blackmanswife1 Skrevet i går, 20:37 Forfatter Skrevet i går, 20:37 1 time siden, blackmanswife1 skrev: Pæren ser sånn ut vet ikke om den er gåen for pleier som regel å lyse rosa først noen som vet ? Tilbake til denne pæra den ser ikke ferdig ut ??
mr.pingu Skrevet i går, 20:44 Skrevet i går, 20:44 6 minutes ago, blackmanswife1 said: Tilbake til denne pæra den ser ikke ferdig ut ?? Vanskelig å si, men om pære er gåen er det vel bare bytte venstre med høyre så får du svar.
NOBILITET Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Siden begge xenon-lyktene sluttet å fungere, kan feilen ligge i ballasten (tenneren), strømtilførselen eller en dårlig kontakt. Start med å sjekke sikringer og reléer, siden en felles strømkilde kan være problemet. Pæren ser hel ut, men det betyr ikke at den fungerer. Om ballasten er defekt, vil den ikke tenne pæra selv om den er i orden. Hvis du har en annen bil med samme pæretype, kan du teste den der. Siden kontakten sitter godt, men lykten ikke går helt ned i fangeren, bør du sjekke jording og hovedledningen. En dårlig kontakt kan gjøre at xenon-systemet ikke får nok strøm. Du nevnte at bilen er en pre-facelift med facelift-karosseri. Facelift-lykter bruker ofte en annen ballast og ledningsopplegg, noe som kan gi problemer hvis de ikke er helt kompatible. Forsøk å bytte ballastene mellom sidene for å se om feilen flytter seg. Sjekk sikringer og reléer først, og om mulig, bruk diagnoseverktøy for å se etter feilkoder på lysene. Si ifra hva du kom fram til.
NOBILITET Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) 2 hours ago, Reef89 said: Hvis det er 08 (2008) modell så er det facelift LCI og ikke prefacelift. Jeg mener det er nok en litt spesiell overgangsmodell, teknisk pre-facelift, men med 08-karosseri. Så lyktene og det elektriske oppsettet følger vel pre-LCI. Endret 22 timer siden av NOBILITET Reef89 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 2 hours ago, blackmanswife1 said: Det er en sen 07 modell ganske spesiell bil med 08 karosseri så det er original xenon😉 Les litt her du: https://bimmers.no/forums/topic/577767-forskjell-på-e60-før-og-etter-face-lift/?hl= forskjell e60 lci Karosseriet har for så vidt hatt samme delenummer fra 09/2005 og ut produksjonsforløpet for E61, så jeg lurer på hvor du har oppdrevet begrepet "pre LCI med LCI karosseri". Lamper og fangere er nå heller ikke karosseri, i ordets korrekte forstand. Modellår har heller ikke noe å si på om det er originalt xenon eller ikke. Du er vel ikke 1. eieren her, så det kan jo ha skjedd både ting og tang med lyktene i løpet av 18 år. Dermed er det nok lurt å feilsøke alt det grunnleggende og sjekke om det ligger noen feilkoder på lykter. Sand1 reagerte på dette 1
blackmanswife1 Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden 9 timer siden, NOBILITET skrev: Siden begge xenon-lyktene sluttet å fungere, kan feilen ligge i ballasten (tenneren), strømtilførselen eller en dårlig kontakt. Start med å sjekke sikringer og reléer, siden en felles strømkilde kan være problemet. Pæren ser hel ut, men det betyr ikke at den fungerer. Om ballasten er defekt, vil den ikke tenne pæra selv om den er i orden. Hvis du har en annen bil med samme pæretype, kan du teste den der. Siden kontakten sitter godt, men lykten ikke går helt ned i fangeren, bør du sjekke jording og hovedledningen. En dårlig kontakt kan gjøre at xenon-systemet ikke får nok strøm. Du nevnte at bilen er en pre-facelift med facelift-karosseri. Facelift-lykter bruker ofte en annen ballast og ledningsopplegg, noe som kan gi problemer hvis de ikke er helt kompatible. Forsøk å bytte ballastene mellom sidene for å se om feilen flytter seg. Sjekk sikringer og reléer først, og om mulig, bruk diagnoseverktøy for å se etter feilkoder på lysene. Si ifra hva du kom fram til. Skal prøve først å bytte pærene for det er d1s pærer og der sitter tenneren på pærene men sier fra hva jg kom frem til ja. Begge lampene er av kun parklysa fungerer så får ikke sjekket ved å bytte på da begge har fått samma problem omtrent samtidig. Rele blir neste etter pæreskift ..
E.C. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Rele? Til hva da? Det har vært lysmodul på 5-serie siden 1996. Du kommer ikke til å finne noe rele til nær- og fjernlys på din bil.
blackmanswife1 Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Såpass var en her som mente det var releer å sjekke jg satser på pærene siden det er tenner å pære i 1
Reef89 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Ja, men han/hun vet ikke hva en prater om. Som EC skriver så er det LCM på disse bilene og alt lys utvendig blir styrt via LCM (lysmodul). Og det er heller ikke noe " spesiell overgang med prelci på lci" enten er det facelift eller ikke. Facelift kom 03/2007 (Mars- 2007) Sand1 og blackmanswife1 reagerte på dette 1 1
NOBILITET Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 1 hour ago, E.C. said: Rele? Til hva da? Det har vært lysmodul på 5-serie siden 1996. Du kommer ikke til å finne noe rele til nær- og fjernlys på din bil. 30 minutes ago, blackmanswife1 said: Såpass var en her som mente det var releer å sjekke jg satser på pærene siden det er tenner å pære i 1 Bare glem det, tenkte feil, hehe seff er det ingen relè der, det er jo Footwell Module (FRM) på disse bilene som styrer lysene. Du kan jo sjekke om du har noe feilkoder på den.
NOBILITET Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 3 minutes ago, Reef89 said: Ja, men han/hun vet ikke hva en prater om. Som EC skriver så er det LCM på disse bilene og alt lys utvendig blir styrt via LCM (lysmodul). Og det er heller ikke noe " spesiell overgang med prelci på lci" enten er det facelift eller ikke. Facelift kom 03/2007 (Mars- 2007) Det er du som ikke vet hva du snakker om . E60/E61 har ikke LCM slik eldre modeller hadde, men bruker LMA eller FRM for lysstyring. Jeg ser at noen selgere og enkelte folk i forum kaller det LCM, men i BMWs egne delekataloger er det LMA/FRM som brukes. Når det gjelder overgangsmodeller, finnes det faktisk E60/E61 produsert sent i 2007 med pre-LCI elektrisk oppsett, men facelift-karosseri. Om du ser i VIN-dekoderen på slike biler, vil du se at de fortsatt er pre-LCI teknisk sett.
awt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 2 minutter siden, NOBILITET skrev: Når det gjelder overgangsmodeller, finnes det faktisk E60/E61 produsert sent i 2007 med pre-LCI elektrisk oppsett, men facelift-karosseri. Om du ser i VIN-dekoderen på slike biler, vil du se at de fortsatt er pre-LCI teknisk sett. Beklager, men her er du på bærtur.
NOBILITET Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 5 minutes ago, awt said: Beklager, men her er du på bærtur. Jeg er nysgjerrig på hva du mener er feil her. BMW hadde en overgangsperiode i 2007, hvor enkelte biler ble produsert med facelift-karosseri, men beholdt pre-LCI elektrisk oppsett. Dette er bekreftet via VIN-dekodere på flere slike biler. Hvis du har dokumentasjon som viser at dette aldri skjedde, er jeg interessert i å se den.
Reef89 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 7 minutter siden, NOBILITET skrev: Det er du som ikke vet hva du snakker om . E60/E61 har ikke LCM slik eldre modeller hadde, men bruker LMA eller FRM for lysstyring. Jeg ser at noen selgere og enkelte folk i forum kaller det LCM, men i BMWs egne delekataloger er det LMA/FRM som brukes. Når det gjelder overgangsmodeller, finnes det faktisk E60/E61 produsert sent i 2007 med pre-LCI elektrisk oppsett, men facelift-karosseri. Om du ser i VIN-dekoderen på slike biler, vil du se at de fortsatt er pre-LCI teknisk sett. Du er på jordet her dessverre. På min E60 så har jeg LCM2. Ikke FRM. Jeg har jo selv montert og kodet den da jeg bygget om til LM2 fra LM1. Her ser du LM1 uten AHL. mr.pingu, Sand1 og fupsaker reagerte på dette 3
awt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 9 minutter siden, NOBILITET skrev: Jeg er nysgjerrig på hva du mener er feil her. BMW hadde en overgangsperiode i 2007, hvor enkelte biler ble produsert med facelift-karosseri, men beholdt pre-LCI elektrisk oppsett. Dette er bekreftet via VIN-dekodere på flere slike biler. Hvis du har dokumentasjon som viser at dette aldri skjedde, er jeg interessert i å se den. Facelift kom som @Reef89 skriver 03/07, enkelt og greit. Når det kommer til det elektriske ble dette endret i 2005, og alle biler etter dette hadde likt elektrisk oppsett, også facelift-modellene. En "bastard"-modell er derimot 520d som beholdt "pre-facelift" girkasse og motor frem til 2008-modellene (09/2007). Det er ingenting som heter facelift-karosseri forøvrig, da karosseriet som nevnt forble uendret gjennom hele produksjonen. Reef89, Sand1, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå