thansen Skrevet Tirsdag kl. 14:44 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 14:44 3 minutes ago, Kvasi said: Vet ikke hvilken bok dette er og hva som står i den men det funker som regel å holde ca 2000 rpm lenge med lokket av, og gjerne få noen til å følge med/etterfylle etterhvert. BMW sin manual hvordan lufte systemet på m47 motor. Men ja var akkurat det jeg gjorde, satte meg i bilen, holdt 2500rpm i 1.5min, sjekka for luftbobler. Alt ok.
Otis Skrevet Tirsdag kl. 15:47 Skrevet Tirsdag kl. 15:47 (endret) Det er egentlig ikke mulig å lufte m47/bmw diesel feil. De har en liten slange som sirkulerer kjølevæske hele tiden. Endret Tirsdag kl. 15:47 av Otis
Rune-K Skrevet Tirsdag kl. 17:14 Skrevet Tirsdag kl. 17:14 1 time siden, Otis skrev: Det er egentlig ikke mulig å lufte m47/bmw diesel feil. De har en liten slange som sirkulerer kjølevæske hele tiden. Mulig jeg husker feil nå men var det ikke noen tilfeller for noen år siden at denne slangen tettet seg og at man da ikke fikk luftet ordentlig.
Otis Skrevet Tirsdag kl. 18:11 Skrevet Tirsdag kl. 18:11 Mulig det, men da er man nok uheldig. Uansett så kan jo trådstarter sjekke om sin slange er åpen, ved å ta av lokket på ekspansjonstanken.
thansen Skrevet Tirsdag kl. 18:12 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 18:12 56 minutes ago, Rune-K said: Mulig jeg husker feil nå men var det ikke noen tilfeller for noen år siden at denne slangen tettet seg og at man da ikke fikk luftet ordentlig. Min har en fin og sterk stråle så er nok ikke luft i systemet. Er vel bare å innse at det ikke finnes gode termostater til m47, det termostatet som har funket lengst hos meg, altså lengere enn 1 år er febi.
Otis Skrevet Tirsdag kl. 18:19 Skrevet Tirsdag kl. 18:19 Mye mulig, dessverre. Kvaliteten er nok, og har vært lenge, på vei ned. thansen reagerte på dette 1
Otis Skrevet Tirsdag kl. 19:24 Skrevet Tirsdag kl. 19:24 Du må bare kjøpe en til. Det gjorde jeg også for ca 1 år siden. Først en stk behr fra autodoc. 2 måneder senere en oe fra BMW.
thansen Skrevet Tirsdag kl. 19:29 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 19:29 (endret) 5 minutes ago, Otis said: Du må bare kjøpe en til. Det gjorde jeg også for ca 1 år siden. Først en stk behr fra autodoc. 2 måneder senere en oe fra BMW. Er OEM som står på bilen nå fra GS. Selv ikke den fungerer, sier jo bare om kvaliteten generelt. På min forrige fra FEBI som kostet rundt 700kr(?) Så så jeg at den hadde BMW logo på selve termostaten, dvs den var OEM? Endret Tirsdag kl. 19:30 av thansen
thansen Skrevet i går, 00:13 Forfatter Skrevet i går, 00:13 Så at eurodel har begynt å selge KUN termostaten i seg selv. Så jeg tok den av min gamle, og la merke til at det var veldig mye gugg på selve jernpinnen som termostaten sklir på: https://www.eurodel.no/termostat-3rg-80195 eksempel bilde her. Renset jernpinnen og satt termostaten på plass og nå åpner den seg på 88c og lukker seg på ca sånn 80c som er innafor vil jeg tro. Uten å være noe ekspert så vil jeg tro at 80 prosent av tilfellene er det dette som forårsaker at termostaten(e) blir stuck åpen, pga glidepinnen blir skitten og ikke glir lenger. Det var visst en BEHR som jeg hadde fra tidligere på bilen. Otis reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet i går, 09:34 Skrevet i går, 09:34 Men hvor kommer det "gugget" fra da? Det skal jo ikke være noe slikt i kjølevæsken hvis alt er i orden. Har det vært fylt på feil type frostvæske en gang i tiden?
thansen Skrevet i går, 11:34 Forfatter Skrevet i går, 11:34 1 hour ago, Rune-K said: Men hvor kommer det "gugget" fra da? Det skal jo ikke være noe slikt i kjølevæsken hvis alt er i orden. Har det vært fylt på feil type frostvæske en gang i tiden? Vet ikke hvilket ord jeg skal bruke, det er som en type olje/waax (tenkte med engang på at selve termostaten har lekket waaxen, men da hadde den ikke fungert(?)) på selve pinnen. Har alltid brukt blå kjølevæske så lenge jeg har hatt bilen, men kan ikke snakke for tidligere eier. Men mest sannsynlig ikke da han var en eldre kar som tok bilen inn til verksted for slike ting. Nå skjønner jeg også hvorfor dere klager på GSbildeler, en så her kronglete å vanskelig retur har jeg ikke hatt på lenge. De nekter å refundere meg, men insisterer på å sende en ny del med en faktura med forfall på 30 dager som jeg ikke skal betale "hvis de" godkjenner termostaten jeg returnerer. Lukter svindel så langt som man får det. De sier "vi tar ikke imot returer fra deler som har vært montert" okei, men hvordan skal man da vite om delene fungerer eller ikke når man ikke skal montere de? For all del styr unna. Blir koed fra nå av her i fra.
thansen Skrevet i går, 18:01 Forfatter Skrevet i går, 18:01 IMG_4924.MP4 Ny oppdatering. Fjernet den nye bmw termostaten og sjekket om den fungerte, det gjorde den. Den var ikke stuck åpen, og den åpnet og lukket seg når jeg varmet den opp. Installerte den på igjen, denn gangen brukte jeg en slik: https://imgur.com/a/QWdUrq0 for å forsikre meg om 0 luftbobler i systemet. Tok veldig langt tid før bilen oppnådde driftstemp, måtte holde ved 2k rpm ganske lenge. Men termostaten åpnet seg og alle luftbobler forsvant. Så til videoen, tok en 20min kjøretur, og med engang jeg stopper bilen, setter på resirkulering og viftestyrke på 60% så synker temperaturen nesten med engang. Igjen, dette var aldri ett problem med min gamle termostat. Ja det er kaldt ute, men har hatt bilen min i ett par vintere nå og dette er førstegang dette problemet oppstår. Er det noe jeg overser her?
E.C. Skrevet i går, 19:06 Skrevet i går, 19:06 Har du pleid å kjøre med 32 grader i kupeen da? For med innstillingen på 32 grader så skal varmeventilen være 100% åpen og da har du full gjennomstrømming mot varmeveksleren som sitter mot kupeen. Med vifta på over 50% så tror jeg at den tar unna en god del varme altså. En M47 som fiser på tomgang genererer ikke så mye varme, men om den har vært annerledes før så er jo det litt mistenkelig. Hadde vært interessant å se hva temperaturen faktisk detter ned til via hidden menu i speedometer eller INPA.
thansen Skrevet i går, 20:19 Forfatter Skrevet i går, 20:19 1 hour ago, E.C. said: Har du pleid å kjøre med 32 grader i kupeen da? For med innstillingen på 32 grader så skal varmeventilen være 100% åpen og da har du full gjennomstrømming mot varmeveksleren som sitter mot kupeen. Med vifta på over 50% så tror jeg at den tar unna en god del varme altså. En M47 som fiser på tomgang genererer ikke så mye varme, men om den har vært annerledes før så er jo det litt mistenkelig. Hadde vært interessant å se hva temperaturen faktisk detter ned til via hidden menu i speedometer eller INPA. Ja på vinteren har jeg alltid 32 grader og slideren der over på rød. Dvs når jeg ikke kjører lengre turer - typ 1-2timers turer. Sjekket tempen med ISTA og den viste at mens jeg kjørte lå tempen på ca 81c, når jeg stopper opp detter den til 74c ish.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå