Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 09/13/13 i Artikkel-kommentarer

  1. Hei Evopower Rune sin e28 har 265/30-18, S54, e36 m3 6trinns og 4.10 diff. Han bruker aldri 6 gir på Rudskogen og langt mindre Våler. Karl-Magnus sin er etter min svake hukommelse gira for å gjøre et sted mellom 200-210km/t og han treffer akkurat toppfart ned angsten. Så med 4.45 og 6 gir får du nok ingen problemer med toppfart. Eneste kan være at du kanskje kan få et veldig kort drag på 6 innimellom som ikke er like heldig. Men har du to differ klare er det jo bare å prøve seg fram. Håper du klarer å legge RC skubbinga til side og blir med i cupen 😉😎 Hilsen Trond
    2 poeng
  2. Tenkte bare legge til litt om mine erfaringer som deltager i BMW Cup. Å kjøre på Rudskogen er som natt og dag i forhold til for eksempel en trang rallycross bane. Som alle som har kjørt på Rudskogen vet så er banen veldig bred med mange alternative spor og med mange muligheter for forbikjøring uten platekontakt. Det er vel ikke å overdrive å påstå at Rudskogen er den fineste banen i Nord Europa (?). Har hørt at flere er enige i den beskrivelsen, både svenske og danske førere. Det er også en meget utfordrende bane, har selv kjørt minst 200 runder der og synes jeg stadig lærer nye ting. I tillegg er det en veldig hyggelig tone i depot og blant deltagerne ellers. Vi har også et veldig godt forhold og et kjempegodt samarbeid med gjengen i Corsa Italiana. Og morsomst av alt: Ligge i tette felt med biler på alle kanter! Både spennende og utfordrende! Er man flink til å kjøre så er det ikke nødvendig med all verden av effekt. I svingene går motorsvake biler like raskt som motorsterke biler og gasspådrag kan også være enklere å justere for biler med litt mer moderat effekt. Til sesongen 2017 vet vi at det kommer flere klasse 3 biler i BMW Cup. I klasse 3 vil det sannsynligvis bli færre biler enn i klasse 1 og kanskje lettere å få god en plassering. Poeng deles ut klassevis. Vinnneren av BMW Cup i 2015 kjørte en klasse 3 bil. Bilen var en helt standard 4 dørs E30 325i med 12 ventiler og rundt 170Hk. Bare å finne en bil, sette inn bur, godkjent racingstol (ikke krav om maks 5 år for stol), sikkerhetsbelte (maks 5år for belte) og hovedstrømbryter og melde seg på løp i BMW cup!!
    2 poeng
  3. hsd

    BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan

    Synes du skal ha skryt for dette TRF! Ryddig og interresant artikkel om ett miljø de fleste vet eksisterer, men kanskje ikkje så mange inkl meg egentlig ikke har (hadde takket være deg) noe som helst kunnskap rundt. Tror nok eventuelle aktuelle lesere har en mye lavere terskel for å involvere seg etter å ha lest dette.
    2 poeng
  4. Varighet: Normalt 10 eller 12 runder. Lys: Det trenger ikke å være originale lys. Så lenge det er et lys der er du innafor. Jeg mener du må ha blinklys, men det kan enkelt sjekkes i reglementene som det er linket til i artikkelen. Radiator må flyttes frem desverre. Du kan kjøpe så mye dekk du vil. De må dog være på "dekklista" og E- merkede. Enkelte i rallycross kjører mer krasjbiler enn billøp, no offence ;). Det er ingen som er interesserte i å rette biler for morro skyld.. Dette er unødvendig bruk av tid og penger. Jeg siterer fra reglementet: Platekontakt og uvøren/ufin oppførsel under løpene på bane skal søkes unngått. Gjentatte eller bevisste brudd på klassens prinsipper og ånd skal straffes kontant, og kan medføre diskvalifikasjon, poengtrekk og i ytterste tilfelle startnekt i gjenværende løp. En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Ett annet viktig prinsipp er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig, slik at flest mulig av klubbens medlemmer har anledning til å delta Jeg har heller aldri sett det som nødvendig å "bremse så seint at jeg må støtte meg på han andre og på den måten kommer forbi", bremser jeg for seint så lar jeg det (så langt jeg greier) gå utover mitt spor og min tid, ikke bilen til konkurrenten. Adferden du referer til praktiseres stort sett heller ikke i noen andre grener enn Rallycross og BC. Når det er sagt så er jeg fan av rallycross. https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215707258612/ https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215693925280/ Her passerer Rune med sin e28 og jeg med min e46 330d en av de Corsa bilene som har kamera, 13:06 Og her på 17:55:
    2 poeng
  5. ABS-75

    Hva gjør en BMW til en BMW?

    Ser en på E3n over der er avbildet : Så er den så og si lik den en selv startet BMW karrieren i .-Kan spare begeistringen for ekstralysa ,men er dem kommet på så er det jo historien til den. Like sort+ var min (,en kunne som sagt barbere seg i denne blanke sorte lakken) Min var smakelig ¨stancet¨ ikke senka ned ,men noen mm var det så den låg bedre og såg bedre ut ( men selvsagt ville en der vil ha den org. idag muligens reagert med rette, men det en sier er selv erfart . Så da blir det at en foretrekker annen utseende ,&/eller kjøreegenskap om en har kampesteiner i veien ,og må ha den så høy eller annen velbegrunnet og da selvsagt mer enn respektert annet syn -&/eller behov) Min hadde og gull BBS felger (momo interiør) og inntrukket støtfangere (justert ned og inntil karosseri og såg da mer ¨hel¨ & rett ut, uten å ødelegge den som andre der hevet biler ekstremt bak på den tiden ...det passet den ikke til + heldig rett år for stål så den rusta ¨ikke¨. - Denne gir minner Takk
    1 poeng
  6. ABS-75

    Hva gjør en BMW til en BMW?

    Takker for inspirerende og god korrekt info der ikke er copy-pastet inn men skrevet av en der likte å formidle ,og det kommer frem -Var selv så ¨heldig¨ at det startet med en E3 (3.0s kort modell -75) (&skulle ikke vært lov ..& var det kun på papiret) men en var da akkurat konfet i 1990. Og en heller beryktet tur til tigerstaden for noen fiskere kullimenerte i besøk på bilauksjon (for der gikk ikke fly hjem igjen). Og den ene kjøpte en E3 ... (med gull BBS,momo interiør og riktig ¨stance¨ ..ikke for mye senka men passe for utseende og kjøreegenskap, der var og inntrukket støtfangere..så perfekt&mint ellers fra rett år (den var produsert i73 stål og så sort lakk en kunne barbere seg i for en 15+åring;) .Vel fortjente en det som gjorde at jo nærmere dem kom bygda en bodde i (55-60 mil fra hovedstaden+) så jo mer edru i tanke vart vedkommende der hadde selvsagt sjåfør, så meldte tanken seg : ¨hjemme står der 2+ biler og fruen vil ikke like flere.... Han fikk gitt melding på ẗelegraf tlf¨ på de tider var det ring den som da er BMW entusiast og har en slik så vet den hvem som vil ha en i ¨fjorden¨ . Vel det viste seg at det var meg (etter å hatt utplasering etter ungdomsskole så jobbet en i butikk/lager en liten stund og der var en der hadde en sølvmørkgrå metallic av E3n (da med hjulbuelister i krom og ¨skinn overtrekk der var polstret i interiøret ..alt slik det var da..) Han med E3n i fjorden fra før solgte meg bilen før han eller noen hadde sett den (vel dem der kjøpte den såg jo den men i ḧastetilstand og i mørke på vei hjem til kone osv og raskt nok så dem ikke mistet fiskebåten ut igjen (line og kaster så Eg ¨protesterte¨ fyrst,: ¨men eg har jo ikkje pengar¨- ¨du har jo nettopp komfirmert deg?¨ - ¨ja men men ikkje så mye¨ - ¨kor mye har du då, har du ikkje en moped du kan selge og (hadde TSX (50ccm i norge men 125ccm i utland;) der var mer eller mindre strøken og kjent i bygda fra eg var 13-14 ..så) Jo eg kan jo selge den (hadde bror der nettopp hadde fått en TSX selv -trimmet av meg til 90+ , så eg kunne låne den på dagen da han ikke turte å kjøre den på dagtid i bygda på vei han var jo da 13+år ..Så greit den ble min for penga ? Jepp eg stod og såg på trappa da den kom ned på tunet fra hovedveien og gjeipen datt fra han der eigde den andre E3n i fjorden..for dennne var jo mer strøken og perfekt er bare ordet .. Det hører med til videre historie at før andre der var sjåfør (mens en selv og bestekompis var på alpinski etter festen dagen før...) og han sjåføren var litt for turtallshissige (toppen slo seg skjeiv (tidlig alu topp)) .Så rakk en å bli beryktet som den der kunne hente og bringe når andre ikke kunne. Og ja bilen kjører fra det meste (da min var vel sprek;) volvoen til dei blå lot dei stå. Ingen vits i å kjøre etter (ein fikk tlf. om at en var observert;) Og at ¨ekstremkjøring ¨var ikke ønskelig , det var jardt for enkelte (ein bergensar der var stasjonert her fikk beskjeden : ¨kan dei kjøre så får dei kjøre¨.. Men det var då og ikkje no . No er den E3n i 1 a 3 biler der aldri skulle vært seld (har 3-BMWr i dag & 2 -¨eldre¨ mercer 1-porsche-&1 gml. pensjonert 4x4 (altmulig)ambulance + ein gml Ford 4000 traktor så veien brøytet + anna..så vanskelig med å selge? =JA;) angrer på ha selgt E3n=JA ..men greier ikke kjøpe ny da den en hadde var alt for rett til meg då, og no. -Mvh Anders-Olav
    1 poeng
  7. Kjempekult innlegg, men E31 har Integral III bakaksel. Forgjengeren til de fleste BMW’r i etterkant som E38/39 med Integral IV og de seneste med Integral V. En av de mest avanserte noensinne. Mine favoritt BMW designere er von Goertz, Luthe/Spada (E34) og aller mest Joji Nagashima (E36, E39, E9X).
    1 poeng
  8. TRF

    BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan

    Eller for de som vil betale litt mer for en svært bra bil til overraskende (og unormalt) lite penger: https://racecarsdirect.com/Advert/Details/82576/bmw-320-etcc-2002
    1 poeng
  9. TRF

    BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan

    Hei og beklager sent svar. Vognlisens får man ved å levere inn nødvendig dokumentasjon og gjennomføre en "årskontroll" hos en av de godkjente kontrollørene. Dersom du bygger bur selv må dette sammenfalle med reglementet (som det bla er henvist til i innlegget). For dere som kunne tenke dere å kjøre billøp, men ikke har tid til å bygge bil eller usikker på hvor mye dere vil legge i det, her er jo en tilsynelatende perfekt bil for å kjøre i klasse 3 : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91002519&fks=91002519
    1 poeng
  10. Jeg har lenge drømt om å delta i denne klassen og fant denne tråden veldig inspirerende! Har en 30 som skulle gli rett inn i klasse 2.Har dog noen spørsmål, hvor og hvordan får man vognlisens første gang? Og så lurer jeg litt på godkjenning av bur hvordan skjer det? Hvis man selv har Sveiset ett bur fra Pettersen så må det da bare inspiseres av noen? Har sett de fleste løpsbiler har Sveiset inn enn plate med noen godkjenninger på.
    1 poeng
  11. Så vidt jeg kan se så vil 4.45 utvekslingen fungere helt greitt. Kjøre selv med S50B32 motor og 4.10 utveksling og standard M3 girkasse med 6 gir. Husker ikke maks turtall ned mot Angsten, men kjører et stykke på 5 gir og har et godt stykke igjen før maks turtall. Så vidt jeg kan se så har du cirka 215 km/t på 8000RPM på 5 gir. Tror hastigheten vår er rundt 200km/t (?) på de raskeste bilene/førerne ned mot Angsten. Lykke til! Bare å prøve!! Om en ikke vinner så har man like mye moro likevel!! Gleder meg til sommeren!!
    1 poeng
  12. Har 18" felger liggende som jeg tenkte å bruke Bilder under viser max fart i 6 gir med henholdsvis 3.62 og 4.45. Har begge diffene liggende, så kan bytte etter behov. 4.45 gir 162 mph som er 260 kmt faktisk. Burde holde akkurat det da? Ønske er jo å ha 6500 på enden av langstrekket, og ikke pine motoren på 8000 over halve langstrekket Hvis det er noen som kjører 4.10 så er det greit å dele erfaringer.
    1 poeng
  13. TRF

    BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan

    Ang utveksling, kanskje Thor kan svare på det? Eller andre som kjører med s50/54? (man kan naturligvis regne på det også, hvor store hjul har du?) Jeg behandler nok girskift bla betydelig styggere enn e21en over her. Har lang stang og tar i og vel så det. Men å bytte en girkasse er en liten kostnad og enkel tilgang (og noe man styrer selv ift misbruk). Å reparere i bøtter og spann med karbon (dvs, kjøpe nytt fra BMW Motorsport) ønsker jeg å unngå. Det blir vanvittig dyrt og unødvendig. Jeg opplever at de fleste har et fornuftig forhold til at man ikke er tjent med platekontakt. Håper du får til å bli med! Det er jo som Thor presiserer en fin mulighet til å få en del tid på banen Skulle det være spørsmål er det naturligvis bare å spørre Ingen spørsmål er for dumme eller små.
    1 poeng
  14. thorner

    BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan

    Kan bare bekrefte det som TRF skriver. Har selv kjørt tre eller fire sesonger i BMW Cup. De tre første årene kjørte jeg en BMW E36 325i i klasse 3. Overrasket over hvor bra bilen gikk med original 325i motor på 192 HK. Det eneste som var gjort var å skifte til lett svinghjul og litt lavere kardang utveksling. Jeg kjørte på Kumho V70 i dimensjon 235/40 x 17 og dekkene holdt fint en sesong med cirka 10 løp pluss trening/kvalifisering. I tillegg kjørte jeg vel 2 dager med Trackday. Alt unødvendig interiør osv. var fjernet så vekt uten fører/drivstoff var rundt 1040kg. Sist sesong skiftet jeg motor og satt inn en S50B32 motor, helt standard med 321 hk. Litt hastverksarbeid på slutten medførte at det ble en del elektriske problemer, men tror jeg har fått sortert det ut nå. De to siste løpene fungerte bilen uten problemer. Gleder meg til ny sesong og vil poengtere at jeg synes kjøretid er mye viktigere enn å ha en bil med rå effekt hvor tiden går med til å skru! Mye morsommere og mer lærerikt å være ute på banen og få kjøretid!
    1 poeng
  15. Takk for en bra artikkel. Var ikke klar over at det var Bangle som designet Fiat Coupe, men nå kan jeg jo se det. Likte ikke designet når den ble lansert, og liker det fortsatt ikke. Synes også BMW er best før og etter Bangle, selv om dagens modeller utvilsomt er som de er pga han.
    1 poeng
  16. Lende

    BMW og designmessige forviklinger

    Fantastisk artikkel, dette er kjekk lesing!
    1 poeng
  17. Som "datamann light" syns jeg denne om informasjonskapsler var fin: "EU cookie law. Piss off Von Rumpy. Me... I hammer visitors to death with cookies, so I can find out what they want. EU Cookie Law Cookies allow my website to serve visitors the content they need. Get used to it. The EU cookie law is an ass. - Ling".
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...