Gå til innhold

Bytte automat girolje - må man flushe?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker spesifikt på en zf 8hp hybrid, x3 2021 xdrive30e, er kjørt en god del og har aldri hatt oljeskift på automatkassa. Videoene jeg finner på feks youtube er ikke hybrid varianten, vet ikke om det er forskjell. Er ihvertfall forskjell på oljen. Har også hørt at man må flushe oljen, stemmer dette?

Skrevet

Jeg leste litt i manualen og kan ikke se at det er noe spesielt, utenom fyllepluggen. Det står at man skal ha et spesial verktøy som er ganske flatt, så det kan se ut som det er trangt der, men jeg vet ikke.

Oljen som skal brukes er ATF-3+

Skrevet (endret)

Hvis du tar et vanlig oljeskift så får du bytta olja i bunnpanne og det viktigste nemlig filteret som sitter i bunnpanna. Når du flusher så får du også skifta olja som befinner seg i converter og kjøler og også foretatt noe rensing av kjøler fordi en flusher reverser oljestrømmen veldig mange ganger i minuttet for å slå løs partikler som har satt seg i kjøleren.  Personlig liker jeg å bestille flushing for å få skifta ut all olja, ved et oljeskift har du en blanding av gammel og ny olje. Men fagfolk sier at det aller viktigste er filteret. Når filteret er tett så klarer ikke oljepumpa i girkassen å holde oljetrykket høyt nok og da begynner det å skje ting du ikke ønsker. I tillegg får du partikler fra clutchlamellene som vandrer rundt og setter seg på steder du ikke ønsker bl.a i solenoidene

Endret av Hpi
Skrevet
49 minutes ago, Otis said:

Jeg leste litt i manualen og kan ikke se at det er noe spesielt, utenom fyllepluggen. Det står at man skal ha et spesial verktøy som er ganske flatt, så det kan se ut som det er trangt der, men jeg vet ikke.

Oljen som skal brukes er ATF-3+

Ikke ZF LifeGuard Hybrid1 ?

Skrevet (endret)

Hmm. Nå ble jeg usikker. Hva er de syv siste tegnene i vin? 

Endret av Otis
Skrevet (endret)

Muligh at det var BMW ATF3+ først (og Lifeguard 8), men at ZF etterhvert lanserte nye oljer for bare få par år siden? Iallefall mange varianter å holde styr på.

BMW ATF3+ er jo som kjent forøvrig identisk med ZF Lifeguard 8.

ZF’s aftermarket division recently expanded the family of ZF Lifeguard fluids for hybrid (HEVs) and electric vehicles (EVs):

ZF Lifeguard Hybrid 1 and 2 will be joined by Lifeguard Hybrid 3 and 4, while ZF Lifeguard eFluid 1 will be joined by eFluid 2. 

https://press.zf.com/press/en/releases/release_65411.html

Endret av teerex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...