Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
20 hours ago, CHNilsen said:

Synd det ikke har hjulpet med alle tiltakene dine, men nå har du fått tatt unna mye vedlikeholds jobb som er fornuftig om du skal ha den i lang tid.

Merket du ingen forskjell på bilen etter disse jobbene? 

Nå har jeg i dag kjørt mye mer enn i går og kan si at det er 100% bedre nå. Bilen går bedre og ristingen er 90% borte men i vise tilfelle kan jeg framprovosere det igjen. 
manuelt i 7. gir og ligger rundt 1000-1200 omdreininger men det er mye vanskeligere å få til. Skjer også sporadisk i auto men ikke så mye som før. Cruise control på motorveien er smooth nå og, men har ikke ligget 120 i dag pga værforhold. 

Annet ting jeg har merket, hvis jeg får 3500 omdreininger i 2. gir og gir opp mot 3. får jeg også en liten rykk / rist men ikke like heftig som før. Men jeg kan ikke framprovosere hver gang, noen ganger går det smooth som det skal.  

Så Hydrokarbonrens eller flush har 100% hjulpet med noe, men jeg tror det har blitt enda vanskeligere å feilsøke nå. Det var kanskje ikke så lurt å ta begge 2 samtidig men det er også noe med når man har tid å sette bort bilen er det greit å få gjort…

 

Hva jeg kan bekrefte at før var alt ovenfor 2000 omdreininger smooth, nå er vi helt ned til 1400. 
 

@Maverick2002Har du noen tips hvordan avdekke om det er konverter eller ikke. Fordi jeg er fortsatt ikke overbevist at det kan utelukkes. Selv om BMW sier at det er ikke det, har de ikke noe harde beviser heller…

 

@540is Vet du noen som driver med dette (walnut blasting) i Norge? Finner svært lite relevant linker i Google når  jeg googler det. 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Jeg heller mot at girkasse flush var det som hjalp, men det er bare noe jeg tror. Har ikke noe mere kunnskap angående konverter dessverre. Jeg vet at jaging på turtall ved lav belastning også kan skyldes dårlig konverter, men dette er jo noe annet enn dine problemer. 

Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

540is Vet du noen som driver med dette (walnut blasting) i Norge? Finner svært lite relevant linker i Google når  jeg googler det. 

Alle? BMW verksteder vil jeg tro. Og mange andre bilverksteder. Dette begynner å komme nå da de fleste bilmerker sliter med at innsugskanaler gror igjen, bensin som diesel. Ikke alle bruker valnøtteskall som blåsemedia, jeg bruker et sett fra Tunap som bruker granulat. https://www.tunap.com/tunap/branches/automotive/valve.php

Skrevet
20 minutes ago, 540is said:

Alle? BMW verksteder vil jeg tro. Og mange andre bilverksteder. Dette begynner å komme nå da de fleste bilmerker sliter med at innsugskanaler gror igjen, bensin som diesel. Ikke alle bruker valnøtteskall som blåsemedia, jeg bruker et sett fra Tunap som bruker granulat. https://www.tunap.com/tunap/branches/automotive/valve.php

aha, trodde det var ikke så utbredd. Du bor tilfeldvis ikke i nærheten og vil tjene litt penger for å gjøre det en dag?
 

 

26 minutes ago, Maverick2002 said:

Jeg heller mot at girkasse flush var det som hjalp, men det er bare noe jeg tror. Har ikke noe mere kunnskap angående konverter dessverre. Jeg vet at jaging på turtall ved lav belastning også kan skyldes dårlig konverter, men dette er jo noe annet enn dine problemer. 

Hehe ja om det er det har det maskert problemene litt :P 2018 X1 har vel rykte på seg at disse girkasser ryker tidligere en de burde… 

 


 

Skrevet

Tenker også at dette er relatert til girkasse, kan være at det tar litt tid før den tilpasser seg nye forhold, så må bare fortsette å kjøre. Var sånn på brodern sin f48, tok litt tid før den endret seg til det bedre, men det er jo helt knall at det har skjedd en forbedring🤩

Skrevet
1 hour ago, CHNilsen said:

Tenker også at dette er relatert til girkasse, kan være at det tar litt tid før den tilpasser seg nye forhold, så må bare fortsette å kjøre. Var sånn på brodern sin f48, tok litt tid før den endret seg til det bedre, men det er jo helt knall at det har skjedd en forbedring🤩


Ja jeg tenker det egentlig, altid tenkt det var girkasse men BMW-mekaniker var ganske sikker på at motoren gikk på 3 sylindre av og til og det kjentes ut sånn men det er borte. Muligens var det begge deler. 
 

 

Hmm der er på måte god nyheter, får se om jeg kan sparke girkassen litt med resette adapsjoner med ISTA om det er mulig på disse kassene :) 

  • 2 weeks later...
Skrevet

Liten oppdatering her:

Småsur på forsikring
Litt småsur på forsikring siden de kan ta diagnose som 'takst' nå har jeg betalt det ut av egen lomme siden de sa siste gang at det var bare å sende inn i etterkant. I forbindelse med at naboen skrapa frontfangeren hadde jeg kontakt med forsikring igjen og så ble at jeg burde opprettet sak med en gang så de kan ta diagnose. Det har ikke så mye med selv problemet å gjøre med det er vel mye med avhandling å gjøre. Konklusjon: Ny time hos BMW men denne gangen betaler forsikringen for diagnose. Om det blir noe dyre deler får jeg krangle meg fram at egenandelen blir redusert med hvert fall diagnosen. 

Selve bilen / problemet
Etter 'mine' tiltak er bilen definitivt mye bedre angående luggingen, risting osv. Det er skjer mye mindre, bare rund 60-70 og oppover bakken. Samboer også la merke til det: "bilen var mye bedre å kjøre".  

Giringen ellers er også mye smoothere/raskere men det har gjort at jeg nå legger merke til en liten napp av og til mellom gir  2 og 3. Det er absolut ikke der i alle andre gir. Ikke altid men noen ganger, både ved akselerering  fra 2 til 3 og nedbremsingen 3 til 2. Bare en liten gyng og bare mellom 2 og 3. 



 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...