Christian Krogstad Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Hei. Jeg kjøpte nylig en 2012 X5, men den er super stiv. Den er like hard å kjøre med som min gamle blodsenka E61 og jeg ønsker maks komfort da jeg kjører mye langt med den. Bilen har ikke M-understell. Og jeg ønsker ikke å senke den, enten må bilen ha original høyde eller så kan den godt bli høyere. Noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre? Evt bytte dempere og/eller fjærer, aftermarket? Mvh Chris Endret 18 timer siden av Christian Krogstad Legge til mer info
Otis Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Skift til adaptive dempere. Drit mye jobb, men veldig bra å bruke.
Christian Krogstad Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden 3 minutter siden, Otis skrev: Skift til adaptive dempere. Drit mye jobb, men veldig bra å bruke. Hvor får jeg tak i det og hva er prisen?
mr.pingu Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 41 minutes ago, Christian Krogstad said: Hvor får jeg tak i det og hva er prisen? Masse plasser; KOED / GS eller brukt. ganske stiv pris på de med 12000 foran per demper: https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/310795/1/ZW41?steering=L&transmission=A Og 8000 bak https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/331385/1/ZW41?steering=L&transmission=A + evt Annet material. Offisielt har adaptive drive også adaptive stabilisator: https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/331382/1/ZW41?steering=L&transmission=A
Christian Krogstad Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden 13 minutter siden, mr.pingu skrev: Masse plasser; KOED / GS eller brukt. ganske stiv pris på de med 12000 foran per demper: https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/310795/1/ZW41?steering=L&transmission=A Og 8000 bak https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/331385/1/ZW41?steering=L&transmission=A + evt Annet material. Offisielt har adaptive drive også adaptive stabilisator: https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/331382/1/ZW41?steering=L&transmission=A Åh shit, det var dyrt, 40.000kr er nesten samme pris som å bytte til luft. Finnes det et billigere alternativ? Tenker ikke billig, bare billigere enn 40 lapper. Takker for svar.
Otis Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg har aldri kjørt E70 med vanlig understell. Men jeg har sittet på i E70 med M-sport og ikke adaptivt, og det synes jeg også har en ubehagelig opplevelse, hvertfall for daglig bruk. Så med det i tankene så tror jeg ikke at du kan få det så mye mykere, siden alle produsenter stort sett lager det likt som det som stod på en bil. Men mulig man kan forsøke seg på Sachs supertouring dempere. De opplevde jeg som ganske fine på en E61 jeg hadde før. Kanskje litt mykere enn standard m-sport.
Christian Krogstad Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 51 minutter siden, Otis skrev: Jeg har aldri kjørt E70 med vanlig understell. Men jeg har sittet på i E70 med M-sport og ikke adaptivt, og det synes jeg også har en ubehagelig opplevelse, hvertfall for daglig bruk. Så med det i tankene så tror jeg ikke at du kan få det så mye mykere, siden alle produsenter stort sett lager det likt som det som stod på en bil. Men mulig man kan forsøke seg på Sachs supertouring dempere. De opplevde jeg som ganske fine på en E61 jeg hadde før. Kanskje litt mykere enn standard m-sport. Takk, skal sjekke de ut. Har og sett på alternativer som Koni Special Active og Bilstein B4/B6.
mr.pingu Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Bilstein B6 blir hardere, B4 skal være tilsvarende OEM. Muligens luftfjæring er ikke dumt vei å gå altså.
Sverre 2468 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Hei! Jeg har maken bil som deg, men uten m-sport. Har ikke luftfjærer, men har utstyrskode 226 sport suspension. Den er nokså stiv, men synes det er god komfort på langkjøring. Veldig god å kjøre ellers. Kommer sikkert litt an på hva du er vant med fra tidligere.
Christian Krogstad Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 39 minutter siden, mr.pingu skrev: Bilstein B6 blir hardere, B4 skal være tilsvarende OEM. Muligens luftfjæring er ikke dumt vei å gå altså. Ok, takk.
Christian Krogstad Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 26 minutter siden, Sverre 2468 skrev: Hei! Jeg har maken bil som deg, men uten m-sport. Har ikke luftfjærer, men har utstyrskode 226 sport suspension. Den er nokså stiv, men synes det er god komfort på langkjøring. Veldig god å kjøre ellers. Kommer sikkert litt an på hva du er vant med fra tidligere. Jeg vet ikke hva jeg har, men ved det minste ujevnheter i veibanen hopper bilen akkurat som om det ikke er noe fjæring der. Veldig ubehagelig.
mr.pingu Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Just now, Christian Krogstad said: Jeg vet ikke hva jeg har, men ved det minste ujevnheter i veibanen hopper bilen akkurat som om det ikke er noe fjæring der. Veldig ubehagelig. Bruk en VIN decoder som mdecoder.com eller Bimmer.work så får du finne ut av det. hvor langt har dempere gått?
ehaugsnes Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 25 minutter siden, Christian Krogstad skrev: Jeg vet ikke hva jeg har, men ved det minste ujevnheter i veibanen hopper bilen akkurat som om det ikke er noe fjæring der. Veldig ubehagelig. Da kan det jo faktisk være gåene dempere ja, at det kun er fjørene som gjør jobben. Jeg monterte justerbart senkesett på min e53 som hadde gåene dempere, og forventa at den skulle bli mye stivere. Ble jo litt stivere, men syns faktisk den ble bedre og kjøre med fungerende dempere. Hadde jeg gått for nye oem dempere hadde den såklart blitt enda bedre men
E.C. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Er det minusgrader hos deg? Fryst demper er som å kjøre på en bil med 0 mm fjæringsvei. Holder at én er fryst, spesielt foran, for å ødelegge hele kjøreopplevelsen. Du kan evt. parkere over noen timer på en oppvarmet plass for å sjekke ut akkurat den teorien. ehaugsnes, Rune-K, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå