Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan folkens! 

Har en F11 550d 2014 mod. Hatt bilen i ca 5 år nå og er meget fornøyd. Men har begynt og lure på noen småting i det siste. 

Bilen er Chipet. Har prøvd og finne ut hvor dette er gjort uten noen fremskritt. Grunnen er at den røyker en del (sort røyk), ikkje unormalt mye men litt over hva eg mener er akseptabelt. Røyken har verken blitt bedre eller verre siden eg kjøpte bilen.

Eg har hele tiden tenkt at dette er dårlig utført programmering. Hjelper det muligens og hive på KN filter som er tilpasset luftboks? I mitt enkle hode vil den med dette få mere luft, og med det bedre blandingsforhold. 

I annonsen sies det at den skal ha 480hk og 970Nm. Eg tenker mer realistisk kanskje 420/890. Hva tenker dere?  Ser det ligger i ny og ne 550 ute med oppgitt 480/970 oppsett, men synes dette virker mye. Litt vanskelig og bedømme også, da disse går utrolig godt i original tilstand også. 

Kan nevne at det sitter downpipe på, oksygen sensorer er nylig byttet,derav ingen feilkoder på avgass system eller turbo. bilen bruker ikkje noe unormalt mye olje.( kanskje 1/2 liter i året). Og ingen svetting som eg kan se.

Håper noen har noen tips før eg kjøper inn filter, evt leverer den på ny programering. 

Skrevet

Skal du ha mindre røyk får du gå for en snillere trim, å få til noe endring med det luftfilteret kan du bare glemme.

Skrevet (endret)

Luftfilter vil ikke gjøre noe. En KN insatsfilter har knapt målbart bedre flow. (Forutsatt at filteret du har er i orden og ikke gammelt/tett). Downpipe gir deg mer sort røyk enn DPF på plass, og småkjøring røyker mer enn langkjøring. Nå vet ikke jeg hvor mye røyk du faktisk har, men om du ser det godt i speilet ved hvert pådrag, så virker det som den får i overkant mye diesel, og ikke for lite luft. Altså feil på f.eks. dysene eller en ikke-optimal eller for hissig programmering.

Brenner du olje røyker det for øvrig blått, og ikke sort.

Endret av *MrB*
Skrevet

Heisan! 

Takker for gode svar. Ja er inne på tanken på og få den tilbake til noe lunde opprinnelig. Filteret som står i er helt nytt. Så ingen tettheter der. Da sparer eg heller de få kronene på kn filteret og går rett for og chipe den noen hakk ned 😊 bilen går som sakt mer en godt nok originalt. 

Skrevet

Dårlig tuning! Den jeg hadde røyka en del midt i registeret med program fra Vestfold chiptuning, og dårlig register.

trf steg 2 så ble det nesten røykfritt å jevnt register

Skrevet
8 timer siden, E.C. skrev:

Skal du ha mindre røyk får du gå for en snillere trim, å få til noe endring med det luftfilteret kan du bare glemme.

Eller bedre trim tenker jeg heller.. 😁

Skrevet

Tviler på det hjelper å programmere den på nytt. Får bare samme dårlige tuningen vil jeg tro. Og som du skriver den har nok garantert ikke den effekten som du har blitt lovet.. :)

Og hvor i landet holder du til?

Skrevet
58 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Eller bedre trim tenker jeg heller.. 😁

Hvem er det som har bra tuning til N57 da?

Skrevet (endret)
10 timer siden, teerex skrev:

Hvem er det som har bra tuning til N57 da?

Det er blitt diskutert og nevnt opp å ned her inne i lang tid, men med delte meninger selvfølgelig.

TRF-Performance er nok den mest seriøse og beste diesel tuningen man får til BMW. Den tuningen er ikke en billig "ebay" software.

Problemet er bare at det er veldig få folk som er forhandlere for han. 

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Heisan! 

Holder til på vestlandet. Takk for tipset med tanke på TRF, skal sjekkes opp i. 

Egentlig kunne eg tenke meg og få den tilnærmet original igjen, da selfølgelig uten Egr og partikkelfilter. Så noe chipping blir det nok uansett. Bilen er gått langt, og eg tenker den skal få de beste forutsetninger for og ha et godt liv de neste årene 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...