Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For fire dager siden kjørte jeg til verksted og stoppa utafor. Da mekanikeren skulle kjøre den inn, ville den ikke starte. Om kvelden dro jeg innom verkstedet med en annen nøkkel, og bilen starta tvert. Men så i dag stoppa den under kjøring og vil ikke starte. Jeg plugga til en bærbar OBD måler, fant ingen feilkoder, men sletta for sikkerhets skyld. Kobla fra batteriet et minutt og prøvde igjen. Men ville ikke starte. Noen som har hatt lignende trøbbel? Kan kanskje være bensinpumpa? Noen som vet hvor den sitter?

Skrevet

Det kan godt være bensinpuma ja, om den ikke starter så kan du alltids prøve å banke i tanken under bilen å se om det hjelper.
Men det er mulig du har en pumpe under bilen også, alt etter motor og modell.

Om du har mulighet for å sjekke livedata med diagnoseapparatet ditt så ville jeg hvertfall sjekka bensintrykk om det er mulig å lese av, eventuelt sjekke det manuelt
på railen om det er mulig.

Skrevet

Takk for svar. Skal sjekke det du nevner.  Litt lunefull denne bilen min: I dag starta den med det samme, flere ganger. Men det er jo litt risky å legge ut på tur hvis den plutselig skulle slå seg vrang. Kan jo ikke tilkalle NAF hver dag. 

Skrevet

Når den ikke starter kan du sjekke trykket på bensin ved å trykke ned schrader ventilen på railen? 

Skrevet

Takk for svar. Skal sjekke det du nevner.  Litt lunefull denne bilen min: I dag starta den med det samme, flere ganger. Men det er jo litt risky å legge ut på tur hvis den plutselig skulle slå seg vrang. Kan jo ikke tilkalle NAF hver dag. 

Schrader ventilen, er det den lille svarte? Hva skjer da - skal det sprute ut bensin da?

Så lurer jeg jo på hvorfor det er to identiske lokk under baksetet - sitter ei pumpe på hver side?

Skrevet

Schrader er en ventil til rail. Trykker du inn senter skal det i teorien sprute ut bensin om pumpa er ok, og du ikke får start. Så dekk til mens du trykker inn senter.

Skrevet

Burde ikke være det, for det skal egentlig gi noen form for feilkoder. Men mulig det ikke trigges av en mystisk årsak?

Skrevet

Et spørsmål jeg aldri har funnet svar på:

Virker startsperra ved at startmotor ikke får strøm, eller vil starteren dra og motoren ikke kunne startes. 

Skrevet

Normalt er det vel gnist som blir borte mtp. startsperre, men den går nok ikke på mens du kjører, slik at motoren dør ut, så akkurat det hadde ikke jeg hatt som første pri.

Hvilken motor og årsmodell er det? Det er greit å nevne om man skal ha en mulighet til å komme med konkrete tips for din bilmodell. Mangel på bensin er en mulighet, men det er jo rimelig enkelt å teste. Lese av trykk via diagnose, lese av trykk fysisk på rail eller prøve med startgass når bilen ikke vil starte. Bensinpumpa skal du høre under bil. Den sitter på høyre side i tanken.

Det er også ikke umulig å oppleve slikt med en havarerende veivsensor, som kan bli sånn på biler eldre enn 15-20 år. Funker gjerne ok-ish når kaldt, og dårlig når varmt, men det kan variere. Her er det flere fallgruver å falle oppi. Ikke BMW-sitt diagnoseutstyr kan fort peke mot kamsensor i stedet og bytte av det vil ofte ikke hjelpe. I tillegg kjøper alt for mange uoriginale sensorer når de bytter, og disse fungerer i veldig mange tilfeller ikke. Da tenker folk at "sensoren er jo ny, så kan ikke være den", så starter de å bytte ut det ene etter det andre.

Skrevet

Arti å trffe på folk som har peilig. Takk skal du ha.

Bilen min er 2003 men 1,8 l motor. Jeg har en "Ikke BMW" OBD-måler. Den eneste feilen jeg har fått opp på den er kamsensor. Jeg burde kanskje anskaffe noe som er bedre enn det apparatet jeg har, for med denne kan jeg heller ikke lese av live-data. Det som er så snodig, er at når den har stått natta over, så starter den og går uten noe tull. 

Skrevet
1 time siden, DagLarssen skrev:

Det som er så snodig, er at når den har stått natta over, så starter den og går uten noe tull. 

Det tyder som allerede sagt i tråden på en sensor som slutter å fungere når den blir varm og utvider seg.  Hvis du har feilkode på kamsensor så er det ikke urimelig å mistenke den. 

Og som også allerede er sagt i tråden, ikke kjøp billige uoriginale sensorer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...