Gå til innhold

Ristet som et uvær


---
 Share

Anbefalte innlegg

Eksospotta har laget litt lyd når jeg står parkert, og i lav hastighet, ikke hele tiden, men innimellom. Har innbilt meg en slags resonans grunnet naturlig risting i bilen på tomgang og i lav hastighet. Har ikke hørt noe til dette i høyere fart, men det kan jo være jeg kjører i fra lyden :-) Kanskje andre hører den godt :-) 

Kan ikke se noen skade på potta og bakre del virker da å sitte godt på når jeg kjenner etter. Jeg har følt lyden har oppstått helt bakerst, men det kan være fordi det er der lydbølgene slipper ut og fri.

Men, så, er jeg ute og kjører, og plutselig blinker motorlampen (jeg kjenner til at det er en feil med motoren, så lampen lyser konstant hele tiden). Men nå begynte den lille lampen å blinke i forbindelse med nedakselerering og bremsing mot rundkjøring, og hele bilen begynner å riste noe voldsomt, og ville ikke kjøre videre da det ble min tur... Jeg tok et par restarter, slet litt med å få start, og så oppførte bilen seg normalt  igjen.

Hva skjedde, og har det her tenkt å skje igjen?

Er det noe feil med potta? Eller motoren jeg vet det er noe feil med, eller begge deler, som utløste dette?


Bilen synger litt på siste verset, tror jeg kanskje, siden motorproblematikken blir for dyr å fikse, men vil jo gjerne kunne kjøre den så lenge som mulig... 

BMW 116I -2011 modell. Neste EU-kontroll 2025. Skulle gjerne  kjørt den frem til det da...

Endret av ---
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger inne minst én feilkode om motorlampen har kommet på. Det er nok motoren din og ikke potta og det kommer trolig til å skje igjen ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, E.C. skrev:

Ligger inne minst én feilkode om motorlampen har kommet på. Det er nok motoren din og ikke potta og det kommer trolig til å skje igjen ja. 

OK, så rart lyden høres ut til å komme i fra potta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen feilkoder jeg er blitt opplyst om tidligere. ABS er fikset, og kanalen til kjedet byttet (dersom den står som feilmelding her). Vet ikke hvorfor motorfeil ikke stå her, eller gjør det det? 
 

Feilkoder

5DC2 - ABS sensor høyere bak

2A98 Veivakselsensor

2AA5/2A99 Kamakselposisjonsensor eksos

2AA4 Kamakselposisjonssensor innsug

30C1 statisk oljetrykksovervåking

2AF34/2AF2/2AF6/2AF9 -NO sensor

2A87/2A82 - Vanos innsug og eksos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de der vil kunne gi motorlampe. Du har feil på 4 ting som registeret skal holde styr på. Det kan selvsagt være 4 sensorfeil, men det kan også være et strekt register, som ikke er uvanlig på disse.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Reef89 skrev:

Det er jo bare å ringe/ stikke innom å høre det.

lurte bare på om noen har erfaring med om Snapdrive, autorisasjon, kvalitet, og pris, i forhold til merkeverkstedet Bilia med den presenterte problemstillingen? Dette høres litt komplisert ut å detektere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre generelt relativt dårlig erfaring med verksteder i det hele tatt.

Det er bestandig noe å ta de på, både smått og stort.

Men de med minst problem er Strandveien auto som er BMW verksted.

Merk! Det betyr ikke at alle er dårlige, men det betyr heller ikke at alle gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så tror jeg at det kan være relativt store sprik innad i en verkstedkjede som bærer samme navn, slik at det er vanskelig å anbefale en kjede der man garantert blir fornøyd uavhengig av hvor man henvender seg. Det kjeder har mest til felles er nok timepris og hvilke underleverandører de pusher på kundene basert på rammeavtaler. Så det er kanskje mer relevant å spørre om tips til et konkret verksted i et geografisk område.

For øvrig så tyder feilkodene litt på kjedehopp og det har trolig de på BMW sett ett par ganger, så til tross for at timeprisen muligens er høyere enn hos frittstående verksted så vil de trolig påvise dette mest effektivt. Hvor du evt. velger å ta videre reparasjon blir jo opp til deg, du trenger ikke å reparere det hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Men de med minst problem er Strandveien auto som er BMW verksted.

Strandveien Auto i Trondheim er det værste og frekkeste firmaet jeg noensinne har vært i kontakt med, så der har vi ulik erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...