Gå til innhold

Turbo aktuator bytte

Jonas oluf olsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en turbo aktuator som sitter helt fast, vanes på turboen beveger seg helt fritt så den er fin. Tenkte å bare kjøpe ny aktuator og koble på og ferdig, men hørte fra bavaria at det ikke er mulig og at aktuatoren er kalibrert til turboen og at man må kjøpe helt ny turbo med aktuator for å fikse det.

Stemmer det? Er det noen måte å bare bytte bare aktuatoren og eventuelt få den kalibrert til min turbo eller kan jeg prøve å fikse min og bruke den igjen?

tusen takk for alle svar

IMG_3670.jpeg

IMG_3668.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ekstremt lite til (under 1mm) forskjell for å rote til VNT kalibrering. Derfor skal de være komplette. Dog fungerer de ofte "innenfor" slik at bilen kjører, men kan lade litt seint, eller litt mye (som resulterer i evige "korreksjoner" av ecu). De fleste merker ingenting, men det er vanvittig frustrerende når vi skal mappe en bil foreksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

Det skal ekstremt lite til (under 1mm) forskjell for å rote til VNT kalibrering. Derfor skal de være komplette. Dog fungerer de ofte "innenfor" slik at bilen kjører, men kan lade litt seint, eller litt mye (som resulterer i evige "korreksjoner" av ecu). De fleste merker ingenting, men det er vanvittig frustrerende når vi skal mappe en bil foreksempel.

Fordi jeg har kjørt med den fast på maks nå en liten stund, og den er jo helt kjørbar, men når jeg gir bånn gass i 4 sekunder så får bilen overtrykk fra turbo og går i limpmode, så har jo gått helt fint å kjøre den med den fast på maks. Men hvis jeg bruker den samme jeg har med et nytt shaft i samme posisjon så vil det være kjørbart eller vil bilen gi masse feilkoder og limpmode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jonas oluf olsen skrev:

Fordi jeg har kjørt med den fast på maks nå en liten stund, og den er jo helt kjørbar, men når jeg gir bånn gass i 4 sekunder så får bilen overtrykk fra turbo og går i limpmode, så har jo gått helt fint å kjøre den med den fast på maks. Men hvis jeg bruker den samme jeg har med et nytt shaft i samme posisjon så vil det være kjørbart eller vil bilen gi masse feilkoder og limpmode?

Og hva vil skje om jeg kobler på en ny en. Vil den ikke la meg kjøre med den eller vil det bare ikke være optimal regulering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel hundrevis av brukte turboer til N47 til kurant pris, er det ikke lettere å bare smekke inn en brukt?

Som beskrevet over så blir det bingo å sette sammen noe selv og bingo++ om bilen er trimma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Finnes vel hundrevis av brukte turboer til N47 til kurant pris, er det ikke lettere å bare smekke inn en brukt?

Som beskrevet over så blir det bingo å sette sammen noe selv og bingo++ om bilen er trimma.

Er jo det at det er dyrere og tar lenger tid enn 3 bolter og 2 clips når jeg bare har jackstands. Hvis den bare er litt dårligere optimalisert så går det helt fint for meg. Selvfølgelig må man bytte turbo så må man. Bare føles litt unødvendig når det er en arm på en liten dings som sitter fast. Aktuator er 1500kr som jeg kan gjøre selv, mens en ny brukt tubro og verksted er jo en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Som kunde med bil som har prøvd overhalt turbo fra koed på trimma bil. kan jeg bekrefte dette. Jeg tror både du og Hans Marius var frustrerte. Fikk opp minne i bildegalleri forrige uke. 5 år siden jeg kjørte langs skreia på vei over til riktig side av mjøsa etter «spontan» steg 4 oppgradering. 100000km har jeg kjørt på, og motor og bil har fungert bedre fra 260k km til 360k km enn fra 200k km til 260k km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tennbrikket skrev:

Som kunde med bil som har prøvd overhalt turbo fra koed på trimma bil. kan jeg bekrefte dette. Jeg tror både du og Hans Marius var frustrerte. Fikk opp minne i bildegalleri forrige uke. 5 år siden jeg kjørte langs skreia på vei over til riktig side av mjøsa etter «spontan» steg 4 oppgradering. 100000km har jeg kjørt på, og motor og bil har fungert bedre fra 260k km til 360k km enn fra 200k km til 260k km. 

Ja jeg har egr programert bort og eco tune fra optituning. Håper jeg slipper å bytte turbo, men om jeg må så må jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...