stfoer Skrevet April 24 Skrevet April 24 Etter vårvasken oppdaget jeg dette i kanten på bakre hjulbuer, er dette noe som dekkes av rustgarantien? Kan ikke se at dette er "ytre påvirkninger" Er det noen som har erfaring med denne type skader.
Dusy Skrevet April 24 Skrevet April 24 Det er jo bobler, som kan tyde på at det kommer fra innsiden. Aldri godt å si. Selv takstmann hos BMW sa det var 50/50 sjans, men vll tro det er lettere om bilen er nyere enn 5 år. Det skader uansett aldri å melde det inn.
papertiger Skrevet April 24 Skrevet April 24 Beste du kan gjøre er å ta turen innom å få de til å vurdere det. Ytre påvirkning vil vel si at du har hull i lakken der det har oppstått, og det ser ikke ut som tilfelle her.
*MrB* Skrevet April 24 Skrevet April 24 (endret) Min far har dette på samme steder på sin hvite F30 også. Har aldri falt meg inn at dette kunne bli vurdert ift garanti. Men om du har overholdt servicer (og da spesifikt vehicle check), så er det vel en teoretisk mulighet. Min far har ikke tatt vehicle check hos BMW, så for hans del er det ingenting å hente. Endret April 24 av *MrB*
Rune-K Skrevet April 24 Skrevet April 24 Dette er uansett ikke noe din lokale forhandler skal avgjøre. Da jeg byttet to dører og koffertlokk på rustgarantien for en 5-6 år siden så tok verkmesteren å tok noen bilder og skrev en enkel rapport som han sendte til Tyskland så var det an avdeling der som godkjente eller ikke. Denne avdelingen var klart underbemannet da det tok noen måneder å få svar. mr.pingu reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Søndag kl. 16:12 Skrevet Søndag kl. 16:12 fikk samme rust dekket på garanti hos bmw nylig på min f01, men den ble avvist tidligere når den ble vist fram til bmw i Sarpsborg under et år tidligere. veldig avhengig av verksted om de vil ha garantijobber eller ikke.
Lysken Skrevet Søndag kl. 18:27 Skrevet Søndag kl. 18:27 (endret) Min far har ikke tatt vehicle check hos BMW, så for hans del er det ingenting å hente. Jo da, hvis det kan dokumenteres at vehicle check har blitt utført på et hvilket som helst godkjent verksted, så er det nok. Rustgaranti på min bil ble godkjent med service foretatt av Mekonomen, og da var bilen 10 år. Men spørsmålet er hvor mye vits det er. Rust har kommet for å bli. Innen to år så vil de fleste ha oppdaget nye rustbobler på samme sted. Skal du holde bilen fin, så må tiltaket gjentas, kanskje med to-tre års mellomrom. Jeg gjør det selv på min bil nå, tas det raskt er det ikke så mye jobb, og et lite område som er lakkert med pensel synes ikke så godt. Kanskje kan rust som dukker opp igjen innen fem år falle inn under retten til å reklamere. Endret Søndag kl. 18:35 av Lysken
stfoer Skrevet Mandag kl. 11:06 Forfatter Skrevet Mandag kl. 11:06 Etter besøk hos lokal BMW forhandler som sier dette er ytre påvirkning og dekkes ikke av garantien. Skuffende.....
Dusy Skrevet Mandag kl. 11:11 Skrevet Mandag kl. 11:11 Prøv en annen forhandler, det skader ikke. Som @Ingvaldsenpåpekte lenger opp her.
stfoer Skrevet Tirsdag kl. 05:35 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 05:35 (endret) Er kun en forhandler her. Kan man bruke Bavaria eller Bilia til dette? Endret Tirsdag kl. 05:37 av stfoer
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 06:42 Skrevet Tirsdag kl. 06:42 (endret) Antar du brukte Jæger? Har aldri opplevd de som særlig på tilbudssiden. Om Bavaria eller Bilia er annerledes vet jeg ikke. Hva de legger i ytre påvirkning er ikke så godt å si. Det må vel være fordi området har en skade(?) (Typ punktert lakk pga steinsprut). Rusten du viser til havner "alltid" i kategorien ytre påvirkning, men er det egentlig det? Området er jo ikke skadet, og bilen er utsatt for det som må regnes som normal bruk? Det ruster fordi falsen er for dårlig beskyttet og samler skitt fra innsiden. Endret Tirsdag kl. 09:11 av *MrB*
Rune-K Skrevet Tirsdag kl. 06:45 Skrevet Tirsdag kl. 06:45 Som sagt, dette avgjør ikke ditt lokale verksted.
stfoer Skrevet Tirsdag kl. 07:04 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 07:04 Ja, Jæger. Fikk ny bakluke i fjor og da var det ingen problem. Har sjekket lakken hos et uavhengig lakkverksted of de konkluderer med at det ikke er ytre påvirkning (altså ikke skade i lakkoverflaten). Rune-K. Vanskelig å komme videre i BMW systemet når de nå har konkludert. Sjekket med Bilia og de ba meg ta kontakt med Jæger. Har du noe forslag til hvordan komme videre?
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 08:11 Skrevet Tirsdag kl. 08:11 Skulle gjerne sagt ta kontakt med BMW Norge, men der har jeg bare fått svadasvar de gangene jeg har prøvd. Forhandler tar ikke beslutningen, men har vel visse føringer for hva som skal registreres eller ikke. Et grovfilter om du vil. Om de har sagt nei er det vanskelig å komme videre, er jeg redd. Uansett hvor feil de måtte ta.
Lysken Skrevet Tirsdag kl. 09:01 Skrevet Tirsdag kl. 09:01 (endret) Har sjekket lakken hos et uavhengig lakkverksted of de konkluderer med at det ikke er ytre påvirkning (altså ikke skade i lakkoverflaten). Kan du få det skriftlig og presentere det for Jæger og be de ta en ny titt? Be også om en begrunnelse hvis de eventuelt vil fastholde at dette kommer av ytre påvirkning. Tror det kan være lurt å kommunisere på epost, da gir du dem tid til å tenke og sjekke litt før svar, og du har alt dokumentert. Fra bildene ser dette ut som typisk rust som dekkes av garantien. Men det kan hende at de har avdekket at rusten har startet fra baksiden, f.eks. etter lakkskader der. Endret Tirsdag kl. 09:06 av Lysken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå