E.C. Skrevet Januar 19 Skrevet Januar 19 Blir alltid fort mer jobb enn man ser for seg, lurt å få fjernet litt sot. Sylindre telles "fra radiatoren", men med motor på tvers blir nr. 1 lengst fra girkassa. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Januar 19 Forfatter Skrevet Januar 19 6 minutes ago, E.C. said: Blir alltid fort mer jobb enn man ser for seg, lurt å få fjernet litt sot. Sylindre telles "fra radiatoren", men med motor på tvers blir nr. 1 lengst fra girkassa. Så det er sylinder nr 4. som er først i rekke for innsuget
mr.pingu Skrevet Januar 22 Forfatter Skrevet Januar 22 (endret) Selv om disse problemer vedvarer har jeg også etterforsket litt på audiofronten. Da jeg er forstatt usikker hvordan al disse BMW plug&play subwooferene forholder seg til hverandre og hvilken jeg burde kjøpe selv. Så har jeg begynt å modellere de som jeg kunne finne spesifikasjoner av. Og kom til den grafen av max SPL, det vil si hvor høyt en høytaler maksimalt kan spille, nå skal man ikke altid spille høyest mulig men det er grei å vite for hvertfall subwoofere da for man noenlunde grei bilde av hordan bass den kan klarer. Dette sier ikke alt. Høyttaleren har også en QTS og man kan generelt si at høyere QTS = "boomy"-bass, lav QTS "kjap og presis"-bass. Specs av BMW OEM HiFi sub er målt av Billfitz på bimmerpost og er F30 HiFi subs. Sort øverste = Earthquake SWS-8XI (QTS 1.023) Rød øverste = Morel IP-BMWSUB82 (QTS 0.57) Oransje = Focal ISUB2 BMW (QTS 0.9) Blå = Helix Ci5 SF200FM-S2 (0.73) Mørk blått = BMW OEM HiFi SUB (0.75) Nederste rosa = MATCH W8BMW-S (0.53) Earthquake som produserer høyest lyd av alle og har høy QTS så den vil oppleves som mest bass av alle. Er du ute etter mye bass er dette subwooferen til å kjøpe. Litt morsomt er at den MATCH W8BMW-S subwoofer er faktisk dårligere enn OEM, når det kommer til hvor mye bass den skal kunne produsere men siden QTS er lavere vil den mest sannsynlig oppleves som klarere enn OEM. Morel er imponerde med lav QTS og likevel andre plass på hvor mye volume den kan produseres. Er du i High-end hifi klubben da anbefaler jeg morel. Vil du ha en fin balanse mellom bassmengde og hifi opplevelse og likevel er god pris, gå for Ci5 som koster per dagens dato bare 3300kr. Jeg må nesten legge til, uten kraftig nok forsterker får du nesten ikke oppnå diss fordelene. De fleste ettermarked subwooferene har nemlig lavere sensitivitet enn OEM (unntatt match). Det vil si, de trenger mer watt/effekt for å oppnå sammen decibel som før. Så for å virkelig få nytte av det, trenger man en DSP som kan styre subkanalene separat fra resten så subbene kan bli matcha til mellomtonene og diskantene. Match wooferene har høyere sensitivit så om du skulle ha de med orginal forsterker vil det høres ut at det har mer bass fordi de trenger mindre effekt for å oppnå det, men den vil henge etter på høyt volum Endret Torsdag kl. 14:14 av mr.pingu sveigis, laffe, CHNilsen og 2 andre reagerte på dette 5
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 23:18 Forfatter Skrevet Søndag kl. 23:18 (endret) Puslet litt med småtteri, siste dagene så det blir en liten update. Lagd midlertidlig ledningsnett til Match 10DSP ferdig. Samt borre 3 hull for feste forsterkeren siden den har ikke den fine bakplaten som 7BMW har. Tanken er å bruke dette ledningsnettet til jeg får til å trekke separate ledninger til alle diskantene. Fant ut at Match sin forsterker bruker ikke molex MicroFit 3.0mm som er mest utbredt men MiniFit 4.2mm. Så de molex pins som kom på fredagen fra AlieXpress fungerte ikke… hadde ikke sjekket nøye nok. Men de større som går i andre siden som jjeg ble tipsa om på forrige siden fungerte utmerket Så klipte opp ledningen jeg fikk med på kjøpet av 10DSP og satt alt riktig så det passer 676-forsterker. Tok litt tid da jeg dobbeltsjekket alle pinnummere på begge sider t Til slutt ble det en fin plug&play ledning for 676-HiFi bil. — Her er det plass til 3 kanaler til Men det blir nok fjerne senter og sette inn alle diskanter på separat kanal Også har jeg tuklet litt videre med koppholder/ 12V kontakt til den. De ble det limt på en feste på en vanlig gammeldags molex kontakt. Kutta feste system bort fra øverste, for å lime den i midten, og den nederste er original til sammenligning. fra BMW. Gadd ikke å kjøpe original da disse kontakter er 230kr per stykk, synes det er litt mye når en har allerede en haug med al slags kontakter liggende. Sitter fint den så kan bare sette nye pins på bilen når jeg bytter den så er det nesten som orginalt. Eneste ulempen er at Molex kontakt er opp til 17A men i sikringsboksen har 12V kontaktene en 20A sikring så i teori er den molex kontakten litt for liten dimensjonert men regner med det går bra i praksis. For å få en god avslutning av dette innlegget, så klarte naboen skrape godt langs frontfangeren. Kjedelig men sånt skjer dessverre. Heldigvis var det naboen så det blir ordnet opp i og ikke en ukjent som ikke gadd å gi beskjed. Endret Søndag kl. 23:33 av mr.pingu E.C., mslello, Otis og 3 andre reagerte på dette 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå