Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Merker at det kommer en klunkelyd fra understell/ bakstilling på høyre side når jeg kjører i små humper/ ujevnheter på veibane! 

Kan dette være knekt fjær, eller ødelagt fjærbeinlager?

Endret av kimmen1990
Skrevet
9 minutes ago, kimmen1990 said:

Hei

Merker at det kommer en klunkelyd fra understell bak på høyre sider når jeg kjører i små humper/ ujevnheter på veibane! 

Kan være alt mulig rart i forstilling men knekt fjær merker man ofte og er vel lett å se. Snu rattet en vei så får du inspisert fjærene.

Men bærekule og fjærbeinlager er gode kandidater ;) 

Skrevet
1 hour ago, kimmen1990 said:

Det er i bakstilling😁

Eh vet ikke hvordan jeg klarte å lese over det, uansett er det vel ganske greit å se om det er knekt fjær. Evt bare stikke telefonen inn i hjulbuen og ta litt bilder fra forskjellig vinkler. 

Skrevet

Bare å ta en sjekk av understellet på verksted det, knekt fjær ser du veldig enkelt som nevnt over.

Skrevet
On 1/21/2025 at 7:53 PM, kimmen1990 said:

Hei

Merker at det kommer en klunkelyd fra understell/ bakstilling på høyre side når jeg kjører i små humper/ ujevnheter på veibane! 

Snedig, eg har igrunn akkurat samme problem. Symptomet er i alle fall veldig likt. 

Har hatt det såpass lenge at eg ikkje hugsar kva tid eg merka det første gang. Slite litt med å skille ut kva type lyd det er snakk om. I mange tilfelle høyres det ut som noko innvendig i bilen andre gonger typisk topplagring/stabstag. 

Er vesentleg verre i kulde enn om sommaren. Vaskebrett/kjettingspor er fælt. Fartshumpar går stort sett uten ein lyd. 

Eg har skifta komplett dempera/fjører med alt tilbehør foran og bak. Ganske sikker på at lyden var der før og etter. Men som sagt, usikker. Har feilsøkt litt utan resultat og gått gjennom 2 x PKK. Sist forrige veke. 347.000km.

Eg skal skrive her om eg finne noko, og det må du gjere og :)

• 1 month later...
Skrevet
4 hours ago, kimmen1990 said:

Det var demper og demperlager som var defekt! Alt virker som det skal nå😃

Eg er ikkje ovveraska egentlig, det kan minne veldig om ein slik lyd. Eg har skifta begge deler så det er nesten nytt. Tvilar på at både demparen og topplageret kan vere gåent, men får prøve å skifte topplageret og sjå om det vert bedre :) Takk

Skrevet

Vanlig at casterstag klarer å lage lyd selv om det er vanskelig å få den frem under feilsøking. 

Skrevet
På 5.3.2025 den 18.52, Kvasi skrev:

Vanlig at casterstag klarer å lage lyd selv om det er vanskelig å få den frem under feilsøking. 

Er det ikke bare foran det er casterstag? Jeg har også en klunkelyd bak på høyre side.

Jeg prøvde å se om jeg fant noe på delekatalogen til koed, men der fant jeg ikke noe med navnet casterstag.

Skrevet

Jeg hadde en slik lyd tidligere på min e90, da var det fjær som hadde vridd seg. Sjekk om det er tilfelle. Da må du bare vri den tilbake på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...