Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 520D, 2011 modell, der jeg har fått en oljelekasje som ser ut til å komme noen steder fra bak innsugningsmannufoil. Er det noen kjente/vanlige steder der lekasjen bruker å oppstå på disse motorene? Bilen har gått 260 000km.

Skrevet

Oljekjøler og filterhus sitter i det området. Skudd fra hoften, men jeg ville nok undersøkt det først.

Skrevet
29 minutter siden, *MrB* skrev:

Oljekjøler og filterhus sitter i det området. Skudd fra hoften, men jeg ville nok undersøkt det først.

Jepp, tipper også oljefilterhuset. 

Skrevet
10 timer siden, *MrB* skrev:

Takker :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Har hatt et verksted til å se på dette og dem sier lekasjen er rundt innsugningsmannufoil, et sted der det ikke skal være olje....Hva kan forklaringen på dette være?

Skrevet (endret)

Tja. Litt olje kan jo komme fra veivhusventilasjon. Om innsuget ditt aldri har vært av har du nok en fin sot/oljegrøt inni der. At det lekker ut tyder imidlertid på at manifolden ikke er tett. Om du er sikker på at det er der det kommer fra, ville jeg nok tatt av innsug, rengjort, byttet pakninger og sett om det kanskje er en knekt bolt et sted som gir lekkasje. Viser det seg at du har unormalt mye olje i innsuget, får du legge en plan ut fra det.

Endret av *MrB*
Skrevet

Har nå fått beskjed fra verksted om at årsaken til olje lekasjen i området rundt innsugningsmannufoil er at turboen er defekt. Dette blir nok dyrere og mer omfattende enn jeg hadde håpet. Er "ny" turbo noe man kan finne andre steder enn hos merkeforhandler til disse motorene, eventuelt noen som har tips til hvor jeg kan forsøke å lete?

Skrevet

Må etterfylle olje innimellom, det ligger oljeflekker under bilen når den har stått parkert etter kjøring. Verksted har altså konkludert med at dette skyldes defekt turbo,

Skrevet

En defekt turbo kan lekke olje inn i innsug men som nevnt: Det er ikke unormalt at det er litt olje der. Det kommer an på mengden. Om motoren din bruker en del, så er jo ikke det så lovende da. 

Skrevet

Hvis det kommer så sinnsykt mye olje fra turboen at det renner ut av innsuget og drypper på bakken så er det både veldig dårlige pakninger på innsug (med påfølgende lekk av ladetrykk), samt mye olje liggende i intercooleren som du skal kunne helle ut om du kobler fra røret med ladetrykk. DPF vil trolig regenerere mye oftere om det brenner så mye olje som det legges opp til her. Har du merket noe til at bilen går dårligere eller regenererer ofte? Har verkstedet faktisk sett på det oljefilterhuset og om det lekker? Pakninga der bør nok uansett byttes snart pga. alder og kjørelengde. Lekker den ikke i dag så gjør den det i morgen.

Skrevet

Jeg har ikke merket noe på bilen i forhold til dårligere effekt eller at den regenererer oftere. Har fått tilbud fra verksted om skifte av turbo inklusiv oljeskift til nesten 20k. Dem tar 4 timer i arbeidstid for skifte og rengjøring. Regner veldig med at dem har sett på oljefilterhuset for dem brukte ganske mye tid på å finne ut hvor lekasjen var. Er det naturlig å skifte av pakning til filterhus i samme operasjon eller er det noe som er helt uavhengig av bytte av turbo?

Skrevet

Vi er generelt skeptiske til verksteder 🙂. De har ofte generell kompetanse ( ikke modell spesifikt) og ett inntekts mål. Som opplyst forbruker kan det være lurt å utelukke kjente problemstillinger før man kaster masse penger etter verksteder som mener noe. Dersom de kan garantere at problemet løser seg ved bytte av turbo så er det en sak, men det får du trolig ikke skriftlig. Så det kan det være greit å utforske andre løsninger først. Anbefaler å skifte pakning til oljefilterhus først. Du kan jo alltids ta av innsug og rengjøre dette og bytte pakninger også. Det bør gjøres uansett og koster "itt'no" i forhold til å bytte turbo. Løser det problemet er det bra og fortsetter lekkasjen har du uansett ikke tapt noe 🙂.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...