einaran Skrevet Torsdag kl. 14:22 Skrevet Torsdag kl. 14:22 Korrosjon og knekt pin på ECU. Ny ECU anskaffet, og nå rense tilkoblingene på kontakten (hunn-delen), MEN hvordan få løs hver ledning fra kontakten? Noe tips?
E.C. Skrevet Torsdag kl. 14:27 Skrevet Torsdag kl. 14:27 Hjelper kanskje med et bilde av hva du har og fra hvilken bil, mtp. at BMW har over tusen ulike kontrollbokser i sine biler.
TurboJens Skrevet Torsdag kl. 14:59 Skrevet Torsdag kl. 14:59 (endret) Du treng spesialverktøy/fingerspitzgefül for å få ut stikkerane uten å ødelegge dei. Det eg gjorde ein gong var å ta ei neglefil, kutte og slipe den til slik at den fekk samme bredde og tjukkelse som kabelskoen som skal inni (hann pinnen). Slip den såklart tynnare berre på ei side. Då kan du bruke den til å reingjere innsida av kabelskoen med litt elektrorens og ut og inn eit par-tre gongar kvar vei. Viktig at det ikkje er for tjukt! Då ksn du utvide stikkeren og det kan føre til at det feila eller gi mange snodige problem seinare. Tørk godt etterpå og sett det inn med noko som beskytta mot fukt, ex CRC 6-66. Endret Torsdag kl. 15:01 av TurboJens
einaran Skrevet Torsdag kl. 15:18 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 15:18 Takk👍 Noen ide om hvor jeg får tak i sånt verktøy?
TurboJens Skrevet Torsdag kl. 16:14 Skrevet Torsdag kl. 16:14 https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/Utlserverkty-for-kontakter-med-fjrpinne/31226009090201.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/?CampaignName=CS008&RecoId=categorytopseller%40categorypageA https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/Utlserverkty-for-to-hakk/312260090903.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/ Eg brukar berre Würth sine, dei er veldig dyre (kosta 1000kr++ pr.stk+mva) men dei er til gjengjeld veldig holdbare. Biltema har også noko slikt som eit sett, men det har eg kjøpt i felt i nødsfall og dei er rett og slett av så dårleg kvalitet at eg har problem med å anbefale dei, klara heller ikkje å finne det på nettsida, det kan vere det var så dårleg at det er utgått eller at det har eit veldig teit navn...
einaran Skrevet Torsdag kl. 16:24 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 16:24 Suverent! Blir en tur til Wurth da. Må kontakten demonteres noe først, for å få adgang til hver pin?
TurboJens Skrevet Torsdag kl. 16:32 Skrevet Torsdag kl. 16:32 (endret) 9 minutes ago, einaran said: Suverent! Blir en tur til Wurth da. Må kontakten demonteres noe først, for å få adgang til hver pin? Det er tusen ulike måtar å sette sammen slikt på, men du ser på holet ved sidan av kabelskoa, på dei fleste der så ser det ut til å vere utsparing berre på ei side. Det betyr normalt at det er mothake på kabelskoen som du må presse inn på ei side samtidig så er det som regel ein secondary lock, ein plastdel (ofte lilla om bosch) så du må skyve ut fra kontakten. Det er en eller to plastbitar som dekke alle kabelskoa. Viss du tar bedre bilder frå ulike vinklar og med rett fokus så er det nok lett å sjå. På slike kan du vere godt hjelpt med noko du har for håndeb, ein svært liten umbraconøkkel eller flatt skrujern. Dog fingerspitzgefül kan ikkje undervurderast her. Her vises låsingane, det er ei låsing som dekker alle dei små og ei låsing for dei store som er skubba inn frå kvar si side. Så har du desse med mothake på begge sider, symetrisk (altså like djupt i kontakten): Og desse med to hakar, usymetrisk: Så finst det runde.. og i alle kategoriar er det ulike dimensjonar. Så det er ikkje så lett å finne den rette om du ikkje veit kva kontakttypen heiter men du kan bruke informasjonen fra Würth og søke deg fram til rett kabelsko på ex. no.rs-online.no men om du ikkje har erfaring med rullpresskabelsko kan det bli overveldande Når eg ser bedre etter på kontakten din så er det to lause delhus inni det store, så på eit vis så kan du demontere dei to rekkene med små kabelsko frå resten og då kjem du til låsingane veldig enkelt og treng kanskje ikkje spesialverktøy i det heile tatt. Då fungerar det store huset ytterst som secondary lock ved at det går ein plastbit inn i sporet (rød) og så når du demontera den frå resten så kjem du enkelt til låsehakane (blå). Endret Torsdag kl. 16:40 av TurboJens
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 16:48 Skrevet Torsdag kl. 16:48 Jeg tror ikke de er løse på den du viser her: Først må låsesplinten (rosa / lila) ut og så må du inn i hule som er neden og ovenfor selve kontakten for presse ned den hempen som du viser in den skjematiske sidevisning.
TurboJens Skrevet Torsdag kl. 18:13 Skrevet Torsdag kl. 18:13 1 hour ago, mr.pingu said: Jeg tror ikke de er løse på den du viser her: Først må låsesplinten (rosa / lila) ut og så må du inn i hule som er neden og ovenfor selve kontakten for presse ned den hempen som du viser in den skjematiske sidevisning. Eg refererte til kontakten i bilen til TS: Her er det heilt tydeleg at dette er satt sammen av fleire delar. mr.pingu reagerte på dette 1
einaran Skrevet Torsdag kl. 18:45 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 18:45 (endret) @TurboJens, det du skrev om låsepinner ble løsningen, når jeg fant disse på kontakten. Da jeg trakk de ut fra kortsiden av kontakten, kunne de to delkontaktene trekkes ut. Da fikk jeg lett tilgang til å løse ut hver enkelt ledning uten bruk av noe spesialverktøy. Tusen takk for ypperlig hjelp! Litt mer arbeid da det viste seg at én ledningskontakt er korrodert i biter, så det blir en tur til høggern etter en ny. Endret Torsdag kl. 18:48 av einaran TurboJens reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet Torsdag kl. 19:41 Skrevet Torsdag kl. 19:41 Trenger ikke verktøy til tusenvis av kroner for å presse ut slike koblinger, har kjøpt flere sånne billige på Aliexpress og de har nok på Temu også, har fungert helt supert her, mitt siste prosjekt er en overgang fra gammel til Ny ICM pga oppgradering fra CIC til NBT, skal vann skjære adapter plate i aluminium også men ikke komt så langt ennda, utgikk litt etter at jeg fikk MR12V android enhet i bilen, nå brukes bare den 😂
E.C. Skrevet Torsdag kl. 19:58 Skrevet Torsdag kl. 19:58 Det finnes flere som er så billige at de er nesten mykere enn pinsa som skal presses ut, da holder de ikke lenge. Det litt dyrere Biltema-settet virker å være av god kvalitet (ut ifra bildene i alle fall), ellers kan man kjøpe Hazet sin 4673-1 til generell pirking og et billigere sett som dekker sære pins, annet enn standard MQS. Der kan jeg si meg enig i at det vil, for de aller fleste, være bortkasta å kjøpe en dyr de-pinner som man kun bruker i 5 minutter.
Haug530D Skrevet Torsdag kl. 20:01 Skrevet Torsdag kl. 20:01 1 minutt siden, E.C. skrev: Det finnes flere som er så billige at de er nesten mykere enn pinsa som skal presses ut, da holder de ikke lenge. Det litt dyrere Biltema-settet virker å være av god kvalitet (ut ifra bildene i alle fall), ellers kan man kjøpe Hazet sin 4673-1 til generell pirking og et billigere sett som dekker sære pins, annet enn standard MQS. Der kan jeg si meg enig i at det vil, for de aller fleste, være bortkasta å kjøpe en dyr de-pinner som man kun bruker i 5 minutter. Det er jo som regel ikke pinsa du presser på men en plast klips som holder pins'n også drar du jo kabelen ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå