Gå til innhold

Fjærer til E70, knekt igjen..


The-Edge
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2011 e70 med adaptivt understell for 2,5 år siden, den var da nettopp eu godkjent. 

Når jeg sjekket over bilen før jeg skulle på eukontroll i vår oppdaget jeg at begge fjærene fremme var knekt(uten at jeg hadde merket noe til dette). Begge på eksakt samme sted hvor nederste halve coilen var knekt av.

Bestilte nye fjærer og byttet de, eksakt samme som stod på fra før https://www.skruvat.no/show.aspx?k=1086828 

Nå i dag, kun 3000 km senere så knakk den ene fjæra igjen fremme med et smell, ser ut til å være knekket igjen på samme sted nederst.

Jeg har da aldri hatt knekte fjærer før jeg kjøpte E70'en, er dette et svakt punkt på e70?

Jeg kjører da ikke offroad og tilpasser farten til fartsdumper og ellers kjente uhumskheter i veien så kan ikke forstå at det skulle knekke igjen så fort.

Er sachs fjærer søppel?

Forslag til fjærer av bedre kvalitet dersom sacsh er drit?

Noe vits å forsøke å reklamere på fjærene i og med de ikke ble byttet på verksted?

 

 

Endret av The-Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg legger merke til er at folk skader lakken på fjærene under montering, og dermed får mye rust på en plass. Og da kan fjæra knekke, vesentlig tidligere enn forventet.

Dog så knakk jo denne usedvanlig fort etter montering. Jeg ville nok satset på en reklamasjon/ klage til autodoc.

Både jeg og en bekjent skiftet oem fjær på våre biler, foran for ca 3 år siden. Og de holder fint enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sachs er bra det, original leverandør av denne type deler på mange bmw modeller. Det kan være underliggende problemer som gjør at disse ryker, f.eks. tårnlager som er defekt, da kan fjær få mye belastning på seg som den ikke er beregnet for. 

Skade og rust (som nevnt over) er en mulighet. Monterte du fjæra riktig orientert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde faktisk akkurat det samme med noen Sachs fjører kjøpt fra Autodoc (eller var det Eurodel. Usikker). Knekt etter kort tid. Riktig montert og helt feilfrie ellers. Byttet selv. Ingen støtskader. Fikk igjen pengene og kjøpte et annet merke.

Dette var til en annen bil (ikke E70).

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

Det jeg legger merke til er at folk skader lakken på fjærene under montering, og dermed får mye rust på en plass. Og da kan fjæra knekke, vesentlig tidligere enn forventet.

Dog så knakk jo denne usedvanlig fort etter montering. Jeg ville nok satset på en reklamasjon/ klage til autodoc.

Både jeg og en bekjent skiftet oem fjær på våre biler, foran for ca 3 år siden. Og de holder fint enda.

Ja, dette er jeg klar over så jeg prøvde jo så godt jeg kunne å ikke skade lakken og la iallefall ikke merke til noe lakkskade etter montering. Det er vel ikke særlig sansynlig at den ville rustet av i løpet av noen få måneder nå på sommerhalvåret..? Skal sjekke bruddstedet for rust når jeg kommer meg hjem i garasjen til helgen.

 

1 hour ago, E.C. said:

Sachs er bra det, original leverandør av denne type deler på mange bmw modeller. Det kan være underliggende problemer som gjør at disse ryker, f.eks. tårnlager som er defekt, da kan fjær få mye belastning på seg som den ikke er beregnet for. 

Skade og rust (som nevnt over) er en mulighet. Monterte du fjæra riktig orientert?

Fjærene ble montert i henhold og riktig orientert ja, og understellet ellers er i god forfatning. Den gikk også gjennom pkk uten noe som helst anmerkning.

 

36 minutes ago, humpfy said:

Opplevde faktisk akkurat det samme med noen Sachs fjører kjøpt fra Autodoc (eller var det Eurodel. Usikker). Knekt etter kort tid. Riktig montert og helt feilfrie ellers. Byttet selv. Ingen støtskader. Fikk igjen pengene og kjøpte et annet merke.

Dette var til en annen bil (ikke E70).

Oki interesant at du opplevde det samme med nettop sachs fjærer. Nå kjøpte jeg disse fra Skruvat, har ikke hatt reklamasjon mot dem tidligere så vet ikke hvordan de er å ha med å gjøre.. Hvilke argumentasjon/dokumentasjon måtte du legge frem for å få gjennom reklamasjonen?

Endret av The Edge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, The Edge skrev:

Hvilke argumentasjon/dokumentasjon måtte du legge frem for å få gjennom reklamasjonen?

Bilder i montert tilstand: helhetlig, oppe og nede (for å forsikre at de var riktig montert) og bilder av fjørene med bruddpunkt osv. 

Glemte bilde før demontering men fikk på goodwill (bilen var på EU dagen etter). Husker på fjør nr to som knakk én mnd senere og fikk uten diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Vegard_ said:

Sachs fjærene jeg kjøpte til min E39 ble veldig boblete av korrosjon etter 1 vinter, har nok tapt seg på kvalitet vil jeg tro.

Hmm, ja det går vel slik med mange annerkjente merker som man kjøper i håp om at de holder den kvaliteten de har blitt kjent for, men så har de flyttet produksjonen eller gjort andre grep så det har tapt seg, eller vi har bare vært uheldige..

På gamle e39'en var jo fjærene som stod på når jeg kjøpte den så rustet at det knapt var igjen lakk på dem og delenummerene var ikke leselige. De fjærene knakk jo ikke selv om de var rustet i mange år. Eneste grunnen til at jeg til slutt byttet dem var da jeg skulle skrive senk inn i vognkortet og ville ha fjærer med synlig delenummer på for trangsynet.. Skiftet da til Eibach Pro og kjørte med de i mange år uten problemer frem til jeg solgte bilen. Skjønner ikke at disse sachsfjærene skulle ryke etter knapt 4 mnd'er..

Finishen er jo like fin fremdeles, men kan jo ha vært en svakhet i akkurat denne fjæren..

35 minutes ago, humpfy said:

Bilder i montert tilstand: helhetlig, oppe og nede (for å forsikre at de var riktig montert) og bilder av fjørene med bruddpunkt osv. 

Glemte bilde før demontering men fikk på goodwill (bilen var på EU dagen etter). Husker på fjør nr to som knakk én mnd senere og fikk uten diskusjon.

Ok. Ja, får ta noen bilder til helgen, og ta kontakt med dem.. Siden også fjær nr 2 røk for deg like etter, er det ikke akkurat fristende å bare bytte den knekte til samme type for å spare seg for jobben på den andre siden, dersom man da fort ender opp med knekt fjær igjen og trippel jobb.. Usj, men hvilket merke skulle man byttet til i så fall..?

Du fikk ikke noe problem med de fjærene du byttet til som kunne tyde på at det var andre slitte komponenter som kunne ha ført til fjærbrudd i sachsfjærene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, E.C. said:

Var for så vidt ikke så super dyrt for originale fjærer sist jeg kjøpte til E61. 1500 kr/stk den gang (tidlig 2021), 1750 kr/stk nå.

Men så er det det med forskjellig type understell, og på gsbildeler finner jeg bare en fjærtype til mitt bilnummer, står ingenting om hvilke understell den er til, bare at den er original og koster kr 2291, pr fjær. På Skruvat fant jeg jo fjærer for forskjellige typer understell og fant da disse sacsfjærene på lager som skulle passe til mitt understell og som også tilfeldigvis var eksakt samme fjær som stod på bilen fra før, de kostet kr 900,- pr fjær som virket som eg god deal da jeg trodde sachs var bra.. Koed selger så vidt jeg kan se suplex fjærer til kr 1346 pr stk, men kjenner ikke kvaliteten på disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS sjekker da mot rammenummer og utstyrsliste. Skulle du mot formodning få noe feil her så tror jeg at de rydder fort opp. Det eneste tilfellet du ikke skal bruke auto-oppslag hos GS/Koed er hvis du har ettermontert noe selv, men da pleier man å ha kontroll. Du kan også ringe GS/Koed, de driver jo kun med BMW og har en del peiling, i motsetning til alle de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Otis said:

Det jeg legger merke til er at folk skader lakken på fjærene under montering, og dermed får mye rust på en plass. Og da kan fjæra knekke, vesentlig tidligere enn forventet.

Dog så knakk jo denne usedvanlig fort etter montering. Jeg ville nok satset på en reklamasjon/ klage til autodoc.

Både jeg og en bekjent skiftet oem fjær på våre biler, foran for ca 3 år siden. Og de holder fint enda.

Eg har sett på ein del nye fjærer at dei har sår i pulverlakken på samme plass, truleg frå opphengskroken i pulverlakklinja. 

Sist irriterte detta meg ein del så eg tredde på ein bit krympestrømpe med lim i håp om at det kan holde saltet unna stålet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg hadde inntrykk at av det var bakfjærene på E70 som var svakhet (ja vi er noen som ikke har luftfjæring bak :lol: )

Så jeg handlet inn et par nye KYB fjærer i fjor just in case, og forleden oppdaget jeg at høyre bakfjær var knekt. Så da var det jo bare å bytte den da.

Heldigvis ikke dyre deler dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studer gjerne dei nye fjærene. Sjå om det er sår i pulverlakken i den eine enden. Eg trur dette er årsaken til dei fleste fjærbrudd...

image.thumb.png.fde3d823cf765de732371e407e5893be.png

Når pulverlakken vert påført henge den seg på stålet ved at det er negativt lada og så etterpå når pulverlakken blir varma opp vil den herde til overflata. Problemet oppstår når fjæra skal plukkast av kroken, for bakom kroken er det lite eller ingen pulver og det som evt. måtte ha snike seg inn blir gjerne knekt av i prosessen. Det er ein svakhet som produsentane ikkje ser ut til å ta på alvor. Truleg ansett som "godt nok" eller at det er berre sånn det er med pulverlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...