Gå til innhold

Feil på varmeappart Bmw 225xe


Terje Skogvold
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om at aktuator var defekt. Varme ble kun distribuert på førerside. Ny aktuator montert men samme feil er der fortsatt. Mekonomen folkene mener feilen sitter lengre inn, i noen spjeld og at bilen må strippes innvendig for å komme til der feilen antagelig ligger. Sulland/Bmw har en måneds ventetid på å se på dette. Noen som har erfaring fra lignende problem og hva som kreves for å reparere dette eventuel å få Bmw til å dekke kostnaden?? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjent feil på våre biler  BMW F4x biler og mini BMW F5x biler.
Det er ofte den nederste spjelden som går i stykker, heldigvis ligger den bra til (bak sammen deksel som kupefilter)  så du kan inspisere om det er tilfelle

En dansker har lagd en løsning på det: BMW and MINI Heater fix. – Heater Fix 
Klikk deg inn på de forskjellige 'fixes' det står tilleggsinformasjon og bilder som kan være relevant

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Terje Skogvold said:

Mekonomen tror det er en feil som gjør at hele interiøret må strippes for å komme til den delen som er ødelagt. Det kan da ikke være normalt at et varmeapparat svikter slik. Det kommer heller ikke varme i baksetene

Ja for å få ut varme apparat må dashbordet av så om de tror det er internt sier de det. Jeg tror ikke de sitter på den kunnskapen som den nettsiden viser til. Det er veldig spesifikt feil, så med mindre de har vært borte i det før tviler jeg sterkt på at de vet om løsning. 
BMW selv bytter hele varmeapparat for 20000-25000. 

Symptomene du beskriver stemmer overens med høyre nederste spjeld. 
 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
2 hours ago, Terje Skogvold said:

Jeg vet ikke riktig hva jeg gjør nå??

Du fikk jo et kjempetips til en alternativ fiks over her. Et merkeverksted vil "alltid" bytte hele defekte komponenter av denne typen og med spenstig timepris blir det i det prisområdet som du har fått. Kjipt, men ikke unormalt eller uvanlig. 

Blir litt begrenset hva forumet ellers kan hjelpe med. En varm genser er jo et billigere alternativ om det blir lite varme i bilen og du ikke ønsker å punge ut ellet legge ut på den alternative veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt alle BMW F4X og MINI F5X  biler har sammen varmeapparat:

IMG_3606.thumb.jpeg.70cf8cb14575f4e2d50daf9b28e316eb.jpeg
 

Litt usikker hva du ønsker fra oss men jeg har gitt alt av informasjon for å løse problemet på alternativ måte. 

Siste jeg kan tilby er at jeg kan si at jeg kan gjøre jobben med heaterfix deler for halvparten av minste tilbudet du har fått med følgende betingelser: 

Delene fra heater-fix.com står du selv for. 

No cure, no pay.

 

Jeg er forresten ganske sikker på at heater-fix.com er pålitelig fyr da han er medlem av internasjonalt mini forum og Bimmerpost.com også. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo bare en amatør inne på dette forumet, så da blir det noen amatør spørsmål fra meg. Men den oversikten du sendte nå betyr jo at problemet også kan løses på min BMW.  🤞🙏

Problemet oppstod egentlig når jeg byttet aktuator rett før sommeren . Etter det blåste det kun kald luft på passasjer siden, men Mekonomen på Stange fraskrev seg alt ansvar om at feilen oppsto når de byttet den aktuator. Men kan det allikevel være det som skjedde ??  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bytta de aktuator i første omgang?

Om spjelden gåen/skadet fra før vil aktuator bytte ikke hjelpe, muligens at initialisering   av den kan ha ført til ytterligere skader men man bytter ikke aktuator om det ikke foreligger noe feil. Så jeg antar det var feil på noe fra før som førte til at de bytta aktuator og den byttinga hjalp ikke  fordi skadene ligger lenger i, nemlig på spjelden ikke selve aktuator. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spjeldet var ikke skadet før de skulle ta service på aircondition anlegget i mai. Jeg må sjekke med  Mekonomen folkene i morgen men de mente først at de måtte bytte det jeg tror var aktuatoren etter denne a/c servicen og at det ville fikse problemet. Aktuatoren viste seg å være defekt i oktober og det var da de mente at det måtte være spjeldet som var skadet. Nok en gang må jeg innrømme at jeg er amatør på bil rep så det blir spennende å ta med denne informasjonen til dem i morgen og høre om de mener at heat-fix er løsningen for min bil.  Takk for all hjelp så langt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Thanks mr.Pingu 😄🎉👍 kjøpte heat fix settet fra Danmark og fikk satt det inn for noen dager og problemet er løst. Fantastisk om dette viser seg og holde og være en løsning på det Bmw-Sulland skulle ha kr 40.000 for å fikse. Min totale kostnad ble ca 2.500 for dette. Tusen takk for hjelp og støtte. Bilen ,DP95852, ligger nå ute på FINN for salg. Går nok for en ID4 nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...