Gå til innhold

Rustbobler


F-11
 Share

Anbefalte innlegg

Håper man er overbærende med enda en "rusten" tråd...

Er greiere å få svar her enn å lete gjennom alle innlegg.

Har en F11 2014 modell og lurte på om Bavaria dekker utbedring av dette?

Legger ved noen bilder. Er fra bakdør og fremdør passasjerside samt bakluke over skilt.

IMG_20240929_174916.jpg

IMG_20240929_174818.jpg

IMG_20240929_174753.jpg

 

IMG_20240929_174833.jpg

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo ikke akkurat svare deg på vegne av Bavaria og hva de dekker, ettersom de helt sikkert vurderer alle saker individuelt, men ja, enkelte har fått ting dekket pga. sink-slipp, så jeg hadde absolutt anbefalt deg å "prøve deg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, E.C. skrev:

Vi kan jo ikke akkurat svare deg på vegne av Bavaria og hva de dekker, ettersom de helt sikkert vurderer alle saker individuelt, men ja, enkelte har fått ting dekket pga. sink-slipp, så jeg hadde absolutt anbefalt deg å "prøve deg".

Fikk beskjed at Bavaria her lokalt skulle kontakte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, E.C. skrev:

Vi kan jo ikke akkurat svare deg på vegne av Bavaria og hva de dekker, ettersom de helt sikkert vurderer alle saker individuelt, men ja, enkelte har fått ting dekket pga. sink-slipp, så jeg hadde absolutt anbefalt deg å "prøve deg".

Da har Bavaria tatt bilder og lakkdybdemåling og sender inn til garanti avdelingen. Imens krysser jeg fingrene.

IMG20240930113805.jpg

Endret av F-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette dekkes normalt av rustgarantien på 12 år forutsatt at området ikke er omlakkert. Men hva er vitsen? Om ett år er rustbobler tilbake igjen hvis du ser nøye etter, og om to-tre år er det verre enn noen gang. Da får du blankt avslag på krav om utbedring fordi området er omlakkert ... Du kan reklamere til verkstedet, men de vil gjøre alt i sin makt for å slippe jobben.

Eneste som hjelper mot rust er å bytte stålet, alt annet er egentlig bare å male over rusten. Spørsmålet er om dagens praksis faktisk oppfyller rustgarantien? Jeg ville forsøkt å kreve at de sveiser inn nytt stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lysken skrev:

Ja, dette dekkes normalt av rustgarantien på 12 år forutsatt at området ikke er omlakkert. Men hva er vitsen? Om ett år er rustbobler tilbake igjen hvis du ser nøye etter, og om to-tre år er det verre enn noen gang. Da får du blankt avslag på krav om utbedring fordi området er omlakkert ... Du kan reklamere til verkstedet, men de vil gjøre alt i sin makt for å slippe jobben.

Eneste som hjelper mot rust er å bytte stålet, alt annet er egentlig bare å male over rusten. Spørsmålet er om dagens praksis faktisk oppfyller rustgarantien? Jeg ville forsøkt å kreve at de sveiser inn nytt stål.

Jeg er ingen spesialist, men ville jo tro at BMW stiller krav til kvaliteten på utført arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som må stille krav. Verkstedet gjør det de får beskjed om, enten det er omlakkering, sveising eller bytte av hele panelet, som avgjøres av BMW. Omlakkering er det rimeligste, og velges når bilen er gammel eller har liten restverdi.

Jeg fikk innvilget rustgarnati på en 8 år gammel bil. BMW bestemte at bakluka skulle omlakkeres. Verkstedet leverte førsteklasses arbeid. Få år senere angret jeg, det som var et par tre vorter før utbedring hadde nå tatt helt overhånd. Jeg mistenker at rustbehandlingen gjør området mer sårbart over tid, fordi fabrikkens beskyttelse slipes vekk helt fra et større område enn det som er angrepet. Det blir aldri like bra igjen.

Så nå har jeg byttet bakluka selv, for egen regning. Det hadde jeg kanskje sluppet om jeg hadde tatt kranglingen i første omgang og stilt krav om sveising eller ny bakluke.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har uansett garanti og reklamasjonsrett hos verkstedet du får utført arbeidet hos (her: Bavaria) iht lovverket på arbeidet som er utført. Når de har i sine registre at bilen var inne i 2024 for utbedring av «the infamous» sinkslipp, så hadde jeg ikke vært videre bekymret for å kommet tilbake 3 år etterpå om ting oppstår igjen. Er vel flere her som det har skjedd med ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...