Peak Skrevet Oktober 15 Share Skrevet Oktober 15 Hei, har en e61 520d hvor tidligere eier monterte downpipe uten tune. DPF medfulgte da jeg kjøpte bilen. Pga diesel kakling inne i kupeen monterte jeg DPF tilbake og det hjalp mot støyen. Problemet nå er at jeg etter 10km får opp varselet «DPF warning, contact BMW dealer….» eller tilsvarende. DPF skal ikke være tett og i god stand etter hva vi kunne se. Hvem kan kode bort denne melemdingen fra iDrive? Gjerne omgående i Oslo / Gardermoen området? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 15 Share Skrevet Oktober 15 Ikke interessert i hva som er galt altså, bare bilen slutter å melde om det? Shattered, Yngvejos, sveigis og 4 andre reagerte på dette 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Oktober 16 Share Skrevet Oktober 16 La oss fortsette å ha Bimmers som ett bedre alternativ en FB, eller? @Peak Bimmersfix kan sikkert hjelpe deg (Gardermoen). men som TRF prøver å si er det nok bedre å starte med å finne ut hvorfor du får denne meldingen (diagnose) og så avgjøre veien videre. Er det helt umulig at det er kodet noe i forbindelse med fjerning av DPF, selv uten tune, som må kodes inn igjen? uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 16 Share Skrevet Oktober 16 (endret) Hva sier diagnose? Er det fingern i luften om at filter ikke er tett eller har dere lest av med diagnose? Endret Oktober 16 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Oktober 16 Forfatter Share Skrevet Oktober 16 10 timer siden, TRF skrev: Ikke interessert i hva som er galt altså, bare bilen slutter å melde om det? Veldig sært svar basert på et enkelt et enkelt spørsmål uten bakgrunnsinformasjon. Er nok ikke helt fjern når det kommer til BMW, diagnose er avlest og ingenting kommer opp. Feilmeldingen dukket opp da det ble byttet til downpipe første gangen, men diesel firer låter særdeles lite pent så minst mulig av den lyden i kupeen gjorde at dpf. ble montert igjen. Vil kun ha denne meldingen fjernet, bilen går akkurat som den skal og en e61 i sjelden god stand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 16 Share Skrevet Oktober 16 40 minutter siden, Peak skrev: Veldig sært svar basert på et enkelt et enkelt spørsmål uten bakgrunnsinformasjon. Er nok ikke helt fjern når det kommer til BMW, diagnose er avlest og ingenting kommer opp. Feilmeldingen dukket opp da det ble byttet til downpipe første gangen, men diesel firer låter særdeles lite pent så minst mulig av den lyden i kupeen gjorde at dpf. ble montert igjen. Vil kun ha denne meldingen fjernet, bilen går akkurat som den skal og en e61 i sjelden god stand. Poenget er at hvis det kommer opp en feilmelding så er det noe som er feil. Veldig spesielt at de ikke er feilkoder på diagnose noe du har feilmelding i dashbordet. Type diagnose lesere du med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 16 Share Skrevet Oktober 16 OBD2-protokollen er standardisert for at "alle" diagnoseverktøy skal kunne lese ut utslippsrelaterte feilmeldinger, disse lagres med en freeze-frame. Når du har fått feil på DPF i idriven sliter jeg med å se at intet er lagret i feilminnet. Feilmeldinger kan kodes vekk om man har fjernet en komponent fra systemet, det kodes ikke vekk når du setter noe inn. Min ville gjetning (uten å gjøre oppslag) er at DDE overvåker baktrykk over DPF, så når du plutselig går fra typ 0 mbar med downpipe til reelt baktrykk så vil nok motorstyringa tro at her holder det jaggu meg på å gå tett i rekordfart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Oktober 16 Forfatter Share Skrevet Oktober 16 Her er du nok inne på noe E.C, men som nevnt kom feilmeldingen etter fjerning av DPF og forble værende selv etter tilbakemontering og resetting til standard hardware. Det må nå (antar jeg) bare kodes inn at bilen har standard dpf. Usikker på software brukt for diagnose. Om noen har mulighet for å ta en diagnose med godt verktøy omgående ville jeg satt pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet Oktober 28 Share Skrevet Oktober 28 Enhver feilmelding paa en BMW, maa du gjerne bruke BMW programmet Ista+ for diagnostisere og finne hvor problemet ligger. I Ista + faar du ogsa kjore tester. Du maa finne ut om hvor feilen ligger, rette opp feilen, slette koder paa feilene. En sun DPF skal regenere automatisk, men den vil ikke regenere hvis du har feil koder. En Dpf feilmelding kan skyldes mye rart, derfor maa du ha et godt diagnose verktoy. Ista+ er bra hvis du vet hvordan du bruker den. For aa kjore Ista+ standalone maa du kjore det paa f.eks en laptop med minst 8GB minne, 1 TB disk og en rask Intel processor. Enet kabel stotter BMW F, G og I serie. Icom med wifi er bedre men det er mye dyrere. Jeg har kjopt meg en brukt laptop som jeg skal bruke til aa kjore Ista+. Ista+ er helt nodvendig om du har en BMW bil. Da kan du diagnose selv, rekode, kailbrere nivaa sensor, kalibrere turbolader++. For teste ut om du har feil paa DPF, maa du kjore tester paa DPF for aa sjekke sot masse nivaaet, kjore test paa Back pressure sensoren.Hvis Back pressor sensoren viser hoy verdi 200-300 ved 3000 Rpm, da er DPFen din tett. Da maa du rense DPFen med diesel partikkel filter vaeske rett inn i back pressor sensor slangen og ned paa DPFen. Jeg har gjort det. DPFen blir som ny uten aa demontere eller kjope ny DPF. En flaske DPF renser flaske koster 300 kr. Paa en sun DPF skal det vaere veldig lav sot masse og back pressure skal ligger under 10 og maks 50 ved 3000 omdreininger. Paa en BMW naar du faar opp feilmelding paa DPF, maa du bruke et diagnose program eller en god diagnose skanner som f.eks Autel Maxicom MK900 BT for aa diagnostisere. Naar du har funnet feilen og rette paa feilen, maa du slette feilkodene. BMW krever at du resetter DPF. Da faar du 250000Km levetid paa DPFen. Sot massen er null. Alt dette skal jeg gjore paa min BMW 525D Xdrive om 2 uker naar jeg har faatt Ista+ installert paa laptopen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 Naar du forst har faatt feilmelding paa DPF maa du finne aarsaken til feilen. Rette opp feilen. Slette koder. Hvis du har foretatt en renseprosess paa DPFen maa du resette DPFen og fortelle bilen at den har faatt ny DPF. Ved resetting nullstiller DPF til null og du faar ny levetid paa DPFen paa 250000km. For a gjore dette maa du ha BMW Ista+ eller en god skanner. Litt kunnskap paa hvordan rense en DPF, teste DPF teste back pressor sensor er en fordel. Jeg maatte laere alt selv. Kjopt utstyr og utforte feilretting. Naa fungerer endelig turboladeren etter nesten 2 aar paa 3 verktsteder. Det har kostet meg over 50000kr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre_86 Skrevet November 17 Share Skrevet November 17 Reset differialtrykk sensor da er den digg igjen 🤗🤠 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet 21 timer siden Share Skrevet 21 timer siden Hei Peak, når du setter inn ny eller brukt DPF eller du tok ut DPF for rensing, Når du setter DPF tilbake etter rensing, må du bruke en scanner for å kode den. Jeg har kjøpt en ny Launch X431 CRP919X BT 2024 modell som kan gjøre det. Funksjonen heter "Teaching a new Diesel particulate filter". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå