Gå til innhold

Diagnose


Anbefalte innlegg

Det som må gjøres er å bytte,Vanos Intake,Boost-Pressure Control,Crankshaft-Inlet Camshaft,Combustion Misfires cylinder 2 noen der ute som kan hjelpe meg med hva de komponentene er så er jeg veldig takknemlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt spesielt ut at alt dette må skiftes, uten å har mer info.

Har du en M57 i din X6? Er det aktuell bil? Og hva er grunnen til at du mener at alt dette må skiftes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BMW X6 2008 skrev:

Takk for svaret det var beskjeden jeg fikk fra verkstedet og at det vil komme på cirka 40000 tusen 

Dette var et dårlig svar, gitt hva jeg spurte om. Vil du ha hjelp, må du også bidra med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verkstedet tilfeldigvis BMW-verksted? De er ganske god på bytte dele og håper det fikser problemet. Ikke noe problem når forsikring eller nybilgaranti betaler for det men når du som privat må betale for det er vel rimeligere alternativer. 

 


kort spørsmål får kort svar:
Komponentene står beskrevet her:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/select?product=P&archive=0&series=E71&model=

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, BMW X6 2008 said:

Det er meldingen som kom opp i bilen kjørte da til verksted og fikk beskjed om hva som må gjøres 

20240225_091923.jpg

OK.

 

 

(prøv å få diagnose utskrift med feilkoder, med info’en du skriver her kan ingen over nett hjelpe deg. Det er stilt flere spørsmål men du har ikke svart ordentlig på de. Så enten du må steppe up innsatsen litt eller bare bruk de 40000 :) )

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står på diagnose utskrift er under dtc er 29ce DME Combustion Misfires cylinder 2,2A82 DME Vanos Intake, 3100,DME Boost-Pressure Control, Deactivation,2A98 Crankshaft-Inlet-Camshaft,Referanse.Og verkstedet må ha bilen en uke for å bytte ut deler verksted på Liertoppen skal kanskje ikke nevne navn her på forumet men 40000 tusen må jeg nok ut med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, BMW X6 2008 said:

Det som står på diagnose utskrift er under dtc er 29ce DME Combustion Misfires cylinder 2,2A82 DME Vanos Intake, 3100,DME Boost-Pressure Control, Deactivation,2A98 Crankshaft-Inlet-Camshaft,Referanse.Og verkstedet må ha bilen en uke for å bytte ut deler verksted på Liertoppen skal kanskje ikke nevne navn her på forumet men 40000 tusen må jeg nok ut med 


Ok takk det var nyttig informasjon. 
Om vi skriver det litt penere 
29ce DME Combustion Misfires cylinder 2,
2A82 DME Vanos Intake,
2A98 Crankshaft-Inlet-Camshaft,Referanse
3100,DME Boost-Pressure Control, Deactivation,


Hvilken model og motor gjelder det? Man kan finne motorkoden med bruk av mdecoder.com og skrive inn chassisnummer (VIN) der, for å finne chassinummer kan man se i frontruten eller bruk statens vegvesen for å sjekke med skiltnummer. 

Feilkode 3100 kan vi ignorere, det er 100% følge av de andre feiler. 2A82 som er mest sannsynlig bare VANOS aktuator som sitter fast eller sluttet å fungere eller den er ikke helt tett lenger. 
Ofte er 2A98 en følge av det, men i noen tilfeller kan 2A98 tyde på feil med timingen som kan ha en annet årsak. Umulig å si uten videre diagnose.  Det kan eventuelt være noe med kamaskellager eller kamaskeldrev. 

29CE kan være følge overstående eller dårlig spark plugg. Om det er lenge siden det er byttet sist vil jeg ha anbefale å bytte sparkpluggene eller i minste tilfelle sette sparkplug fra annet sylinder på sylinder 2 for å utelukke det er det som feiler akkurat her. 

Ofte kan VANOS aktuator renses i stedenfor den må byttes. 

Jeg har forøvrig ikke noe erfaring med M57 motor, om det er den  du har?
Men kanskje  det er en annet medlem som har litt mer praktisk erfaring med denne jobben på denne motoren. :) 


 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57 er en dieselmotor. Når det står både DME og vanos på listen over feilkoder så har trådstarter en bensinmotor. Dieselmotorer har ikke vanos og motorhjernen heter da DDE.

Jeg vil si at det ikke er mulig å triangulere seg til det faktiske problemet på feilkodene alene her. Man kan flytte over alle insprøytningskomponentene (tennplugg, coil og dyse) mellom f.eks. sylinder 2 og 4 for å se om feilen flytter seg, men nyere motorer må bl.a. kode inn dyser, så man begynner å bevege seg utenfor det som fremstår som kompetansenivået til trådstarteren. Feil på både kam (vanos) og referanse mellom kam og veiv er potensielt noe som kan indikere problem med timingen, a.la. kjedehopp eller strekk i kjedet. Noe som ikke er akkurat ukjent på BMW bensin fra år 2008.

40k er en del og det er ikke helt tydelig hva verkstedet mener dette er og hva de har tenkt å bytte. Jeg vil anbefale å ta kontakt med flere verksted for å få et estimat og hentet inn både nøyaktig diagnose av hva verkstedet mener problemet er (ikke kun utskrift av feilkoder) og hva de mener skal byttes og hvor mye det vil koste. Får man dette kombinert med motorkoden som er i bilen så er det litt mer mulig å si om det høres rimelig ut eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, E.C. said:

M57 er en dieselmotor. Når det står både DME og vanos på listen over feilkoder så har trådstarter en bensinmotor. Dieselmotorer har ikke vanos og motorhjernen heter da DDE.

Jeg vil si at det ikke er mulig å triangulere seg til det faktiske problemet på feilkodene alene her. Man kan flytte over alle insprøytningskomponentene (tennplugg, coil og dyse) mellom f.eks. sylinder 2 og 4 for å se om feilen flytter seg, men nyere motorer må bl.a. kode inn dyser, så man begynner å bevege seg utenfor det som fremstår som kompetansenivået til trådstarteren. Feil på både kam (vanos) og referanse mellom kam og veiv er potensielt noe som kan indikere problem med timingen, a.la. kjedehopp eller strekk i kjedet. Noe som ikke er akkurat ukjent på BMW bensin fra år 2008.

40k er en del og det er ikke helt tydelig hva verkstedet mener dette er og hva de har tenkt å bytte. Jeg vil anbefale å ta kontakt med flere verksted for å få et estimat og hentet inn både nøyaktig diagnose av hva verkstedet mener problemet er (ikke kun utskrift av feilkoder) og hva de mener skal byttes og hvor mye det vil koste. Får man dette kombinert med motorkoden som er i bilen så er det litt mer mulig å si om det høres rimelig ut eller ikke.

Kjønte nok at det var bensin men er ikke kjent med motorene og sine kodenavn. Jeg antok M57 siden det skrev @Otis og han pleier å ha god kunnskap på ting :) 

Enig med deg det kan være andre timing-relaterte årsaker som spiller inn men jeg har sett at også denne feilen gått borte med bare fiksing av VANOS aktuator.  Så jeg ville prøvd bare dette først, men om verksted har sett nærmere på det kan det være at de har sett flere tegn at det er noe galt med timingen.
Kjedeguides er vel mulig årsak det og. Ikke helt ukjent på en BMW fra 2008 heller. 
 

Edit: Alt jeg skrev er «kan være». Uten har brukt litt tid på faktisk feilsøke er det umulig å si hva er tilfelle her. Så det må  nok verksted gjøre og forklare hva de har gjort og hvorfor de har kommet til denne konklusjonen. 

Endret av mr.pingu
Liten disclaimer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIN NR ER WBAFG 41060L194167,BMW X6 XDRIVE 35I MOTOR 225KW 306HK Vilken rekkefølge har sylindere sett forfra,og hvem deler bør jeg starte med å bytte ut har lastet ned emanuel lurer på vilket program som er best til å pakke ut OVA Filer   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...