Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Bjerknez skrev:

Stjernemerket... hva vil det si?

https://www.bmw.no/no/more-bmw/parts-and-accessoires/bmw-hjul-dekk.html#fordeler

I hovedsak viktig på xDrive-biler med fordelerkasse(fossilbil) hvor det er staggered oppsett - ulik dim. foran og bak. Ofte bredere dekk bak. Ingen dekk har i praksis lik omkrets selv om tallene/dimensjonen er det samme. Her er det forskjellig fra merke til merke. Med stjernemerket er det testet og godkjent fra BMW med garantert lik størrelse. :) Innenfor garanti ville jeg kjørt stjernemerket hvis dimensjonen foran og bak er ulik uavhengig av drivlinje. På fossilutgaver så hadde jeg nok gått for stjernemerket hele tiden.

Endret av Marius2002
Skrevet (endret)

Men...hvilken dekktrykk-anbefaling bruker dere? Den som står i døren eller det som kommer opp på skjermen inne i bilen?

Endret av Gamer73
Skrevet
6 minutter siden, Gamer73 skrev:

Men...hvilken dekktrykk-anbefaling bruker dere? Den som står i døren eller det som kommer opp på skjermen inne i bilen?

Jeg satt 3 bar på alle. Jeg kjører 95% bilen alene og så og si aldri passasjerer. Vertfall ikke i baksetet. 

Skrevet
12 minutes ago, Gamer73 said:

Mener det som står i skjermen er temperatur justert :) 

Skrevet
19 minutter siden, Gamer73 skrev:

Det som står i døren +10% pleier jeg å bruke.

7 minutter siden, mr.pingu skrev:

Mener det som står i skjermen er temperatur justert :) 

Det stemmer :)

Skrevet

BMW kommer med motstridene opplysninger angående stjernemerkede dekk til i4 M50. Jeg har stjernemerkede sommerdekk, men vinterdekk som ble levert med bilen fra BMW var ikke stjernemerkede. BMW sier bilen må ha stjernemerkede dekk, men lever dekk uten stjernemerking til i4 M50.

Fordelen med stjernemerkede dekk er at de har en chip som forteller bilen hvilke dekk som sitter på bilen, så når en bytter dekk trenger en ikke angi type og dimensjon, bare bruke automatisk søk.

Skrevet
4 minutter siden, uglefossen skrev:

BMW kommer med motstridene opplysninger angående stjernemerkede dekk til i4 M50. Jeg har stjernemerkede sommerdekk, men vinterdekk som ble levert med bilen fra BMW var ikke stjernemerkede. BMW sier bilen må ha stjernemerkede dekk, men lever dekk uten stjernemerking til i4 M50.

Fordelen med stjernemerkede dekk er at de har en chip som forteller bilen hvilke dekk som sitter på bilen, så når en bytter dekk trenger en ikke angi type og dimensjon, bare bruke automatisk søk.

Men leveres vinterdekkene med forskjellig dim. foran og bak?

Chip inni dekket?!?

Skrevet
25 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg satt 3 bar på alle. Jeg kjører 95% bilen alene og så og si aldri passasjerer. Vertfall ikke i baksetet. 

3 bar er jo hinsides hardt. Jeg har nå ifølge APP 2,7 foran og 3.0 og 2,9 bak. anbefalt står det nå 2.5 foran og 2,7 bak og jeg skal ihvertfall prøve dette. Jeg bryr meg ganske lite om effektivitet da jeg lader hjemme 1 gang i uken og det er nok til mitt bruk. Men jeg vil allerhelst ha mest mulig kjørekomfort og selvsagt også å unngå å slite unødig på dekkene pga feil lufttrykk

Skrevet
1 time siden, Makky123 skrev:

Men leveres vinterdekkene med forskjellig dim. foran og bak?

Chip inni dekket?!?

19" har forskjellig dimensjon foran og bak og rulleomkrets.

Tror stjernemerkede dekk har en chip i dekket, men er ikke helt sikker på om det riktig. Veldig vanskelig å få korrekt informasjon fra BMW forhandlere, de gir mye forskjellig informasjon.

Skrevet (endret)

Har problemer med å forstå hva slags teknologi som skulle brukes for å integrere en chip i et dekk. RFID er eneste mulige trådløse teknologi. Men RFID kretsen vil bli ødelagt av høye temperaturer og trykk ved vulkaniseringsprosessen. Måtte i isåfall være en krets som festes på innsiden av dekket. Neste problem er hvordan en RFID krets kan avleses, eneste mulighet ville være å integrere leseren med dekktrykksensoren men de er ikke store nok til å få plass til en RFID antenne av størrelsen som trengs. Avlesing fra dekktrykksensoren ville også stilt krav til hvor RFID kretsen er plassert i forhold til antennen til leseren. 

Jeg tror det er så enkelt som at BMW og BMW verksteder koder inn informasjon om dekkene i dekktrykksensoren. 

Jeg er elektronikkingeniør med mer enn 30 års erfaring innen produktutvikling. 

Endret av Scuirus2
Skrevet
15 minutter siden, Scuirus2 skrev:

Har problemer med å forstå hva slags teknologi som skulle brukes for å integrere en chip i et dekk. RFID er eneste mulige trådløse teknologi. Men RFID kretsen vil bli ødelagt av høye temperaturer og trykk ved vulkaniseringsprosessen. Måtte i isåfall være en krets som festes på innsiden av dekket. Neste problem er hvordan en RFID krets kan avleses, eneste mulighet ville være å integrere leseren med dekktrykksensoren men de er ikke store nok til å få plass til en RFID antenne av størrelsen som trengs. Avlesing fra dekktrykksensoren ville også stilt krav til hvor RFID kretsen er plassert i forhold til antennen til leseren. 

Jeg tror det er så enkelt som at BMW og BMW verksteder koder inn informasjon om dekkene i dekktrykksensoren. 

Jeg er elektronikkingeniør med mer enn 30 års erfaring innen produktutvikling. 

https://www.continental-tires.com/products/b2b/services-and-solutions/rfid/

Skrevet

Jeg har bare erfaring med HF RFID tager og de har begrenset rekkevidde, men ser at UHF har mye lengre rekkevidde. Da er det mulig å lese en tag fra en leser plassert på bilen. 

Forstår fortsatt ikke hvordan det er mulig å integrere en tag i dekket og få den til å overleve både produksjonen og bruken. Men ser at de skriver at patch også brukes, da festes en tag på innsiden av et produsert dekk og dekkes med gummi eller annet materiale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...