Gå til innhold

Billån og alder på bil


 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i en prosess der jeg har bestemt meg for å selge M3en. Dette er en ombygd bil, der karosseriet er 2005 modell, og alle M3 deler er fra en 2011 modell.

Nå har jeg en som er interessert i bilen, og som forsøker å få finansiering, men den ene banken etter den andre sier nei pga alder på bil (2005) som karosseriet er fra. De opererer med en grense på 14 år, bilalder og løpetid inkludert.

Så spørsmålet mitt blir følgende, får man ikke lån på biler før 2010? Mulig dette er et dumt spørsmål, men sist jeg tok opp billån var i 2018.

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Olaandref skrev:

Hei.

Jeg er i en prosess der jeg har bestemt meg for å selge M3en. Dette er en ombygd bil, der karosseriet er 2005 modell, og alle M3 deler er fra en 2011 modell.

Nå har jeg en som er interessert i bilen, og som forsøker å få finansiering, men den ene banken etter den andre sier nei pga alder på bil (2005) som karosseriet er fra. De opererer med en grense på 14 år, bilalder og løpetid inkludert.

Så spørsmålet mitt blir følgende, får man ikke lån på biler før 2010? Mulig dette er et dumt spørsmål, men sist jeg tok opp billån var i 2018.

Bankene skal jo ha sin sikkerhet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Haug530D skrev:

Bankene skal jo ha sin sikkerhet i bilen.

Ja, selvfølgelig, jeg kan skjønne det om vi snakker om en helt vanlig familiebil som mister mye av verdien, men om du har noe egenkapital og har lyst å kjøpe en bil som holder verdien, eller kanskje stiger litt i verdi så burde det jo være en åpning for det.

Du får jo lån til veteranbil, så når den blir 30 år så skal du plutselig kunne låne penger til den igjen?

Det er mulig jeg misforstår noe, men for meg ser det ut som det ikke er mulig å få finansiering på bil som er mellom 14 og 30 år. Håper jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Olaandref skrev:

Ja, selvfølgelig, jeg kan skjønne det om vi snakker om en helt vanlig familiebil som mister mye av verdien, men om du har noe egenkapital og har lyst å kjøpe en bil som holder verdien, eller kanskje stiger litt i verdi så burde det jo være en åpning for det.

Du får jo lån til veteranbil, så når den blir 30 år så skal du plutselig kunne låne penger til den igjen?

Det er mulig jeg misforstår noe, men for meg ser det ut som det ikke er mulig å få finansiering på bil som er mellom 14 og 30 år. Håper jeg tar feil. 

 

Må nok til Santander og litt høgare renter, eventuelt til lokalbanken.  Både DNB og Nordea har vel maksalder på 14 år på bilen når lånet skal være nedbetalt.   Eventuelt må det sikkert være endel egenkapital og alder over 24 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GtiGtr skrev:

 

Må nok til Santander og litt høgare renter, eventuelt til lokalbanken.  Både DNB og Nordea har vel maksalder på 14 år på bilen når lånet skal være nedbetalt.   Eventuelt må det sikkert være endel egenkapital og alder over 24 år. 

Ja, det er vist ikke rett frem hos Santander heller, men jeg kjenner ikke alle detaljene, jeg ble bare nysgjerrig. 
 

Det ligger mye gode bilkjøp i den aldersgruppen det er snakk om, du har jo både M3 E46/92 og M5 E39/60, som ikke nødvendigvis er en dårligere investering enn en ny bil rett fra fabrikk i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Olaandref skrev:

Ja, selvfølgelig, jeg kan skjønne det om vi snakker om en helt vanlig familiebil som mister mye av verdien, men om du har noe egenkapital og har lyst å kjøpe en bil som holder verdien, eller kanskje stiger litt i verdi så burde det jo være en åpning for det.

Du får jo lån til veteranbil, så når den blir 30 år så skal du plutselig kunne låne penger til den igjen?

Det er mulig jeg misforstår noe, men for meg ser det ut som det ikke er mulig å få finansiering på bil som er mellom 14 og 30 år. Håper jeg tar feil. 

Ja, jeg skjønner jo dette, det gjør ikke bankene, når det er sagt så kan jo ikke bankene belage seg på at eldre BMW'er stiger i pris heller, selv om de stort sett har gjort det, bankene tar jo heller ikke noe tilstandsrapport på bilene de låner ut til, så om du har en "M" bil og hele bilen er så gjennomrustet at den nesten kan kondemneres så vet jo ikke banken om det (Jeg tenker det er nok litt derfor, de løper jo en risk ved å låne ut penger til noe de ikke har en taks på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig ikke ene og alene pga. alder på bil at det blir gitt avslag her. Kan jo også være noe med den aktuelle kjøperen ift. risikoen bankene ønsker å ta, f.eks: betalingshistorikk, manglende EK, andre lån. Bankene kan også være skeptiske til en ombygd bil, etc (mener jeg har hørt om flere som faktisk slet med å få lån på ombygde M-biler tidligere). 

Gammal BMW er jo kun en investering om du sitter med lommeboka klar til å ta unna reparasjoner som dundrer inn. Et rådelagerhavari og lånetaker må ut med 50% av innkjøpspris for å få bilen i like god stand igjen. Skal det være forbrukslån her eller? På nyere biler er det litt lettere med garanti og statistisk mindre sjanse for at ting går i dass. Banken låner ut til mange, så det er naturlig at de tar statistisk mer gunstige beslutninger for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Det er trolig ikke ene og alene pga. alder på bil at det blir gitt avslag her. Kan jo også være noe med den aktuelle kjøperen ift. risikoen bankene ønsker å ta, f.eks: betalingshistorikk, manglende EK, andre lån. Bankene kan også være skeptiske til en ombygd bil, etc (mener jeg har hørt om flere som faktisk slet med å få lån på ombygde M-biler tidligere). 

Gammal BMW er jo kun en investering om du sitter med lommeboka klar til å ta unna reparasjoner som dundrer inn. Et rådelagerhavari og lånetaker må ut med 50% av innkjøpspris for å få bilen i like god stand igjen. Skal det være forbrukslån her eller? På nyere biler er det litt lettere med garanti og statistisk mindre sjanse for at ting går i dass. Banken låner ut til mange, så det er naturlig at de tar statistisk mer gunstige beslutninger for seg selv. 

Nei, det er jo det jeg skriver, at jeg ikke kjenner alle detaljene for vedkommende, men det er vanskelig å finne noe sort på hvitt som sier hva kravene er, derfor jeg spør her, for noen sitter garantert på den rette informasjonen, uten synsing.

Skjønner selvfølgelig at bankene beskytter pengene sine. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe lovpålagte krav, men bransjenormen er vel heller et sted mellom 12-14 år for at bilen skal være ferdig nedbetalt. Resten blir opp til hver enkel bank og da er vi tilbake på synsingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Det er jo ikke noe lovpålagte krav, men bransjenormen er vel heller et sted mellom 12-14 år for at bilen skal være ferdig nedbetalt. Resten blir opp til hver enkel bank og da er vi tilbake på synsingen.

Godt mulig det er slik det er ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett vanlig problem på ombygde biler. Hvis din bil er bygget på en 2005 320i så er det jo dette som kommer opp i bankens systemer. De vil helt klart ikke ta pant i på la oss si 400 000,- i en 19 år gammel 320i. Man kan jo forsøke å forklare, men det er ikke så ofte de er lydhøre for dette. 

En kamerat fikk samme problem når han ville kjøpe en 2002 E39 M5 som var bygget på en 1996 520i. Ikke tale om noe pant her. Men en 1999 E39 M5 som var original kunne de ta pant i, dette var da Santander. Jeg solgte min 1999 Ford Crown Victoria til en som lånte til bilen med pant via Santander. Så de tar pant i eldre biler, men da med lånet på maks 5 år om jeg har forstått det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er ett vanlig problem på ombygde biler. Hvis din bil er bygget på en 2005 320i så er det jo dette som kommer opp i bankens systemer. De vil helt klart ikke ta pant i på la oss si 400 000,- i en 19 år gammel 320i. Man kan jo forsøke å forklare, men det er ikke så ofte de er lydhøre for dette. 

En kamerat fikk samme problem når han ville kjøpe en 2002 E39 M5 som var bygget på en 1996 520i. Ikke tale om noe pant her. Men en 1999 E39 M5 som var original kunne de ta pant i, dette var da Santander. Jeg solgte min 1999 Ford Crown Victoria til en som lånte til bilen med pant via Santander. Så de tar pant i eldre biler, men da med lånet på maks 5 år om jeg har forstått det riktig. 

Nei, det er nok mye sannhet i dette, nå er bilen finansiert gjennom Santander fra før, og for 6 år siden var ikke det noe problem, men da ordnet selger hos Prestmarken bil det, mulig disse selgerne har litt flere strenger å spille på enn en privatperson har, uten at jeg vet det. Jeg kan og forstå at det kan gjelde en del strengere krav til egenkapital og nedbetalingstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egentlig sparebank 1 kunde, men de operer med slik 15 årsregel. så jeg har brukt nordea på alt det gamle jeg har kjøpt med finans, da var det ikke noe regel på alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

er egentlig sparebank 1 kunde, men de operer med slik 15 årsregel. så jeg har brukt nordea på alt det gamle jeg har kjøpt med finans, da var det ikke noe regel på alder.

Måtte inn å sjekke, og der har de ikke nevnt noe om alder nei. Går alt elektronisk da, eller via en kunderådgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...