Gå til innhold

Alternativ diff olje til "BMW Hypoid Axle Oil G1, SAE 75W-85" .Da OE olje er priset som flytende gull. Skal passe 2013 F11 520DA RWD.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har kan anbefale en alternativ olje til diffen på en 2013 520d RWD automat F11. Da oe oljen har en ektrem liter pris (prinsippsak dette, Da BMW oljen er særdeles overpriset) 

i følge realoem så skal min bil har diff olje av typen "BMW Hypoid Axle Oil G1, SAE 75W-85" , og denne koster fra 6-700 pr halvliter og opp mot neste 900. og man trenger gjerne 3 flasker for å være sikker på at man har nok.

Ser det står et febi alternativ hos GS. Noen som  har prøvd denne? prisforskjellen pr liter blir da 367 vs ca 1700... 

Skrevet

Jeg har kjørt på "Ravenol DGL SAE 75W-85 GL-5 LS" på både for og bakdiff de siste 6 årene. Den har følgende anbefalinger: BMW 83222239982, BMW 83222295532, BMW 83222413511, BMW Hypoid Axle Oil G1, BMW Hypoid Axle Oil G2.  Du finner den bl.a hos Eurodel til endel hyggeligere pris enn Bmw sin egen originale. Ravenol er et tysk kvalitetsmerke, Jeg bruker det på Motor (Ravenol Rup) , begge differ, fordelingskasse og automatkasse. 

Skrevet

har fortsatt med å bruke 75w90 selv på nyere biler selv om de sier 75W85, er det et problem ?  uten å søkt noe særlig så er det nesten bare 75w90 som dukker opp på autodoc, men ser koed leverer 75w85 fra febi nå.

Skrevet (endret)

Det lurer jeg på også. 75W-90, f.eks. Castrol Transmax Axle er jo generelt godkjent for BMW diff uten LSD-clutcher, hvor mye annerledes er disse nyere diffene mekanisk sett kontra de eldre? Så ut som et skille rundt 07/2011 på F11 da jeg gjorde oppslag. 

EDIT: kan se ut som at Fuchs har vært leverandør til BMW på disse, finnes bl.a. her: https://www.autodoc.co.no/fuchs/23456310?gQT=2
Godkjenning for bl.a. BMW, Lada og Moskvich 🥳

Endret av E.C.
Skrevet

Bare å kjøre på med 75W-90 for vanlige åpne differ.

75W-85 har nok med drivstoffbesparelser å gjøre, men knapt målbart.

 

Skrevet (endret)

Takk for alle svar.

Den Febi oljen hos GS har dem på autodoc også. Ser på autodoc så oppgis den som kompatibel med delenr nr som er oppgitt for oljen til min bils diffrensial.

Tror jeg går for den, og ny tappe/fylleplugg. Da jeg skal ha litt mer fra autodoc også (nye dempere framme, plus tårlager, bosch viskere og litt andre småting)

Den Febi oljen er oppgitt til samme viskositet som OE , 75W85.

Endret av dopus
Skrevet
2 timer siden, dopus skrev:

Tror jeg går for den, og ny tappe/fylleplugg

Må ikke bli skuffet da om den ikke har tappeplugg, bmw startet å fjerne de på forskjellig fra 2012 og nyere

Skrevet (endret)
8 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Må ikke bli skuffet da om den ikke har tappeplugg, bmw startet å fjerne de på forskjellig fra 2012 og nyere

derfor jeg skreiv tappe/fylleplug :)

en slik en:

https://www.eurodel.no/pafyllingsplugg-bunnpanne-nty-ezc-bm-363

kompatibel med delenr fra EPC 33117525064

Regner med at jeg finner en sprøyte/pumpe eller lignende på biltema/jula for å pumpe ut diffoljen fra bilen.

Endret av dopus
Skrevet
25 minutter siden, dopus skrev:

Regner med at jeg finner en sprøyte/pumpe eller lignende på biltema/jula for å pumpe ut diffoljen fra bilen.

jeg klarte å få ut mesteparten med håndsprøyte fra biltema :P

 

Skrevet
41 minutes ago, dopus said:

Regner med at jeg finner en sprøyte/pumpe eller lignende på biltema/jula for å pumpe ut diffoljen fra bilen.

Regn inn at du kanskje må lage deg en slags rør-krok, for å komme til selve olja. Her er min:

image.jpeg

Jeg hadde ikke hell med å bruke en "standard pumpe" til dette. Står litt i posten jeg har i tråden min om du vil lese litt mer: https://bimmers.no/forums/topic/825167-ecs-garasjetråd-fikser-e91-part-2/?page=37#findComment-3448000

 

Skrevet

hmm. Har tubing i 316 og 6MO på jobb. Finner sikkert en rest i rette størrelsen. Bøyeverktoy har vi også. Kanskje jeg har bremsererør rest liggende en plass også.Slik du har brukt :)

Skrevet

Da får du sikkert til noe ja, dette var drivstoffrør på 8 mm på bildet. Tynnere tubing/rør går ganske treigt. Men! Om du primært skal bytte oljen på diff og ikke styre med masse annet så tenker jeg at det kan hjelpe en del om du tar en kjøretur rett før og får oljen litt varmere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...