Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mars i år er det slutt  med BMWs produksjon av sportsbilen - Roadsteren Z4!

Siden debuten i 2019 har BMWs Z4 g29 vert synonymet med spennende kjøre opplevelser. 
- En entusiast sin bil!
Jeg har eid en Z4 siden september i 2024.
Første vinteropplag fra oktober var greit nok, men dette andre vinteropplaget  er det annerledes.
Nå vet jeg, etter nesten 9.000 km, på sommerføre, hva jeg har stående i vinteropplag. Kan man si abstinens, for våren kan ikke komme fort nok i år til å få den ut på veien igjen.

Svært trist at det er slutt med produksjonen.
Stemmer det at BMW kun skal konsertere seg om el-bil? Det mener jeg er en gigantisk tabbe.

Fremdeles ringer det i ørene mine ordene BMW selger sa, med et sukk, da jeg startet opp bilens 6 hissige sylindre inne i butikken deres og kjørte ut: '' det høres ikke slik motorlyd her mer''.
For meg er det defaitismen.
Selvsagt skal man følge markedskreftene, det er ikke sosialhjelp de bedriver, men jeg klarer ikke å se for meg at   ICE bil produksjon vil forsvinne, kun fordi noen skruppelløse politikere har fått det for seg at ''Grønn politikk'' er veien å gå.
- Skyter seg selv i foten, er min mening.

Vel, nok politikk!
Her er en grei video om trådens overskrift: ''gravøl''

Ps, 1. de tilbyr nå de siste måneder Z4 med manuell girkasse.
Vet at mange savner manuell giring, spesielt på en Roadster, så sjansen er der fortsatt et par måneder til å få seg en vidunderlig, komfortabel GT- kjøremaskin: ''The Z4''🥰

Ps, 2.
Den 8 trinns automatkassen er mer enn god nok etter min smak!😏

Endret av Mr. Erling
Skrevet

Ja dette er helt klart trist og nok ett steg på veien til en tristere bilverden. Stadig nedlegges produksjonen av artige biler for å frigjøre produksjonsplans til nok en crossover. I Norge forsterkes dette selvsagt pga høye avgifter og hele doktrinen om at elbil er det man må kjøpe for å ikke skille seg ut fra andre. 

ICE motoren skal ingen vei og en av de som satser hardest på videre salg av ICE motorer er faktisk BMW. Men det blir ikke sånn som før, det blir ikke like artig og bra som vi ser for oss at det skal bli. Det blir mild hybrid og det blir ladbar hybrid, det blir tunge biler med dårligere og dårligere material kvalitet. Vi snakker ofte om at BMW peaket som bilprodusent rundt år 2000, men jeg vil si at BMW har peaket flere ganger...senest i 2020. Z4 M40i er en av disse modellene som har bidratt til dette og er en av flere modeller i en gullrekke som bare 4-5 år senere ble skåret ned og redusert til nesten ingenting. BMW sitt modell utvalg i dag er en skygge av seg selv bare fem år tidligere, de eneste modellene som er noe å ha er de som ble lansert pre 2020 som fortsatt henger med i produksjonen. Det er bra at ICE motoren skal leve videre og spille en mye større rolle i fremtiden enn først antatt. Det er bare så synd BMW ikke klarer å produsere gode nok biler å sette disse motorene i og at Norske myndigheter har bestemt at norske bilkjøpere skal fratas retten til å velge hva slags drivstoff man vil kjøre på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...