Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er nye/overhalte kalipere bestilt fra Koed, så får jeg testet de.
Hvis det som mistenkt er originale deler overhalt så skal det nok bli veldig bra.
Har samtidig bestilt Jurid klosser og litt annet småtteri ved siden av også.

Skrevet

Kortvarig glede ☹️ Den ene kaliperen fra Koed som det sto 1-2 dager på viste seg å ikke være tilgjengelig likevel og ble kansellert. Og den andre som var på lager var visst feilmerket og er til framaksel. Sååå da var vi back to square one, og det får bli overhalingskit i stedet. 

Skrevet

Trenger ikke å være så gale det. Kjøpe ferdig overhalt gir deg primært besparelse i tid, ikke nødvendigvis kvalitet. Skal noen på et verksted stå og holde på med et overhalingssett i 1-2 timer koster den ekstra tiden fort mer enn å kjøpe byttekalipere vs. overhalingssett. Bytter man selv er ekstra egeninnsats på et par timer lettere å svelge. 

Jeg pleier å kjøpe nye bremseslanger i samme slengen, da kan man låse inne bremsepedalen og klemme igjen slangene så man ikke lekker ut all bremsevæska på bakken etter å ha demontert, spesielt om man må holde på litt lengre enn først antatt.

Med det settet jeg lenket til (for støvhettemontering), + gjerne monteringspasta for stempelpakning så er det ikke de rare greiene som skal til. En plankebit til å fange stempel når man blåser ut med trykkluft bare og enmanns bremselufter til å skifte bremsevæska.

Skrevet (endret)
6 timer siden, Gabz skrev:

Kortvarig glede ☹️ Den ene kaliperen fra Koed som det sto 1-2 dager på viste seg å ikke være tilgjengelig likevel og ble kansellert. Og den andre som var på lager var visst feilmerket og er til framaksel. Sååå da var vi back to square one, og det får bli overhalingskit i stedet. 

jeg har 10 tommeltotter, minimalt med tolmodighet og ellers ubrukelig til det meste, men å få overhalt kaliper å få på støvhetta uten hjelpemidler gikk overraskende lett på en slik kaliper.  tror det hjelper på nattesøvn at du vet det er gjort riktig med riktige deler, ja det tar nok litt ekstra tid men er ikke dette en hobbybil ? 

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Nei, det er sant det, absolutt. Er litt som dere sier at ved egeninnsats kan man velge kvalitetsdeler og ta seg ekstra tid til å sørge for at ting blir gjort ordentlig. Litt fikling i et par timer tilsier ikke så dum timelønn når mellomlegget fort blir litt. Er mest fordi jeg låner verksted av kompis og at det er uoptimalt å la bilen stå igjen i veien der om noe skulle skjære seg, samt at det er digg å vite at man har en bolt-on affære når man skal dit og har x antall timer på seg. Men det ordner seg nok uansett. Har skrudd såpass mye forskjellige jobber på bilene våres nå at ting som virker sketchy å begi seg ut på i etterkant virker tullete, så er nok bare klassisk overtenkning og høy dørstokkmil på visse ting. 

@E.C. - Mulig dumt spørsmål, men hva er forskjellen ved å låse inn bremsepedalen? Vil det ikke bare tilsi høyere trykk man må holde unna med klemmene?

Skrevet

Har ikke noe med trykk å gjøre sånn sett, all trykket forsvinnet uansett i det du har løftet caliper fra over skiven og stempelet har fått flyttet seg litt ut, men pedalen er jo enveis. Den pumper bremsevæske mot calipere og ikke mot bremsevæskebeholderen. Sistnevnte er ikke lufttett. Hvis pedalen ikke er tråkka inn er det "åpen krets" i begge ender, så i det du kobler av noe vil væska begynne å renne ut. Med inntråkka pedal blir kretsen mot væskebeholderen stengt. Da blir det som å putte fingeren over et sugerør med væske, det vil ikke renne ut. Vær dog obs på at om du kobler av rør nr. 2 så får det samme effekt som å ha pedalen ute, da er det plutselig åpent i den andre enden igjen. Så du må klemme slange/plugge rør.

Beholder man slangene på og satser på å få vridd caliper på plass, uten å lage grisehale, så er det mindre kritisk, men kobler man av ved rør så føler jeg at det blir kjekkere og mindre søl.

Skrevet

Ahaa, ja, det gir jo selvsagt mening. Takk for tips! Kan jo være lurt å bare ta med nye slanger uansett, ja. Siden alt uansett skal ut. Er det noen av merkene som er spesielt mye bedre enn andre eller motsatt? Ser feks TRW er nesten 1/3 av ATE prisen, men begge er vel OE leverandør til BMW på forskjellige bremsedeler? Evt. andre merker som er bra? 

Er det forskjellig "mekanisme" på kaliper- og rør-siden av bremseslangen slik at det er lettere å skru de inn på rør-siden? Eller tenkte du på at det er lettere å montere slange i kaliper først også i rør etterpå enn motsatt bare på generell basis? Og hvis man vil beholde stengt krets, er det da kanskje lurt å ta av ene kaliperen, og gjøre den ferdig og montere; før man så tar andre siden etterpå?

Hva bruker du evt til å tette røret med hvis man skal av med slangen? Hvor stram forsegling må det ha, liksom? Og må jeg lufte alle fire hjørnene etter jobben eller holder det med bak?

Skrevet
7 minutter siden, Gabz skrev:

. Er det noen av merkene som er spesielt mye bedre enn andre eller motsatt? Ser feks TRW er nesten 1/3 av ATE prisen, men begge er vel OE leverandør til BMW på forskjellige bremsedeler? Evt. andre merker som er bra? 

ATE lager kaliperen, så da er det i mitt hodet kun riktig med ATE deler. men som sagt har jeg god erfaring med frenkit stempel siden du ikke får dette løst fra ate som jeg har funnet.

Skrevet
18 minutes ago, Gabz said:

Ahaa, ja, det gir jo selvsagt mening. Takk for tips! Kan jo være lurt å bare ta med nye slanger uansett, ja. Siden alt uansett skal ut. Er det noen av merkene som er spesielt mye bedre enn andre eller motsatt? Ser feks TRW er nesten 1/3 av ATE prisen, men begge er vel OE leverandør til BMW på forskjellige bremsedeler? Evt. andre merker som er bra? 

Er det forskjellig "mekanisme" på kaliper- og rør-siden av bremseslangen slik at det er lettere å skru de inn på rør-siden? Eller tenkte du på at det er lettere å montere slange i kaliper først også i rør etterpå enn motsatt bare på generell basis? Og hvis man vil beholde stengt krets, er det da kanskje lurt å ta av ene kaliperen, og gjøre den ferdig og montere; før man så tar andre siden etterpå?

Hva bruker du evt til å tette røret med hvis man skal av med slangen? Hvor stram forsegling må det ha, liksom? Og må jeg lufte alle fire hjørnene etter jobben eller holder det med bak?

Jeg har stort sett brukt ATE, der man får tak i det. Det koster ikke all verden om man venter ut tilbud hos Autodoc. For stempel har jeg brukt ERT (når jeg ikke fant noe annet), Frenkit bør være greit det også. 

Ja, det er forskjellig innfestning på bremseslanga på enden mot caliper og enden mot rør. Feilmonterte slanger er nesten utelukkende fra tilfeller der man har montert slangen på rør først og caliper etterpå. Når du skrur slanga i caliper så må du vri hele slanga til det sitter "godt nok". På rør-siden derimot strammes alt med en løs mutter, som kan gå rundt aksen på bremserøret. Så hvis du tar det i feil rekkefølge mister du muligheten til å stramme uten å vri hele slangen og caliperen rundt sin egen akse. Det kan fort bli uheldig når caliper passer bare én vei på bilen.

Jeg har brukt sånn type tang til å klemme slanger: https://www.sm-produkter.no/produkter/spesialverktoy/spesialverktoy-diverse/slangeklemmetenger/klemtang-/-strupetang-for-slanger

Et annet billig triks kan jo være å ta noen gamle slanger, kutte av så det er bare 1-2 cm igjen av selve slange og fylle den delen med lim. Da har man stoppere som passer perfekt.

Ta av én og én funker fint det. 

Greiest å lufte alle, men det spørs hvor lenge du har hatt det frakoblet og hvor mye som potensielt kunne ha lekket ut. Tar ofte ikke så mye tid å lufte en runde foran også. Jeg har dog selv luftet bare den aksen der jeg har byttet på, men da var det veldig kjapp swap.

Skrevet
1 time siden, Ingvaldsen skrev:

ATE lager kaliperen, så da er det i mitt hodet kun riktig med ATE deler. men som sagt har jeg god erfaring med frenkit stempel siden du ikke får dette løst fra ate som jeg har funnet.

Ja, tenkte på kun selve bremseslangene nå. Men da kjører jeg ATE på de. Blir som nevnt ATE glidebolter og pakninger ellers, også Frenkit stempel 😁 Finner ikke noe ATE eller lignende på stempel jeg heller. Er vel for øvrig relativt lav risiko for at det er noe skader i selve sylinderveggen i kaliperen?

1 time siden, E.C. skrev:

Mange takk for utfyllende info, da er jeg med på tegninga ja. Blir uansett å skru ut slangen fra "riktig" side, så slipper jeg å tenke mer på det. Så lufter jeg bare alle fire etterpå også. Har en sånn trykkluft-ting man setter på lufteskruene som bør funke greit, også kjøpte jeg med en liter med bremsevæske så jeg skal ha litt marginer. 

Ja okei, så du tetter ikke selve røret altså? Setter du tanga på slangen lenger inn før røret et sted da? Beklager ELI5-utspørringen her 😂 Liker å ha alle stegene klare i hodet før jeg setter igang. 

Skrevet

Tetter ikke rør, jeg setter tang på slanga og skrur av caliper, så gjør jeg den ferdig og setter på ny slange. Deretter setter jeg caliper på plass, så er det å koble fra den gamle (klemte) slangen og koble på ny som allerede sitter på ferdig montert caliper. Det blir en kjapp swap og minimalt med søl.

Skrevet (endret)

Da ble det jaggu u-sving nok en gang. Etter samtale med Koed fant vi ut at venstre kaliperen de hadde som var merket framaksel var feilmerket og faktisk tilhørte bakaksel. Og jeg klarte å finne høyre-siden av samme type (overhalt original) fra annen leverandør, så da gikk det visst i orden likevel. Bestilte også nye bremseslanger. Da får vi håpe det faktisk går i orden denne gangen :P

Tusen takk for alle innspill, tips og råd! 

Endret av Gabz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...