Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner! Det gir mening. Jeg var usikker på hvilke av de kontaktene det faktisk var, men fikk vite av en på facebook at det er "Socket terminal MQS 0.75 MM^2 /SN" med delenummer 61138369700 som er riktige pins til lysmodulen 👍

• 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg endelig fått rævva rundt til å legge nye ledninger. Fulgte dokumentet som er fastet lengre opp i tråden. Har kodet inn ny dato i FA i både LMA og CAS til 03.05. Får nå to feilkoder i ISTA:

930C: LM: AHL System Fault

9CC6: LM: No alive signal from AHL system

Har prøvd å lese litt på det. Lurer på om utstyrskode $524 må kodes ut? Litt uklart hva som mangler på kodefronten. I denne tråden:

https://5series.net/forums/diy-do-yourself-14/ahl-unit-removal-pre-03-2005-adaptive-headlights-lm1-lm2-changes-136756/

Fant jeg originalt dokumentet med omkoblingskjema, og her virker det og som at jeg må bruke NCS Dummy for å endre slik at bilen ikke lenger leter etter AHL modul siden den nå er innbygget i LM2 modulen. Jeg har fortsatt ikke lys i parklysene mine heller, og skjønner ikke hvordfor det.

Skrevet

Da endret jeg ALC_SG_VERBAUT til nicht_aktiv i LMA trc filen, og nå forsvant feilkode 9CC6. Den er byttet ut med feilkode:

9CBD: LM: Communication with SMC, right, disrupted

Mener forrige eier nevnte feil der, så får ta en titt på modulen og evt ledningen. Noen som vet om den kan byttes med venstre side for å se om modulen er ødelagt? 

Regner og med feilkode 930C forsvinner når jeg fikser dette. 

Skulle trodd venstre parklys funket når det kun er feilkoder på høyre, men det er altså ikke lys i verken fremdeles.

Skrevet

Alright. Trenger bistand om noen kan hjelpe. Hovedfokus nå er å få lys i parklys/angel eyes mtp EU. 

Prøvde idag og legge inn +MUEB i VO listen, noe som gjorde at AE stod på hele tiden, selv med lysbryteren på O. Fjernet den fra VO og kodet alt tilbake. Men heller ikke nå er det lys i AE. Jeg tenker, LM må jo kunne sende strøm i riktig ledning, ledningsnettet funker åpentbart, og selve lyktene funker. Hva er det jeg mangler i trc filen til LM modulen? Har prøvd å bruke chatGPT uten hell, da den lister opp mye jeg ikke klarer og finne i trc filen. Noen med tips/råd? Takk!

Skrevet

Har prøvd og bruke NCS Dummy for og se hvordan en trc fil burde se ut, og innser at når jeg utfører CODIERDATEN_LESEN på LMA modulen i NCSExpert, mangler det mye koding sammenlignet med hva det viser i NCSDummy. Modulen jeg laster der er samme som kommer opp i NCSExpert, nemlig LM_AHL.C20. Er det en grunn til at min trc fil mangler kode?

Skrevet
3 hours ago, MrDibetus said:

Har prøvd og bruke NCS Dummy for og se hvordan en trc fil burde se ut, og innser at når jeg utfører CODIERDATEN_LESEN på LMA modulen i NCSExpert, mangler det mye koding sammenlignet med hva det viser i NCSDummy. Modulen jeg laster der er samme som kommer opp i NCSExpert, nemlig LM_AHL.C20. Er det en grunn til at min trc fil mangler kode?

Litt usikker men kan det hende det er eldre SW versjon på modulen? Må oppdateres med WinKFP? 

Har dessverre litt mindre erfaring på E-series.

Skrevet

Er det det samme som og flashe den, eller er det eget valg i WinKFP hvor jeg bare oppdaterer? Mente jeg flashet LM modulen med WinKFP, men kan jo prøve! 

Skrevet
On 9/15/2025 at 7:45 PM, MrDibetus said:

Har kodet inn ny dato i FA i både LMA og CAS til 03.05.

Hvis du har ahl lcm fra en facelift bil og du bygger om alt til lci vil jeg tro at produksjonsdato må være fra lci. 

Jeg tenker at en lysmodul som kom i salg flere år etter at bilen din ble produsert neppe har utdatert software i forhold til bilen din.

Skrevet

Gjennombrudd!
La idag inn +MUEB på nytt, da det var eneste gangen jeg fikk AE til å funke. Som forrige gang blir AE stående på så lenge tenningen er på, men alle andre viktige lykter funker (merk øyenbrynene på lyktene funker IKKE, men det får vente til etter EU etterkontroll). Merker meg at det totalt er fire ringer, to i hver lykt. Hvor sitter pærene til disse? Fra forrige eire har en lykt oransje AE og den andre blå AE, så det hadde vært fint og få enstemmig! Ellers lurer jeg og på om noen vet hvorfor brynene på lyktene ikke virker? Takk for all hjelp så langt! 

Skrevet (endret)
1 time siden, MrDibetus skrev:

Hvor sitter pærene til disse? Fra forrige eire har en lykt oransje AE og den andre blå AE, så det hadde vært fint og få enstemmig! Ellers lurer jeg og på om noen vet hvorfor brynene på lyktene ikke virker? Takk for all hjelp så langt! 

Pæren til AE sitter bak det skru lokket. 
At bryn ikke funker kan være at de er kodet vekk, sjekk om de er deaktivert og at kabelen er plugget i. Hender også at de ikke funker lengre heller.

Endret av Reef89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...