Brandy Skrevet August 31 Skrevet August 31 Hei, jeg opplever en feil på hovedlysene på min F11 (både foran og bak). Bilen hadde vært avskiltet en periode på grunn av motortrøbbel som nå er fikset men har nå et problem med at hovedlysene ikke slår seg av via lysbryter. Lysbryter ble prøvd byttet men dette hjalp ikke på problemet. Om man kobler seg på med PC og gir kommando til å slå av lysene via denne så responderer lysene normalt og lar seg slå på og av. Er det noen som har hatt et lignende problem eller kan si noe om hvor problemet sannsynligvis ligger eller hvordan dette kan fikses?
Reef89 Skrevet September 1 Skrevet September 1 Hva sier feilkodene da? Er det noen feilkoder knyttet til FRM?
Brandy Skrevet September 1 Forfatter Skrevet September 1 Jeg fikk ikke allverdens med info fra verkstedet, men det ble sagt at der var kun en feilkode angående lysbryteren og den gjaldt kommunikasjonsfeil. Nå hadde de ikke kodet inn ny lysbryter men forstod det slik at dette må gjøres?
Reef89 Skrevet September 1 Skrevet September 1 Trenger ikke å kode inn ny lysbryter. Legg ut feilkoden her. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet September 1 Skrevet September 1 Ved kommunikasjonsfeil betyr det ofte at enten bryteren sender / mottar ikke noe i det hele tatt eller det sendes tull. Førstnevnte at det ikke mottas/ sender noe i det hele tatt kan skyldes stortsett 2 ting: Brytter får ikke strøm og slås ikke på (da blir det lite å kommunisere) eller ledningsbrudd på kommunikasjonledning. Det er 3. mulighet at bryteren har intern feil men den antar jeg som lite sannsynlig siden den ble byttet. Så start med; Får den strøm i det hele tatt? Nei? Sjekk sikring, om den er i orden sjekk om brytter får 12V. Ja? Sjekke om jordingsledning er i orden? Ja? Sjekk kommunikasjons ledning til FRM modulen
Brandy Skrevet September 3 Forfatter Skrevet September 3 (endret) On 9/1/2025 at 12:27 PM, Reef89 said: Trenger ikke å kode inn ny lysbryter. Legg ut feilkoden her. Verkstedet gav meg ikke feilkoden, kun sa at feilkoden beskrev en komunikasjonsfeil. De hadde tydeligvis ike notert ned spesifikk feilkode. Takk for svar. Fint å vite at ny bryter ikke må kodes inn. Endret September 3 av Brandy Reef89 reagerte på dette 1
Brandy Skrevet September 3 Forfatter Skrevet September 3 On 9/1/2025 at 4:26 PM, mr.pingu said: Ved kommunikasjonsfeil betyr det ofte at enten bryteren sender / mottar ikke noe i det hele tatt eller det sendes tull. Førstnevnte at det ikke mottas/ sender noe i det hele tatt kan skyldes stortsett 2 ting: Brytter får ikke strøm og slås ikke på (da blir det lite å kommunisere) eller ledningsbrudd på kommunikasjonledning. Det er 3. mulighet at bryteren har intern feil men den antar jeg som lite sannsynlig siden den ble byttet. Så start med; Får den strøm i det hele tatt? Nei? Sjekk sikring, om den er i orden sjekk om brytter får 12V. Ja? Sjekke om jordingsledning er i orden? Ja? Sjekk kommunikasjons ledning til FRM modulen Takk for glimrende svar. mr.pingu reagerte på dette 1
Brandy Skrevet September 15 Forfatter Skrevet September 15 Det viste seg at det var FRM modulen som hadde tatt kvelden. Bavaria skal ha den nette sum av 10,000 kroner for å bytte denne så jeg vil da se om jeg kan få gjort dette noe rimeligere. Kan man kjøpe en brukt FRM modul fra et hoggeri og bruke den uten noen problemer eller er der ting man på sjekke for å være sikker på kompatibilitet?
Reef89 Skrevet September 15 Skrevet September 15 15 minutter siden, Brandy skrev: Det viste seg at det var FRM modulen som hadde tatt kvelden. Bavaria skal ha den nette sum av 10,000 kroner for å bytte denne så jeg vil da se om jeg kan få gjort dette noe rimeligere. Kan man kjøpe en brukt FRM modul fra et hoggeri og bruke den uten noen problemer eller er der ting man på sjekke for å være sikker på kompatibilitet? Kan fint kjøpe brukt, men da må den flashes og kodes om til ditt VIN. Det er flere som dirver med dette.... Hør med feks BimmerFiks Kjøper du ny trenger den bare å kodes. Brandy reagerte på dette 1
Brandy Skrevet September 15 Forfatter Skrevet September 15 Takk takk, glimrende. Jeg fant forresten et verksted som repararer FRM moduler. Vil man da i så fall slippe noe koding eller er det mulig at den under reparasjon mister VIN nummeret og dette må inn på nytt, eller blir det sannsynligvis plug and play når man får den tilbake fra reparasjon? Beklager teite spørsmål men har dessverre liten kunnskap på dette
E.C. Skrevet September 15 Skrevet September 15 Fikk du noe begrunnelse eller oversikt over hva de testet og hvordan? Fordi det høres ut som typisk delekanon 101: Bytt først den billigste modulen, så den dyre, så innser man at det er problem enten på kommunikasjonslinja eller strømtilførselen. Jeg sier ikke at de har tatt en feil diagnose her, men jeg har sett uendelig mange tilfeller av denne type feilsøk der ting blir bytta unødvendig og merkeversted er ingen garanti mot slikt.
Brandy Skrevet September 15 Forfatter Skrevet September 15 Nei, jeg fikk ikke snakket med mekaniker og kun kontordama. Etter at de hadde reinstallert/reprogrammert softwaren på hele bilen så kom de frem til at det var FRM modulen som er defekt og må byttes. Jeg fikk ingen nærmere begrunnelse, men med den prislappen de presenterte så ser jeg meg om etter alternativer. Som du sier så kan man ikke stole på merkeverksted heller men får håpe at de har konkludert riktig med at FRM modulen faktisk er defekt. Jeg har forsåvidt dårlig erfaring med Bavaria i Ålesund men i dette tilfellet måtte jeg bite i det sure eplet og be dem fikse, men de får ikke 10 lapper for den jobben
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå