GÃ¥ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Europa har alltid vært en vanskelig marked å komme inn på og lykkes i. Bare spør amerikanerene om det, de har titalls mislykkede forsøk bak seg på å lage Europa tilpassede utgaver. 

Trusselen fra Kineserene er først og fremst på andre markeder, særlig i Asia og land med lav kjøpekraft. Skal Kineserene lykkes i Europa må de gjøre mer enn å ansette folk fra BMW. Ett sted å begynne er å endre navn på bilene sine, med navn som Xpeng, Ping Pong og Dongfeng så vil man alltid ble sett på som mer ett humorinnslag enn en seriøs trussel. Noe annet er at de må satse på annet enn kun elbiler. Europas mest solgte bilmodeller er små 5 dørs kombibiler med bensinmotor, her må de begynne hvis de vil vinne. Så skal konservative tyske, Italienske og engelske bilkjøpere overbevises om at de må velge noe totalt ukjente bilmerker fremfor de velkjente og trygge VW, Skoda, Ford og Peugeot.

 

Skrevet
2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Europa har alltid vært en vanskelig marked å komme inn på og lykkes i. Bare spør amerikanerene om det, de har titalls mislykkede forsøk bak seg på å lage Europa tilpassede utgaver. 

Trusselen fra Kineserene er først og fremst på andre markeder, særlig i Asia og land med lav kjøpekraft. Skal Kineserene lykkes i Europa må de gjøre mer enn å ansette folk fra BMW. Ett sted å begynne er å endre navn på bilene sine, med navn som Xpeng, Ping Pong og Dongfeng så vil man alltid ble sett på som mer ett humorinnslag enn en seriøs trussel. Noe annet er at de må satse på annet enn kun elbiler. Europas mest solgte bilmodeller er små 5 dørs kombibiler med bensinmotor, her må de begynne hvis de vil vinne. Så skal konservative tyske, Italienske og engelske bilkjøpere overbevises om at de må velge noe totalt ukjente bilmerker fremfor de velkjente og trygge VW, Skoda, Ford og Peugeot.

 

Ja, spennende tider.

Stadig flere kollegaer som kommer fra BMW, Audi, MB og Volvo - flere av disse kjører nå i disse dager f.eks Xpeng G9.

For min del, så tenker jeg at MG og andre billige (små) elbiler fra Kina er der hvor Europeiske bilprodusenter (vedr elbiler) kjenner på den tøffeste konkurransen.
Se bare på VAG sin iD1 som skal lanseres i 2027 med 20 mils rekkevidde og som skal koste fra ca 200k.

Slike kinesiske biler (dongfeng, ja navnet er en vits) er her allerede.
 

For ikke å dra frem alle kommentarene vedr kostnadskutt på Tyske biler, der hvor Kinesiske biler går inn med omfattende utstyr og er gjennomsponset ut fra en langsiktig villet politikk.

Japsene klarte å knekke koden i Europa, Sør Korea har klart det samme. Amerikanske (Ford) løsninger består nå av og kjøpe halvveis tygde VW elbil plattformer for så å bruke premiumbrandede navn å selge disse med 6 sifret tap på hver bil (Mustang)

Uansett drivlinje må produsentene tjene penger!

Hvor mange prosenter Kineserne klarer å karre til seg gjenstår å se. Men der et marked forsøker å ta snarveier og kutte kostnader, vil det bli vanskelig å holde markedsandeler.

Det klages mye på BMW om dagen, mye av kritikken er på sin plass.
Men det er andre Tyske merker som dessverre sliter mer, Audi, VAG, Porsche og MB skal alle kutte et betydelig antall stillinger og legge ned fabrikker. 

Men elbil og batteri produksjonen er Kineserne sitt hegemoni, Northvolt og andre legges ned, spennende å se på «eventyret» i Arendal…

De som kontrollerer energien og utviklingen/industrialiseringen innen elbil er ikke Europa, så sliter med å se hvordan dette skal løses i nærmeste fremtid. Så dessverre tror jeg Kineserne vil øke i volum fremover.

Har egentlig en del tro på Volvo, de står i en spennende spagat, med Geely, Polestar, Volvo og Zeeker.

Se bare hvor flotte Volvo lokalene deres blir nå.

 

Skrevet
4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

.Ett sted å begynne er å endre navn på bilene sine, med navn som Xpeng, Ping Pong og Dongfeng så vil man alltid ble sett på som mer ett humorinnslag enn en seriøs trussel.

Hæ? Mener du at Dong Feng Nammi Box og Ora Funky Cat er useriøse navn!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...