dopus Skrevet Lørdag kl. 17:55 Skrevet Lørdag kl. 17:55 Jeg har dem siste par dagene hatt litt ujevn tomgang ved start om morgenen , -4 til -6 grader, så ikke veldig kaldt . Mistenkte kanksje kaputt glødeplugg. Jeg får derimot en melding om at ista detekterer blandede plugger. Jeg har aldri skiftet glødeplugger på bilen, og det tror jeg ikke forrige eier har heller. Kjøpte bilen da den var 3 år. Er dette et tegn på en dårlig styreenhet, eller er dette et tegn på en dårlig plugg??. Hvis det er vær til det i morgen så tenkte jeg at jeg kunne sjekke motstand på dem med multimeter (forutsatt at jeg ikke må av med innsug for å komme til pluggene. ) Ista koden jeg får opp (som ikke lar seg slette) er 2AB900 Ingen feilmelding om hvilken sylinder det gjelder. kun melding om "2AB900 mixed installation of different types of glow plugs installed"
Otis Skrevet Lørdag kl. 18:04 Skrevet Lørdag kl. 18:04 Utfra det jeg forstår ang den feilkoden, så kan det være også defekte glødeplugger og ikke bare feil type. dopus reagerte på dette 1
dopus Skrevet Lørdag kl. 18:10 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 18:10 (endret) ahh. Trodde da kanskje at man fikk opp hvilken sylinder som eventuelt hadde defekt plugg.Feil type er det jo ikke. Da disse pluggene mest sannsynlig aldri har vært skiftet. Jeg får se om jeg kommer til pluggene og får tatt av koblingen og målt motstanden i dem. Håpet å gjøre det uten å ta av innsug. Det skal sies at selv med -5 grader så starter den kjapt, men går bare litt urent dem første 3-4-5 sekundene. Mistenker selv at kanskje en av pluggene er defekt eller av en eller anne grunn har høyere motstand enn resten av pluggene, og at styreenheten kanskje slår av glødingen for den pluggen. Blir det skifte av plugger, så blir det også skifte av releet/styreenheten. Ser ikke fram til et eventuelt skifte av plugger. Har hørt mange skrekkhistorier. Endret Lørdag kl. 18:13 av dopus
E.C. Skrevet Lørdag kl. 18:34 Skrevet Lørdag kl. 18:34 Bytter du glødemodul så bytter du også strømtilførselkabelen til modulen. Jeg gledet meg heller ikke pga. skrekkhistorier, men det gikk veldig fint. De fleste løsna ved ca. 13 Nm og siste på ca. 18 Nm. På M10-gjenger er det ca 30 Nm som er trygt å vri løs med. Det var på M57. Fordelen med å ta av innsuget og spraye ned med spesialspray for å løsne plugger er todelt. Sprayen i seg selv, så blir du også mye raskere på å dra av innsug i runde to. Så når du har kjørt med plugger som har vært spraya ned og skal kjøre inn for å ta av innsuget kjapt, mens motoren er varm så går det raskere. dopus reagerte på dette 1
dopus Skrevet Lørdag kl. 18:42 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 18:42 Jeg får ta en kikk i morgen, og se om jeg blir noe klokere. Tipper motoren har blitt kald før jeg har fått av innsuget for å bytte plugger. (ut i fra tidligere erfaring med å ta ut innsuget.). Får ta en kikk hvordan det ser ut og hvor vanskelig det er å komme til pluggene. Ut i fra husken så er i hvertfall styreenheten/gløderelet enkelt å komme til, da det sitter skrudd fast på insuget.
Otis Skrevet Lørdag kl. 18:47 Skrevet Lørdag kl. 18:47 Om det ikke er så vanskelig å ta av innsuget, så kan du jo måle ohm på glødepluggene først. Burde være ca 0,7-0,9 me er jeg. De kan jo måles mens de står i motoren. dopus reagerte på dette 1
540is Skrevet Lørdag kl. 18:56 Skrevet Lørdag kl. 18:56 Ingen behov for å ta av innsuget på N47 og B47. Bare kabelnettet oppå motoren som må løsnes og legges til side før man kan se plugghettene. Fyller du plugghullene med wd40 eller liknende, aller helst Injector ex og/eller Teflube og kjører noen dager så har du gode sjanser om du prøver mens motoren er varm ex for å løsne, teflube for trege plugger https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/Injektorlsner-Injector-EX/31223008050109.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/?srsltid=AfmBOoqn_ocI6MLki1A-M1L2anYqHiI1CUg3-dk3eaaN66pz5T_PJTL3 https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/PTFE-Smreolje-Teflube/31223008070905.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/ ///M-ini95, Otis, Ingvaldsen og 1 annen reagerte på dette 4
dopus Skrevet Lørdag kl. 19:12 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 19:12 22 minutter siden, Otis skrev: Om det ikke er så vanskelig å ta av innsuget, så kan du jo måle ohm på glødepluggene først. Burde være ca 0,7-0,9 me er jeg. De kan jo måles mens de står i motoren. Ja, blir nok å måle pluggen først. Før eventuelt bestilling av plugger og styreenhet. Forøvrig ser det ut til at BERU styrenhet (GSE106) er mangelvare i nesten alle nettbutikker. BERU plugger ser jeg autodoc har til ca 200kr stk. Men måle/sjekke først Otis reagerte på dette 1
dopus Skrevet Lørdag kl. 19:16 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 19:16 18 minutter siden, 540is skrev: Ingen behov for å ta av innsuget på N47 og B47. Bare kabelnettet oppå motoren som må løsnes og legges til side før man kan se plugghettene. Fyller du plugghullene med wd40 eller liknende, aller helst Injector ex og/eller Teflube og kjører noen dager så har du gode sjanser om du prøver mens motoren er varm ex for å løsne, teflube for trege plugger https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/Injektorlsner-Injector-EX/31223008050109.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/?srsltid=AfmBOoqn_ocI6MLki1A-M1L2anYqHiI1CUg3-dk3eaaN66pz5T_PJTL3 https://nettbutikk.wuerth.no/Produktkategorier/PTFE-Smreolje-Teflube/31223008070905.cyid/3122.cgid/no/NO/NOK/ Takk for tips til smøremiddel. Godt å høre at ikke innsug må av. Større sjangs for at motor fortsatt er varm når jeg skal løsne pluggene :)
E.C. Skrevet Lørdag kl. 19:18 Skrevet Lørdag kl. 19:18 Det var den injector-ex fra Wurth jeg brukte dopus reagerte på dette 1
dopus Skrevet Lørdag kl. 19:23 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 19:23 4 minutter siden, E.C. skrev: Det var den injector-ex fra Wurth jeg brukte Selger wurth til private? Ser ikke ut til noen nettbutikker har den tilgjengelig.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 19:26 Skrevet Lørdag kl. 19:26 De har alltid solgt til private i fysisk butikk, men vært litt vrange på å lage konto i nettbutikk. For noen år siden la de litt om, så skal ikke være noe problem å lage konto nå. Otis og dopus reagerte på dette 2
dopus Skrevet Lørdag kl. 19:39 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 19:39 (endret) Ser dem har fysisk butikk i nærheten av der jeg bor. Får ta en tur innom og sjekke hvilken gullpris dem skal ha for den sprayen Prøvde å registrere meg i nettbutikken, men da begynte den å mase om bedriftsnavn. Tar heller turen bort på butikken deres. Endret Lørdag kl. 19:43 av dopus Otis reagerte på dette 1
dopus Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden hadde ikke en eneste tang som klarte å press inn disse dingsene på koblingen, og samtidig dra opp koblingen. Må nok kjøpe meg en tang som kan brukes til formålet. .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå