Gå til innhold

BMW 1-serie N47N motor. Registerkjede problemer?


thewall11
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt en del rundt, men finner lite informasjon om denne n-versjonen av N47 motoren.

Vurderer å kjøpe en brukt 2011 1-serie kjørt ca 150000.

Er det slik at problemene med registerkjede på disse n47n har forbedret seg på disse versjonene av motoren?

Setter pris på svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel forbedret over tid, så 2014 modeller og fremover virker å være trygge. Riktignok så går det jo utallige n47 motorer uten noen problemer, og har de ikke feilet til nå så går det kanskje bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2023 den 11.00, thewall11 skrev:

Hei.

Har søkt en del rundt, men finner lite informasjon om denne n-versjonen av N47 motoren.

Vurderer å kjøpe en brukt 2011 1-serie kjørt ca 150000.

Er det slik at problemene med registerkjede på disse n47n har forbedret seg på disse versjonene av motoren?

Setter pris på svar :)

 

Pre-2010 er N47 som er mest rammet av register-problemer. 2010/11 ble vel noe av problemene forbedret med ny strammer, kjedeskinne og annen design på drevene, men problemene er fortsatt ikke helt løst. Kjenner du til om det er gjort noe kjede-service på bilen?
Jeg ville har satset på en 2013/14-modell. Det er en rekke endring på delenummer på delene mellom 2010 og 2014, som betyr at det er gjort endringer/forbedringer. Jeg hadde en 2013 520d F11. Sørget for oljeskift hver 10k km. Jeg tror at BMW sin opp mot 30k intervall er en av årsakene til registerhavari. 10k km eller minst 1 gang i året oljeskiftintervall er en billig forsikring mot problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildet av en N47 som har fulgt alle oljeservice etter boka.. Kan jo lure på hvorfor register kjedet blir slitt og til slutt ryker og hvorfor kjede strammer ikke gjør jobben sin. Når man ser slike motorer det da man skjønner at det å bytte olje hver 10-12 tusen km er smart.

PXL_20230603_090427501.thumb.jpg.cdb0e1fe7644662995fd3db96652d10f.jpg

PXL_20230603_090419220.thumb.jpg.8f4ec694091bb16788bf736943e54a10.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, F25x3 skrev:

Hvordan ser det ut ved kortere intervaller? Spørr for en venn som ikke er mekaniker 😛 

Her er bilde av min fra ifjor sommer. Kamakslene sitter jo på, så får ikke sammenlignet 100% med bildene over - men det tegner vel et bilde uansett. 

Maks 10k km intervall på oljeskift fra jeg kjøpte den på 53 800km, noen ganger oljeskift etter bare 7000 km. I bunn og grunn praktisert 1 år eller 10 000 km som normen. Før jeg kjøpte bilen gikk den på BMW sine standardintervall på 25-30k km. 

Kilometerstand på bildet er c.a 133' og ingen slakke i øvre kjedet. 

Kilometerstand p.d.d er straks på 145', og har ikke merket noen urovekkendende lyder frem til nå. 

20220623_162321.thumb.jpg.fcd0ec5e1e711f72749fef12615d4c76.jpg.36aa09a62adcffc19f5fe2c539ffb0e4.jpg20220623_162316.thumb.jpg.425d29c0d222480812886edfacd67631.jpg.b4ab67c1892ef4fd553fcc5aeb7721c0.jpg

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, veldig enkelt å se forskjellen nå. Har en rytmisk lyd jeg tror kommer fra registerkjede, ca 1 gang i sekundet, men trodde kjedet ville rotere raskere enn det på tomgang? Uansett sikkert best å få noen med utstyr til å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 5.11.2023 den 1.29, Øyvind L. skrev:

Her er bildet av en N47 som har fulgt alle oljeservice etter boka.. Kan jo lure på hvorfor register kjedet blir slitt og til slutt ryker og hvorfor kjede strammer ikke gjør jobben sin. Når man ser slike motorer det da man skjønner at det å bytte olje hver 10-12 tusen km er smart.

PXL_20230603_090427501.thumb.jpg.cdb0e1fe7644662995fd3db96652d10f.jpg

PXL_20230603_090419220.thumb.jpg.8f4ec694091bb16788bf736943e54a10.jpg

Jeg ble skremt da jeg kjøpte min 2013min 520d. Da ble det gjennomført Storservice av forhandler. Når jeg da gikk inn i OBC og sjekket Service-status, så var det beregnet nesten 3 år eller 30tusen km til neste oljeservice. Jeg tenkte med meg selv: ALDRI I VERDEN!
Jeg valgte å selv ta oljeskift hvert år og på maks 10k. Oljeservice er ekstremt viktig på slike Turbo-diesel-motorer med EGR, DPF osv. og at man bruker kvalitetsolje.

Husk at kjedet glir langs en plastskinne. Dårlig småring, vil gi økt slitasje på denne plastskinnen og på Pre-2010, så var også problemet at oljestrammeren var for kort. Når registeret slites, så klarer ikke oljestrammeren å ta inn slakken og så begynner kjedet å rasle helt til den slår i stykker glideskinnen og registerhavari er en realitet.
Problemet blir ikke mindre av at registeret er BAK på motoren, slik at du må ned med gearkassen for å komme til. Eller i verste fall; ut med motor og gearkasse.

Hadde registeret vært framme, så hadde det vært enklere å kontrollere og utføre service på registret uten at det koster 30-40tusen. Men det er ikke bare BMW som har valgt denne løsningen. Det er flere andre bilprodusenter som har flyttet registeret på "galsiden".

Siden man kan ser flere endringer av delenummer igjennom årene, så betyr det at deler har blitt modifisert forhåpentligvis til det bedre. Det var også en annen issue med at tennene på drevet på veiva var for aggressiv mot kjedet og spiste opp kjedet slik at man fikk en dobbel-effekt i slitasje.
Derfor bør man egentlig styre unna pre-2013 og kanskje også 2014, hvis man ikke har dokumentasjon på nylig overhaling av registeret. Da bør man spare til B47-motorer. N-serien var ikke bra. Gjelder både bensin og diesel.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2023 den 7.46, F25x3 skrev:

Mange takk, veldig enkelt å se forskjellen nå. Har en rytmisk lyd jeg tror kommer fra registerkjede, ca 1 gang i sekundet, men trodde kjedet ville rotere raskere enn det på tomgang? Uansett sikkert best å få noen med utstyr til å sjekke.

Betyr ikke at lyden kommer fra kjedet, men det kan komme fra kjedet. Det skal være mulig å få sjekket kjedet via Kamsensor eller noe slikt. At man får sjekket om det er begynt å oppstå en slakk på kjedet.
Er man bekymret, så bør man rett og slett ta jobben/kostnaden å ta av topp-dekselet og inspisere kjedet og skinnene.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...