Gå til innhold

Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    28600
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    81

Fredrik vant dagen sist Februar 22 2024

Fredrik hadde mest likt innhold!

2 følgere

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Aarhus
  • Kjøretøy
    Citroën C41

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg henger meg på de andre her inne som er imponert over reisebrevet. Det må ha vært en ordentlig roadtrip i ordets rette forstand med temmelig mye kjøring. Flotte bilder og dere må ha vært litt heldig med trafikken. Det kan være en eneste stor kø over disse passene. Jeg kjenner også at jeg får lyst på en roadtrip etter å ha lest i tråden
  2. @316 Vår C4 er selvfølgelig ikke hurtig i relasjon til de aller fleste moderne elektriske biler og biler med kraftige stempelmotorer, men den går bra nok for min del. Kjøreopplevelsen minner mye om litt eldre GTI biler bare kombinert med et ganske hurtig og moderne automatgear med mange gear (laget av japanske Aisin for Lexus). Den tresylindrede motoren har en karakteristisk og inspirerende raspende grov tone ved pådrag, men er ellers ganske sivilisert. Støtdemperne har et innebygget hydraulisk stempel og gir en slags "light" følelse av eldre Citroën modeller som har en ekte hydraulisk fjæring. Jeg liker helt klart konseptet. Citroën BX og XM skulle jeg gjerne ha hatt. Kjempeflott design på begge modellene. Jeg liker også spesielt Xantia Break (stasjonsvogn), men den er knapt så Citroën aktig som de to litt eldre modellene. Selv har jeg hatt C5 (første generasjon), C4 Cactus (første generasjon), C4 Picasso (andre generasjon) og nå C4 (tredje generasjon pre facelift). Jeg har forøvrig også hatt 8 ulike Peugeot modeller. Alle på 80 og 90-tallet da Peugeot var inne i en fin periode.
  3. @316 Jeg har en 2024 Citroën C4 1.2 PureTech 130 EAT8. Oversatt til et litt mer forståelig språk er det en C4 med en tresylindret motor på 1,2 liter som yter 130 HK (230 Nm) i kombinasjon med et 8-trinns automatgear. Jeg har hatt den nesten i et år (11 måneder) og er stadig veldig tilfreds. Til vårt bruk her i Danmark er det en ganske artig bil og det ligger vel i kortene at når man kjøper en bil med stempelmotor i 2025 er dette et ganske bevisst valg. Jeg har fortsatt ikke lyst på en elektrisk bil, men dette kan endre seg hvis det dukker opp noe interessant som f.eks Renault 5 E-Tech Electric. Den er dessverre for liten og har et for lite batteri til vårt bruk. Jeg har så langt faktisk hatt 4 forskjellige Citroën modeller og det er faktisk én mer enn BMWér. Jeg liker franske biler og har alltid gjort det, men alt til sin tid. Lysten kan endre seg og har gjort det flere ganger tidligere. Din bror høres ut som en interessant fyr som går sine egne veier og det liker jeg. Det å kjøre Lada er om mulig mer sært enn å kjøre Citroën. Jeg tror at jeg står over Lada, men Dacia kunne jeg faktisk tenke meg å prøve. Dacia er imidlertid egentlig ikke så sært i dag siden stort sett alle komponenter er hentet fra Renault som også eier Dacia.
  4. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en B8 4.6. E36 har i det hele tatt vokst på meg de siste årene. Jeg var ganske lei av modellen da jeg solgte vår 1997 E36 323i sedan i 2002. Den levde ikke helt opp til forventningene kvalitetsmessig. Motoren var imidlertid veldig deilig, men litt for tørst etter min smak i datidens danske motorveihastigheter (150 Km/t). Det ble en mer økonomisk 2003 E46 318d Touring neste gang som vi hadde i 10 år og hele 340000 selvkjørte kilometer. Tilbake til E36 så synes jeg i dag at designet har eldes veldig fint. Den ser ut som en liten E38 og det er en god ting. Kanskje mer enn E46 som eksteriørmessig på den samme måten ikke ligner like mye på en annen modell. Jeg synes at E36 ser veldig klassisk BMW ut, men den skal selvfølgelig være helt original og helst med en rekkesekser. De er imidlertid vanskelige å finne i god stand i dag.
  5. Jeg vet ikke om denne videoen er postet tidligere, men jeg kan huske da Alpina E36 B8 4.6 kom på midten av 90-tallet og det var definitivt bilen du ville ha (dog totalt kun 221 stk. bygget). En V8 motor på 4,6 liter og 333 Hk samt 470 Nm var ikke til å kimse av den gangen og montert i den lille E36 modellen var den gigantisk. Motoren definerte bilen selv om den var knapt så effektiv som den nesten like sterke S50B32 motoren i M3 modellen. E36 B8 4.6 hadde imidlertid en topphastighet på over 280 Km/t og dette var veldig viktig på 90-tallet.
  6. Standard dimensjon på E46 med en av de mindre motorene var 195/65-15. Motorstørrelsen i seg selv var ikke avgjørende, men fartsressursene motorene ga bestemte størrelsen på bremseskivene foran og dette igjen bestemte minimum størrelse på felgene (f.eks 16").
  7. Jeg husker også dette, men jeg var ikke klar over at det var såpass omfattende. Russerne hadde åpenbart behov for å tone dette ned for ikke å vise hvor langt bak de virkelig var rent teknisk.
  8. Apropos Lada Samara (1984-2013) så er denne videoen ganske interessant. Jeg har ikke kunnet verifisere at alt som kommer frem om bl.a Porsches bidrag til utvikling av bilen er korrekt, men det er etter min mening liten grunn til å tro noe annet. Jeg tror at tyskerne helt frem til krigen i Ukraina virkelig ønsket en nærmere tilknytning til Russland. Dårlig samvittighet etter WW2 var/er selvfølgelig den viktigste årsaken, men også Tysklands gjenforening i 1990 samt de mange hundretusen hjemvendte tyskættede sovjetborgerne etter Sovjetunionens fall i 1991 forsterket dette ønsket. Selv i dag opplever vi at tyske politikere finner krigen i Ukraina som svært vanskelig å balansere følelsesmessig. Uansett så er historien om Porsches bidrag til utvikling av bl.a Lada Samara temmelig interessant.
  9. @Rune-K Tsjekkerne fikk deres første tekniske universitet allerede i 1780 årene og har frembrakt mange eminente ingeniører. Landets beliggenhet klemt mellom langt større nasjoner som Tyskland, Polen og i historisk forstand det Habsburgske imperiet og senere Sovjetunionen medførte imidlertid at de gang på gang ble oppslukt av fremmede nasjoner. I nyere tid gikk de (Tsjekkoslovakia) direkte fra å være okkupert av Nazityskland til å være en del av Sovjetunionens interessesfære for så tilslutt å bli okkupert som en del av Warsawapakten i 1968. Frihet fikk de først i 1991 og dette igjen førte i 1993 til splittelse av staten Tsjekkoslovakia til statene Tsjekkia og Slovakia. Det er ingen tvil om at disse hendelsene har hindret tsjekkerne i å utvikle seg og blomstre som nasjon. At de fleste vet hvem Ferdinand Porsche var, men ikke Hans Ledwinka er et eksempel i denne sammenhengen. Både Nazityskland og Sovjetunionen var imidlertid klar over at tsjekkisk ingeniørkunst var fremragende. Tyskerne gikk for eksempel i krigens begynnelse (etter annekteringen av de tysktalende områdene Böhmen, Mähren og Schlesien i Tsjekkia, dog mesteparten av Schlesien ligger i Polen) ikke av veien for å bruke bl.a tsjekkiske stridsvogner. Biler som f.eks Tatra T87 ble av tyskerne betraktet som bedre enn selv Mercedes-Benz. Den kunne klare en topphastighet på 160 Km/t på den helt nye Autobahn og med en komfort man bare kunne drømme om i tyske biler. Tatra T87 kom på markedet allerede i 1936 og bortsett fra et virkelig revolusjonerende strømlinjet karosseri hadde den også en eksotisk luftkjølt V8 motor på 2,9 liter. Etter min mening skal vi helt frem til 1955 og Citroén DS før noe lignende fremtidsrettet innen bilverden kom på markedet.
  10. @RNJ Jeg måtte slå dette opp, men jeg husket at valgløftene for partiet var litt artige. Første punkt på listen var: Medvind på sykkelstiene. Punkt nummer to var: Bedre vær. Så kom et par punkter jeg ikke kjenner til, men punkt nummer fem var: Fregatten Jylland skal gjøres kampklar. For de som ikke vet det er Fregatten Jylland et seilskip fra 1860 som i dag er museumskip i byen Ebeltoft på Djursland. Videre kommer bl.a et punkt om større julegaver til alle og en innrømmelse til indremisjonen: Man blir liderlig (kåt) av å danse. osv. osv. Til Jacob Haugaard's forsvar så satt han etter sigende tiden ut i Folketinget (fire år) og passet sitt arbeide på en ordentlig måte med entusiasme og få sykedager.
  11. @RNJ En morsom sketch og er det ikke en relativt ung Finn Nørbygaard? Han var jo mye sammen med Jacob Haugaard fra bl.a Zirkus Nemo som må være noe av den beste slapstick humor fra Danmark. Apropos Skoda 105, som var forgjengeren til Favorit modellen, ser jeg litt på Youtuberen "Seaside Garage". Han (Seppo) reparerer (ikke til å forveksle med restaurerer) virkelig slitte biler. Fortrinnsvis litt spesielle biler som f.eks Skoda 105, men også f.eks Mercedes-Benz W123 og Citroén XM + en hel rekke mopeder. Han er en artig skrue og holder til på Helnæs mellom Fyn og Als. Et virkelig naturskjønt område av Danmark. I denne videoen ser han tilbake på et prosjekt med en Skoda 105.
  12. @Rune-K Godt poeng med at tsjekkerne alltid har vært glimrende ingeniører. Ingen Tatra T87 sannsynligvis ingen Porsche 911. Ingeniører som Hans Ledwinka sto f.eks ikke tilbake for mer kjente Ferdinand Porsche, som forøvrig begge kom fra områder i det Østerisk-Ungarske kongedømme (restene av det Habsburgske imperiet) som var kulturelt blandet mellom tsjekkisk og tysktalende. Vedr. Lada Samara er jeg enig, men det er liten tvil om at modellen konsept og designmessig var langt mer moderne enn de såkalte "Zhiguli" modellene (Fiat 124 baserte varianter). Dette deler den med f.eks Skoda Favorit som var langt mer moderne enn forgjengeren. Om de reelt var bedre biler kan imidlertid diskuteres, men de var begge en slags siste krampetrekning før Sovjetunionens endelik på å modernisere bilprodusentene etter vestlig standard. Det gikk naturligvis ikke med bl.a manglende økonomiske ressurser og en arbeidsstyrke som ikke var motivert.
  13. For 30-40 år siden sa man litt humoristisk "Hvorfor kjøre Skoda når du kan gå da?" Jeg tror ikke at det er så mange som sier noe slikt i dag, men Skoda var virkelig ikke spesielt gode biler den gangen. I dette tilfellet er selve konteksten endret med årene, men historisk endrer ord og meninger seg faktisk relativt hurtig. Jeg leste for en tid tilbake en artikkel i Aftenposten at ungdommer i Oslo oppfattet det å gjøre noen en bjørnetjeneste som positivt. Dette er nytt og skyldes trolig manglende erfaring og forståelse for språket hos f.eks innvandrere. Opprinnelig kommer uttrykket fra en fabel av La Fontaine om den tamme bjørnen som med en sten forsøkte å slå ihjel en flue på sin sovende herres hode, men istedenfor drepte ham med slaget. Fabelen eksisterer på ganske mange språk og moralen er alltid den samme at en bjørnetjeneste er definitivt negativt. Det er ellers svært mye historieløshet og misforståelser i sosiale medier. Ofte er det relativt uforskyldt blandt unge mennesker, mens andre ganger utnyttes det grovt av folk med f.eks politiske og/eller religiøse hensikter. Hva som er sannheten eller korrekt blir mer og mer diffust. Det hjelper heller ikke at sosiale medier ofte er et ekkokammer. Kunstig intelligens i sin nåværende form fungerer på den samme måten, men vil mest sannsynlig bli bedre med årene. Såvidt jeg forstår henter f.eks ChatGPT i dag 60-70% av svarene fra Wikipedia og min egen erfaring er at dette også trolig gjelder for Google Gemini.
  14. Jeg har som tidligere nevnt alltid hatt litt sansen for Lada Niva, men det er mer som en akademisk interesse enn en praktisk. Jeg har hatt tre stk. Land Rover Serie III (to korte og en lang), men selv om konstruksjonen er betydelig eldre enn Niva falt det meg allikevel aldri inn å bytte bilmerke. Få bilmodeller har mer sjarme enn disse gamle Land Rover modellene. Jeg ville også heller ha kjøpt f.eks en Dacia Duster enn en Niva i dag og dette mener nok ganske mange andre også. Niva er for veldig spesielt interesserte og det er før vi begynner å drøfte hvor moralsk forsvarlig det er å kjøpe russisk i disse dager. Dacia Duster har forøvrig med den tredje generasjonen anno 2023 blitt en ganske fin bil, men den har dessverre også blitt for overkomplisert etter min mening. Den er heller ingen "ekte" 4x4 med høy/lavgear som f.eks den første Porsche Cayenne generasjonen (utrolig nok når vi tenker på Cayenne i dag). I likhet med de fleste andre firehjulstrekkere i dag har den istedenfor elektroniske kjøreprogrammer (automatgear) og et ekstra lavt førstegear for offroad (manuelt gear). Den tilbys dog med manuelt gear og det er bra i denne konteksten. Det meste av drivlinjen samt mange andre komponenter er hentet fra Renault som forøvrig også eier Dacia.
  15. Vedr. Lada Niva var den og tildels er den en ganske imponerende konstruksjon. Ikke bare har den vært kontinuerlig i produksjon i nesten 50 år, men den var også den første ordentlige og masseproduserte firehjulstrekkeren med et selvbærende karosseri. Altså ganske fremtidsrettet i 1977 der f.eks 4x4 biler som Land Rover Serie III var normen. Drivverket hadde kontinuerlig firehjulstrekk i kombinasjon med tre differensialer samt høy/lavgear. Det var spiralfjærer rund baut med uavhengig fjæring foran. Vadedybden var 510 mm. Bensinmotoren var VAZ egen, mens dieselmotoren var PSA's slitesterke XUD9. Gearkassen hadde fire trinn tom. 1993 og senere fem trinn. Niva ble umiddelbart populær i store deler av verden og selv om den primært var utviklet for hjemmemarkedet valgte Kreml å prioritere eksportmarkedet for å få inn tiltrengt utenlandsk valuta. I Sovjetunionen ble det etterhvert lang ventetid for å kunne kjøpe bilen. Niva ble produsert i en rekke land inkl. kanskje overraskende land som Uruguay og Ecuador. I dag blir bilen kun bygget i Russland, men pga vestlige sanksjoner er produksjonen begrenset. I likhet med f.eks Dacia Duster er Lada Niva en populær bil i enkelte kretser selv her i Vesteuropa. Den er teknisk simpel, men kan relativt enkelt gjøres til en kapabel firehjulstrekker ikke minst fordi den er ganske lett. En annen lignende bil er Suzuki Jimny. Jeg tror nettopp at fordi Niva er så enkel tiltaler den mange. Færre ting kan gå istykker og skrur man selv er det begrenset hvor kostbare reparasjoner er. Moderne vestlige biler er dessverre ofte et mareritt av overkompliserte komponenter og kostnader.
×
×
  • Opprett ny...