Gå til innhold

BMW 530D E61 tanker?


Hahah
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Hahah skrev:

Hei,

Er på utkikk etter en BMW i prisklassen 100k - 180k og kom over denne som jeg vurderer å kjøpe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327863481

Noen som har erfaringer med E61 og M57 motorene? Er det noe burde se etter eller være obs på ved kjøp av bilen som er linket?

 

@sveigisher har vel sikkert du litt å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er allerede solgt.

Men M57 er supre motorer, bare to kjent svakheter som betyr noe.
Det ene er dessverre registerkjede, absolutt ikke et utbredt problem, men et mulig problem. Hører man rasling, som er syklisk, eller en rar lyd syklisk. Kanskje kjede feil.
Det andre er swirl flaps, de forsvinner inn i motor og kan ødelegge ting.

Det står mye info i dieseltråden som ble opprettet av TRF i sin tid.

Selve E61 har dessverre noen problemer som kan være dyre å fikse, da det er så mange av dem, om man ikke skrur selv.
Det er bakluke ledningsnett, forstillingsdeler og bakstillingsdeler, gløding, lekkasje fra panoramasoltak, antenne forsterker og sikkert annet smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det enkelt ,om du kan skru litt selv så er dette supre biler på alle måter .

Er på min andre og er stadig like fornøyd .

Når jeg fant ut at jeg ville ha en e61 første gang i 2015 ,så ble jeg frarådet på det verste om å kjøpe en sånn .

Sannheten er at den var den beste bilen jeg noensinne har hatt dvs ,ikke feilfri en starter og en viskermekanisme .

Likevel er dette slitedeler sånn jeg ser det .

Kjøpte min andre nå i sommer og kan ikke klage .

Men som @Otis har nevnt her så er der endel fallgruver som man må være klar over kan skje på disse som feks er nevnt opp her .

Motormessig så er vel M57 en av de beste motorene Bmw har spyttet ut av sortimentet sitt 😊

En annen trøst med disse er jo at de begynner jo å bli gamle ,og de aller fleste barnesykdommene er tatt på de som feks ledningsnett .

Tett taklukedrenering kan forårsake mye dritt ,men om man rengjør den en gang i året feks ,så er det null stress .

Så skal du ha en sånn type bil ,så sjekk opp at bil er godt fulgt opp og de som faktisk har eid den og har foretatt vedlikehold som ikke verksted tar utenom om det er for sent,som da drenering .

En annen ting er at det som er av utstyr ,sjekk at absolutt alt virker .

Det som ikke virker ,koster alltid på disse føler jeg .

Summen av alt tross dette som er skrevet både av meg og andre ,så hadde ikke vært redd for å kjøpe en .

Skulle gjerne hatt 20 stk av de for min del 🫡🫡😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode råd og tips rundt E61 :-) 

Dessverre ble bilen solgt kort tid etter jeg la ut dette innlegget.. men har i alle fall øynene åpne for andre E61 med M57 motoren. 

Jeg har dog minimalt med kunnskap rundt å skru bil selv, og har heller ikke mye plass eller verktøy å hjelpe meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som skrives her. Er selv fornøyd med min gamle E61, men det dukker stadig opp ett eller annet som må ordnes opp i. Sånn er det med en eldre bil, og iallefall en bil potensielt full av styrenheter som trekker på årene. Må nesten ta høyde for at manges solskinnshistorier fort kan bli ditt eget mareritt om man ikke skrur litt selv. For dyrt blir det hvis man må bruke verksted for hver minste lille ting som må ordnes langs veien. 

Vil også naivt påstå at selv en med ti tommeltotter fint kan ordne mye selv på disse bilene. Det ligger tonnevis med informasjon, løsninger og YouTube videor på kjente feil som angår disse bilene. For å ikke snakke om masse brukte deler som også fåes tak i over lav sko. 

Jeg mener den prislappen som kommer ved å eie en E61 er verdt det kontra en nyere "kjedeligere" bil. Hadde dog ikke hatt samme tanken om jeg ikke hadde fikset alt selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, E6x er supre biler om man skrur selv. Holder seg bra for rust, bra tilgang på brukte og alternative deler, massevis av dokumentasjon på nett vedr. alle mulige feil som kan forekomme og alle mulige ettermonteringer. Noe av det bedre å plukke opp som et "prosjekt". Samtidig er det en bilgenerasjon der de siste bilene ut fra samlebåndet pusher 15 år. Det er ikke til å gjemme under en stol at ting kan og vil gå i stykker og litt avhengig av hvor kompetente og prisdyktige verksted man har rundt seg så kan eierskap av en slik bil bli ganske dyrt. M57 er trolig en av de mest "problemfrie" motoren du kan ha i denne bilen, til tross for at "alt som går rundt, går sundt". 

E6x er avanserte biler og i alle fall avanserte for sin tid. Enig med @Otis. Skal man ikke skru selv så bør man ha en del penger i reserve om ting skal være tipp-topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Må nesten ta høyde for at manges solskinnshistorier fort kan bli ditt eget mareritt

Det er helt sant og disse bilene er intet unntak .

For en ting er sikkert føler jeg på disse ,går ting i stykker så går det skikkelig i stykker og .

Ingen mellomting .😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...