Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
42 minutter siden, Makky123 skrev:

@Haug530D
Siden du har E87, kan du bekrefte om de skal være vanlig eller selvlåsende?
Siden begge kommer opp som nr 7.

Litt vanskelig å komme til under der for øyeblikket, men det er nå bare å bruke selvlåsende det, skulle jeg bestilt nå så hadde jeg kjøpt de.

Skrevet

Skjøting av plusskabel fra batteriet høres ut som en svært dårlig idé i utganspunktet.

Er det en midlertidig kjapp fiks, kanskje. Men som en permanent løsning, ville jeg sagt nei.

Og hvis det skulle skjedd, er sekskant pressverktøy optimalt, les det minst dårlige 

Skrevet
15 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Skjøting av plusskabel fra batteriet høres ut som en svært dårlig idé i utganspunktet.

Er det en midlertidig kjapp fiks, kanskje. Men som en permanent løsning, ville jeg sagt nei.

Og hvis det skulle skjedd, er sekskant pressverktøy optimalt, les det minst dårlige 

Vil i grunnen si meg enig, innvendig i bagasjerommet slik som BMW gjør kanskje ja, men her er det jo snakk om under bil hvor det yttre miljøet er helt annerledes.

Skrevet (endret)
4 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hvis det gjøres skikkelig så er det vel ingen problem i lenden. Er jo helt vanlig å skjøte kabler i elektro bransjen. Må ha skikkelig skjøtehylse og man må få det tett etterpå slik at det ikke trekker inn vann og annet dritt.. Det finnes jo mange fine produkter som tetter bra, men ikke sikkert det selges på Biltema. :)

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Mtp at 22kv linjer skjøtes, så er det rart at man ikke skal kunne skjøte 12v.

Det virker som at man egentlig kan bruke skrukobling i en skjøtemuffe eller presskobling i skjøtemuffe. Og det virker også som at det kan være ett presspunkt og ikke nødvendigvis 6 punkter. Selv om 6 kan godt være bedre.

Men er da ett presspunkt for dårlig? 

Skrevet

@Øyvind L.
Den skjøten din så rimelig solid ut :)

Hvis du husker, kan du poste bilde/link til skjøtehylse du brukte, og hvilken kabelsko?
Antar den M8 kabelskoen som ofte følger med 50mm kabelen ikke er god nok.

Skrevet (endret)

Mener det var en slik skjøt som dette jeg brukte. Ensto som lager den.

image.png.5945ea41f9475d428b152a3888c3fc87.png

På denne varianten så knekker hodene på boltene av når man har oppnådd riktig moment. Da vet man at det ikke blir varmgang osv i den siden den er trekt til med riktig moment og man trenger ikke noe spesial pressverktøy.

Når det kommer til press hylser så er det beskrevet hvor mange press man skal ha på hysen. Noen skal ha 1 press andre skal ha 2 press. Følger man oppskriften så blir det riktig og da holder det i mange år. 

Og som jeg skrev tidligere her. Er viktig at det blir tett. Trekke vann og salt inn i skjøten så tar det ikke lange tiden før den får dårlig kontakt.

Jeg fant en 50/10mm kabelsko på jobb. Mener det var "Melbye" eller "ElPress" som var produsenten, men den måtte presses. Du får kabelsko som er samme som skjøtehylsen, men da blir de ganske lange og klumpete så usikker på om du får plass da..

Hvis du har Elektroimportøren i nærheten så får du kjøp der.

Endret av Øyvind L.
Skrevet
Akkurat nå, Otis skrev:

Skulle tro den var flertrådet. Men kan du se enden av kabel? 

Du har rett!
Ah, jeg har nok blingset med kabelen som går på oversiden, den er myk og fleksibel.
Kabelen under er ikke like myk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...