Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Prøver sjansen på å få litt hjelp her.

Kjøpte nylig en 116i 2010 modell, og har fått disse feilkodene.

Tidligere (ikke nå),

Rough running
2E85 BSD, message: Electric coolant pump: Missing
2AA0 DME; Camshaft sensor, inlet (Her tok vi ut, renset og puttet tilbake. Ikke noe feil nå.)


Samme electric coolant pump
30EA DME Denox catalytic converter sulphurized?
30C1 Engine oil pressure.

Er jo engine oil pressure som er mest "kritisk". 
Lurer på, vi testet en sensor forran, da målte vi 5v normal åpent, og når metal kommer forran, dropper den til 0. Om jeg husker riktig, kan være motsatt og. Var bare med :P.
Jeg har ikke byttet olje, det gjør jeg imorgen. Leser på det store internet at det er en oljetrykkbryter, pumpe eller noe man kan titte på. Måler oljetrykk med CR maxen, men må jeg kanskje ha ista eller hva det heter?

Ny til dette bmw greine :)

Gjerne del erfaring! Vurderer gå til innkjøp på en Mac, får jeg ista på den? 
 

Posted

Trykkbryter har en tolleranse på 0,3-0,5 bar, så det er uansett altfor lavt. Normalt sett skal det være 1 bar+ på tomgang, men du har lampe i dashbord ? Aldri sett feilkode på det her før
 


du kan sette på manometer for å verifisere, får ikke målt det på noe annen måte.

men kan alltids starte med å sjekke oljesil om det skulle være så enkelt.

Posted
1 time siden, papertiger skrev:

@sveigis kan kanskje bistå på denne, han har god erfaring med disse motorene.

Er vel helst N45 og N46 som jeg holder på med men er noenlunde likt og like feil som regel ja😊

Men feil 30 EA har vel med NOX sensor og gjøre og dn er en gjenganger på disse .

Jeg regner med du har motorlampe på bilen .

Oljetrykk varsel ,kommer den på tomgang eller ligger den der permanent ?

 

Posted

Hei. Nei du det er godt spørsmål. Har ikke motorlampe i det hele tatt, undersøkt litt, og kommer frem til at det kan være det er tett, så må kjøre på høyt turtall med det, se om det går bort. Butta olje igår, men ingen lampe enda. Kan se ut som filter var litt innover bøyd. Men det med om det var på tomgang eller ei, det husker jeg ikke / la ikke merke til.

 

Renset noe vanos ventil med bremserens og tørka de, og de ble shinet. Usikker på om det hadde noe si, men verdt en forsøk. Tror tidligere eier ikke tenkte oljefilter var en del av service…

Posted
1 time siden, chriserntsen skrev:

Hei. Nei du det er godt spørsmål. Har ikke motorlampe i det hele tatt, undersøkt litt, og kommer frem til at det kan være det er tett, så må kjøre på høyt turtall med det, se om det går bort. Butta olje igår, men ingen lampe enda. Kan se ut som filter var litt innover bøyd. Men det med om det var på tomgang eller ei, det husker jeg ikke / la ikke merke til.

 

Renset noe vanos ventil med bremserens og tørka de, og de ble shinet. Usikker på om det hadde noe si, men verdt en forsøk. Tror tidligere eier ikke tenkte oljefilter var en del av service…

Ja kanskje det hjelper med litt klassisk pisking .

Kan jo hende at nytt filter og olje har reddet deg ,isåfall bra 😊

Posted (edited)

Bør ikke piske så mye her, N43 har jo ett kjent problem med register som ryker og da ryker gjerne kjede skinnene også som fyller oljesystemet med små partikler og tetter det til, ville ha sjekket kjede i første omgang om det er slakk.

Oljetrykksbryter/sensor sitter helt fremme på motorblokk til venstre, det er ikke usansynlig at denne blir ødelagt om man prøver og skru den ut, jeg måtte ødelegge min og skru en gjengetapp inni den og brukte sveisetang for å dra hele sensoren ut.

Edited by Haug530D

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...