Gå til innhold

530e anbefalt motorolje? Sinnsyke intervaller?!

MTech86
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, leser meg litt opp i manualen til bilen, og der står det intervallene på motorolje skal byttes 30.000km eller 24mnd. Greit nok det skal være en longlife olje tiltenkt dette, og det må vel vær forsvarlig om produsent mener dette. Men så tenker eg også det er en rimelig billig forsikring, og bytte olje gjerne noe oftere en oppgitt intervall. Noen tanker rundt dette? Og hvilken olje ville du valgt, eg tenker og gå for Castrol 5w-30 nå ved bytte, høres dette ok ut? 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest hva som anbefales på 530e, men støtter 100% et bytte av olje og filter mellom disse servicene.

Dessverre så er servicekostnader en del av regnestykket i mange biltester, og da er et økonomisk triks med lange intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bytta hvert år/15000km for å få ro i sjela. 

Ser Castrol anbefaler 0w-30 evt 5w-30 så det går bra.

Bare pass på at du kjøper med riktige tilsetninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye BMW’er har 30.000km-intervaller. Jeg har alltid lagt inn et mellomskift på mine biler, da jeg synes det blir i overkant lenge mellom hver gang. Da jeg snakket med min forhandler bekreftet verksmester at mange valgte å gjøre nettopp dette, men han kunne ikke si rett ut at han anbefalte det. Av åpenbare grunner. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars89 skrev:

Ville bytta hvert år/15000km for å få ro i sjela. 

Ser Castrol anbefaler 0w-30 evt 5w-30 så det går bra.

Bare pass på at du kjøper med riktige tilsetninger. 

Til dømes denne? https://www.skruvat.no/Motorolje-Castrol-EDGE-5W-30-M-5L-P1749615.aspx?CMPID=ppc_google-shopping_google_NO__18140297912_&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopZ68wr_KTHAd2uFSb5EGbohJysBCd9jmHRloN4P0u_TeUDQao1oV3xoC0cMQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, MTech86 said:

Hei, leser meg litt opp i manualen til bilen, og der står det intervallene på motorolje skal byttes 30.000km eller 24mnd. Greit nok det skal være en longlife olje tiltenkt dette, og det må vel vær forsvarlig om produsent mener dette. Men så tenker eg også det er en rimelig billig forsikring, og bytte olje gjerne noe oftere en oppgitt intervall. Noen tanker rundt dette? Og hvilken olje ville du valgt, eg tenker og gå for Castrol 5w-30 nå ved bytte, høres dette ok ut? 

Takker :)

Som nevnt av andre så er servicekostaden ein del av reknestykket. 

Poenget for produsenten er at så lenge det helde ut garantitida så er det nok. Dei tenar pengar på reparasjonane som kjem etterpå. 

Eg skifta olje og filter på ca 12.000km. Gått rundt 334.000km no og går akkurat like fint (eg har diesel og det er endå meir utsatt). Ikkje skifta noko motordeler, ikkje en gang turboen. Det er utvilsomt lønnsomt dersom du skal ha bilen lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TurboJens skrev:

Som nevnt av andre så er servicekostaden ein del av reknestykket. 

Poenget for produsenten er at så lenge det helde ut garantitida så er det nok. Dei tenar pengar på reparasjonane som kjem etterpå. 

Eg skifta olje og filter på ca 12.000km. Gått rundt 334.000km no og går akkurat like fint (eg har diesel og det er endå meir utsatt). Ikkje skifta noko motordeler, ikkje en gang turboen. Det er utvilsomt lønnsomt dersom du skal ha bilen lenge. 

Ja det meinar eg også. Det er nok så du seier, det er penger i det når noko går i stykker også. Så kjem til og bytte minst 1 gong i året eller ved 15.000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, MTech86 said:

Ja det meinar eg også. Det er nok så du seier, det er penger i det når noko går i stykker også. Så kjem til og bytte minst 1 gong i året eller ved 15.000 km. 

Jeg tar mellomskift på ikke-merkeverksted og tar vanlig oljeskift på merkeverksted så den blir riktig oppført i bilen / på  BMW-servere
Koster litt mer men da har du riktig service-historikk liggende i bilen om du må selge den :) Hvert annet år  klarer jeg å betale litt mer for en vanlig service 

For så vidt kan man også ta en ikke-merkeverksted som har en online ISTA (AOS) installasjon/lisens og da blir det også oppført på BMW-servere men har ikke giddet å finne en som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 330e (samme drivlinje som 530e) så bytter jeg motorolja ofte hvertfall. Har eid min siden 106 000km når jeg kjøpte den i 2021, nå er den på 128 000km og jeg har byttet motorolja rundt 4 ganger (siden det ikke koster så mye så har jeg fått skifta motorolja når bilen har vært på verksted for andre ting). Skal få bytta girkasseolja og differensialolja snart også selv om BMW påstår at det "aldri trengs å skiftes". 

42 minutter siden, mr.pingu skrev:

Jeg tar mellomskift på ikke-merkeverksted og tar vanlig oljeskift på merkeverksted så den blir riktig oppført i bilen / på  BMW-servere

Det er der egentlig veldig smart... Har jeg ikke tenkt over i det hele tatt. Tok min til Sulland når jeg først kjøpte den, men etter det så har den kun vært hos BilXtra.

Endret av MagnusAG99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, MagnusAG99 skrev:

På min 330e (samme drivlinje som 530e) så bytter jeg motorolja ofte hvertfall. Har eid min siden 106 000km når jeg kjøpte den i 2021, nå er den på 128 000km og jeg har byttet motorolja rundt 4 ganger (siden det ikke koster så mye så har jeg fått skifta motorolja når bilen har vært på verksted for andre ting). Skal få bytta girkasseolja og differensialolja snart også selv om BMW påstår at det "aldri trengs å skiftes". 

Det er der egentlig veldig smart... Har jeg ikke tenkt over i det hele tatt. Tok min til Sulland når jeg først kjøpte den, men etter det så har den kun vært hos BilXtra.

Lurt det, tenkte nå bare bytte oljen selv eg. Og følge de faste intervalle hos merkeverksted for og bevare historikk som nevnt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, MagnusAG99 said:

Eg blei nærmast latterleggjort når eg ville skifte automatgirolje hos BMW.. Men dei tok no jobben til slutt, noko motvillig....

Eg har olje på fat, kostar meg rundt 650kr for oljeskift med filter når eg gjere det sjølv. Bilen min er gammal og gått langt så ingen omtanke for evt. neste eiger så servicedokumentasjon drite eg i. Det er ein teller for kor mange gangar den har fått ny olje for dei som er spesielt intressert. Så er det berre å rekne snittet, er vel skifta 28 ganga ellernoko no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, MagnusAG99 said:

Det kan hende at din BilXtra har AOS, det er jo franchise under en paraply så det bare å spørre; 
Dette liste av GS kan gi litt pekepinne om de har det: https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_partnerverksted 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TurboJens skrev:

Eg blei nærmast latterleggjort når eg ville skifte automatgirolje hos BMW.. Men dei tok no jobben til slutt, noko motvillig....

Yep... BMW liker virkelig ikke når man spør om å få skifta girkasseolje og differensialolje. Sulland Fredrikstad sa at det "aldri trenges å skiftes", og at de sjeldent faktisk tar sånne jobber, mens AS Elektro / bilXtra som jeg bruker bare ler av hvor tåpelige utspillene til BMW / Sulland er. Jeg kan ikke skjønne at de bare godtar alt BMW sier til dem, til og med ZF sier at alle girkassene demmes har et anbefalt intervall på 150 000km. BMW burde nesten gi livstids garanti på girkassene sine også når de ikke har noe problem med å påstå at oljen aldri trengs å skiftes. Som nevnt tidligere så er det jo bare en lurete måte å komme unna med lavere servicekostander på papiret i tester.

3 timer siden, mr.pingu skrev:

Det kan hende at din BilXtra har AOS, det er jo franchise under en paraply så det bare å spørre; 
Dette liste av GS kan gi litt pekepinne om de har det: https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_partnerverksted 

UX designern i meg hadde veldig ønsket en søkefunksjon på nettsida der, men CTRL F får vel funke haha. Kan ikke si jeg ser AS Elektro / bilXtra der. Så jeg bør nok begynne å ta hver service hos BMW for å få det loggført, så ta mellomservicer hos bilXtra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, MagnusAG99 said:

Yep... BMW liker virkelig ikke når man spør om å få skifta girkasseolje og differensialolje. Sulland Fredrikstad sa at det "aldri trenges å skiftes", og at de sjeldent faktisk tar sånne jobber, mens AS Elektro / bilXtra som jeg bruker bare ler av hvor tåpelige utspillene til BMW / Sulland er. Jeg kan ikke skjønne at de bare godtar alt BMW sier til dem, til og med ZF sier at alle girkassene demmes har et anbefalt intervall på 150 000km. BMW burde nesten gi livstids garanti på girkassene sine også når de ikke har noe problem med å påstå at oljen aldri trengs å skiftes. Som nevnt tidligere så er det jo bare en lurete måte å komme unna med lavere servicekostander på papiret i tester.

UX designern i meg hadde veldig ønsket en søkefunksjon på nettsida der, men CTRL F får vel funke haha. Kan ikke si jeg ser AS Elektro / bilXtra der. Så jeg bør nok begynne å ta hver service hos BMW for å få det loggført, så ta mellomservicer hos bilXtra.

Morsomt… Her på Bilia Vestfold (BMW avdeling) står til og med utstilt girkasse olje i flasker.
1 Ny og en som har kjørt 100 000. Dere kan gjette at det er ganske tydelig forskjell. 

De skulle gjerne ta jobben for å flushe girkassen og. 6000 skulle de ha, er det egentlig grei pris? Jeg har ikke spurt rundt hos andre enda. Tenkte egentlig å ta det på neste service da er jeg på ca 110k km. Får høre om diffen med 1 gang og.

Som UX-designer kan man vel ta en jobb hos alle bildeler sider omtrent. GS-bildeler ser 1999 ut, sammen for KOED og Schmiedmann er ikke noe bedre heller 😅 Kanskje du kan begynne hos en av de og skaffe oss litt ekstra rabatt? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...