Gå til innhold

Diagnoseverktøy. Kjøpe rimelig eller dyrere?


 Share

Anbefalte innlegg

Nå ligger det massevis av tråder som toucher innom emne, men de sporer litt alle veier så da lager jeg min egen.

Til dagens BMW har jeg ISTA+ og P sammen med små programmene, men skulle hatt noe som kanskje er raskere i bruk og passer biler flest, men fortsatt har mulighet for å kode inn batteribytte, legge inn (og leste ut) koder på dyser, livedata med grafer for å lese rotasjonshastigheter, drivstoff trykk osv og å kjøre de vanligste testene/tvinge komponenter/moduler av/på. Er det i tillegg noe tekst om hva ting betyr er det kjekt.

1) Siden jeg ikke handler dette så ofte; er det ett problem å kjøpe dette på aliexpress, temu eller eBay? Er det sånn at det florerer med falske enheter?

2) Hva er forskjellen på ett apparat til ca 5k (Autel MaxiCOM 900BT) og et til 18k (Autel MaxiSys Elite II Pro ULTRA) for en DIY’r?

Er litt Autel orientert denne posten, men er ikke låst til noe merke. Foruten å sjekke egne og kjentes biler for feil håper jeg å kunne bruke apparatet til å sjekke at verksteder faktisk har gjort jobben de tar betalt for (stoler fælt på håndverkere denne karen…eh, men ikke la det prege denne tråden!)

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en iCarsoft CR Max og synes den fungerer bra til å være en såpass rimelig scanner. Det eneste problemet er at jo mer jeg bruker den, desto oftere legger jeg merke til hva den mangler. Den har de enkleste funksjonene for nesten alle biler, men den hadde for eksempel ikke mulighet til å kode om injektorene på nyere Mercedes eller resette NOx-sensoren på samme bil. Jeg har imidlertid ikke hatt noen problemer med å bruke den til diverse oppgaver på min E60.

Det frister veldig å kjøpe noe bedre, men det føles litt som et “rabbit hole” når man først begynner å kjøpe diagnoseverktøy. Man får liksom aldri nok.

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, E.C. skrev:

Autel sine kan du jo sammenligne mot hverandre her: https://www.autel.com/service/3905.jhtml

Ja, nei. F.eks 900BT er ikke angitt noe sted. Og ser man på linken din kommer enheter opp med Android 7, mens salgssider oppgir 10/11..

https://www.aliexpress.com/item/1005007392182928.html 900BT med bla A11..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo litt egne Kina-utgaver kan du si, som man ikke finner på de offisielle sidene.

Noen av prisforskjellene gjenspeiles i interfacet mot bilen(VCI) og går i følgende rekkefølge fra billigst: kabel, enkel blåtann dongle, mulighet for pass-thru programmering, + oscilloskop i de dyreste.

Brettene i seg selv er både større med bedre skjerm, batteri og hardware. 

De dyrere har topologi + ofte noen sære funksjoner. Det varierer også fra brand til brand hva du får. På min Launch ser ikke jeg så supermye på motor på E61, mens med original bmw programvare kan man hente ut en del mer.

Jeg er også enig i at CR Max til 4k er et bra innsteg i scannere så kan man se hva man virkelig savner og gjøre videre research basert på det. Det viktigste å poengtere er at det finnes ikke et verktøy som gjør alt, så uansett hvor dyrt du kjøper kan det i noen tilfeller slite med noe som en annen scanner til 1/10 av prisen får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enkelt dette, og 4k er 4k for mye hvis man ikke får det man tror man trenger.

Vil ha topologi og BT, så da blir det kanskje julegave isteden for høstgave til meg selv. Kan jo hende det dukker opp noe veldig bra på black friday/week/month.

Autel ligger høyt på ønskelisten og vil derfor ikke kjøpe brukt og måtte ende opp med tusenvis av kroner for oppdatering (hvis det ikke dukker opp en grisebillig Elite/909.

Er det noen som veit om ett system som har lifetime upgrades og topologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært lite av gode Autel deals på finn i det siste og dollaren er jo ikke så bra om dagen heller. Tror kanskje at MS906BT er midt i blinken for hobby-nivå om man skal kjøpe nytt. Både mtp. pris og mtp. pris for oppdateringer. Elite/Ultra er fort 1000-1500 USD for ett år med oppdateringer. Det biter litt hardt om man har det primært til eget bruk. 

Lifetime upgrades er ganske sjeldent på toppmodeller, det er jo sånn de tjener mye av pengene. Tror kanskje ThinkTool (Launch basert) eller TopDon hadde det ved lansering av noen modeller for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo vurdere Icon fra Harbour freight. Deres t10 produkt virker jo å være veldig bra. Blir litt dyrt, men der virker å være bra som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med en rimelig icarsoft BMM V2.0 for snart 3 år siden. Ganske basic men allikevel mange funksjoner.

Så ble Launch Creader Elite BMW lansert, en kompakt men veldig avansert sak som har fått mye skryt. Kostet under 2 laken, så den måtte jeg jo prøve.

Men syns skjermen var litt liten, og på høykant. Den har WLAN men ikke batteri (kan kobles på USB).

Så da ble det en Launch CRP919E, den tar alle bilmerker. Flott skjerm, noe dyrere så klart og temmelig avanserte funksjoner iallefall.

Men snart går 2 års gratis oppdateringer ut.

For å erstatte de to første for å ha liggende i bilen kjøpte jeg nylig en Launch Creader Elite 2.0 BBA. Den støtter både BMW, MB og VAG og har også stort sett de samme funksjoner som CRP919E såvidt jeg kan se. Vesentlig rimeligere og mere kompakt, men mye mindre skjerm. Men batteri, WLAN osv. som storebroren har. Og gratis oppdateringer på livstid.

Får vel selge unna de to rimeligste kanskje 😊

launch25.thumb.jpg.ae6dee737434bd8b6e5b03445976c077.jpg

 

Bildet viser Launch CRP919E over og Creader Elite 2.0 under.

Launch24.thumb.jpg.89296d503d566010e39b9fad3a3be8ac.jpg

 

launch-CRP919E.jpg.f7408350b4a6030aa49ebd9f0263d579.jpg

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Du kan jo vurdere Icon fra Harbour freight. Deres t10 produkt virker jo å være veldig bra. Blir litt dyrt, men der virker å være bra som sagt.

Har tenkt tanken, ser at Eric O (SMA) er ganske imponert over den. Men det ser ikke ut til at den er lett tilgjengelig til Norge, og det blir rælete å sette i drift folk i USA for å sende denne over med blodprisfrakt, faktisk nesten billigere å fly over å hente en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...