Gå til innhold

Saltkjelen

Moderatorer
  • Innholdsteller

    19656
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    283

Alt skrevet av Saltkjelen

  1. Riktig skotøy er halve jobben, det. De treskoa der holder i 20 år til, minst! 😎 @Dusy Hyggelig å hjelpe til. Det er jo smått utrolig å høre hva dette ville kostet å bytte hos BMW.. 🙄
  2. Gratulerer med flott X5 i en vanvittig flott fargekombinasjon. Herlig utstyrsliste også! Joda, man fikk bakseteunderholdning og TV funksjon (ikke på LCI) også.
  3. Det er ikke rart forsikringspremien blir høy på BMW. En E60 og en F10? F30? i kappkjøring i Nordbytunnelen. https://www.vestbyavis.no/bare-flaks-at-liv-ikke-gikk-tapt/s/5-53-963370?fbclid=IwY2xjawJHRHpleHRuA2FlbQIxMAABHYlhMj5pCS45wyjKlus2FB5CHF_BZSaqr-Vug-MvwpkIQDfzQY9PbY9UoA_aem_nZDVnBVVd9j4or0G0BSXnQ
  4. NA0 i3 og G50 3-serie sammen med både G26 i4 og G20 3-serie. Både NA0 og G50 får "pop-up" dørhåndtak.
  5. Et år går fort - spesielt når man er tilfreds med produktet. Luftfjæringen er genial, men det er litt synd man ikke selv kan velge kjørehøyden helt på egenhånd. Den enkle løsningen din, dersom du ønsker å kjøre ett hakk ned er å bruke "Sport Individual" som kjøreprogram med de øvrige parameterne i Comfort. Alternativt er det koding som må til og/eller bruk av senkestag som endrer det originale utgangspunktet.
  6. Ja, høyden er et fint kompromiss slik den er nå. Var på corden på det ene bakdekket, så må få justert noe nå i nær framtid. Det er montert Conti SC7 i samme dimensjoner som før (originale dimensjoner). Svært fornøyd av det lille jeg har kjørt, og de kaster vesentlig mindre grus enn Pirelli P-Zero. Den fremstår heller ikke som "nøkkete" ved rattutslag ut fra gårdsplass hvor det blir uheldig vinkel på hjuloppheng, slik som før. Alt i alt en positiv opplevelse og stor forandring så langt.
  7. Ny gummi, så da var det bare å hive på hjulene først som sist.
  8. Det er byttet til et euro-instrument, så det kan virke som at dette åpenbart er gjort med viten og vilje.
  9. Jeg har brukt adapterspacere som gikk fra 72,6mm til 74,1mm i E39/E60-tiden, og det fungerte helt fint. Kan ikke se for meg at dette skulle by på noen problemer på en F/G-serie.
  10. @papertiger Jeg skal forsøke å finne tilbake til artikkelen.
  11. En etterlengtet vaskedag både innvendig og utvendig på alle mann.
  12. Det er noe eget med å få bilen skikkelig proffbehandlet som dette, og spesielt når man ser så stor forandring som man gjør her.
  13. Jeg har lest i et skriv at BMW har bemerket seg rettssaken i Norge og forsikret at ASM motoren vil ha firehjulstrekk i alle mulige settinger. Det skal bli interessant å se utfallet av anken til høyesterett i MG-saken, men jeg håper på seier for NAF-siden.
  14. Bra fargevalg. Ser frem til videre fremdrift i prosjektet.
  15. Det er forfriskende å se en G-serie i sølv. Knallfint!
  16. Der var vi i gang igjen, ja. Jeg ser ikke at det å inngå en eviglang diskusjon med deg fører noe sted, men ettersom du har åpenbare problemer med meg er du hjertelig velkommen til å sende meg en PM slik at vi kan føre diskusjonen videre der.
  17. Det endrer fortsatt ikke tankesettet. Det der ser skikkelig telefonkatalogsk ut. Merkelig at denne ikke sendes digitalt eller er laget i en eller annen form i et digitalt oppslagsverk bak betalingsmur i stedet. 😅 BMW har uansett det samme systemet, noe de startet med på 2010-tallet en gang. Min 2015 M550d har utstyrskode 993 og nr. 10 i VIN som årsmodell.
  18. Jeg får litt telefonkatalogen vibes av denne rødboka, så antar denne ikke er spesielt oppdatert og dagsaktuell på sånne detaljer.
  19. Du linker to forskjellige VIN her. Begge bilene har utstyrskode 993 model year code in VIN. WBA11CH05MCF60981 = M som nr 10 = 2021 WBA11EY04R9S23568 = R som nr 10 = 2024
  20. Det er jo helt spinnvilt at et slikt deksel i utgangspunktet koster over 3 000,-. Kjekt at filer er gjort tilgjengelig slik at en kan løse dette på en langt rimeligere måte. Kjekk mod!
  21. Gratulerer med flott F11. Ikke ofte man ser en full ACS-bil. Hva slags motorisering snakker vi om her?
  22. Kjekt med venner som stiller opp når en trenger det! Ellers bra å se du fikk has på taklukeprosjektet, selv om du til slutt måtte ofre vippen på bakre del (som er helt greit). Det er nesten litt rart at oppsmøring av taklukemekanisme, spesielt i de tilfeller der vi har en komplisert mekanisme med to bevegelige glass, ikke er en del av ordinært serviceprogram.
  23. Nøye og godt arbeid, som vanlig! Det er rart med det, men det er noe tilfredsstillende med å få på nye understellsdeler og se at ting blir helt og pent.
  24. E39 var uten tvil et teknologisk mesterverk da den ble lansert. Ser en på samtlige konkurrenter fra samme tid, ser det ut til at de hører til på 80-tallet. Det samme kan i bunn og grunn sies om E60, før ting stagnerte og forholdt seg relativt lik gjennom F10 og G30 generasjonen. BMW tjente åpenbart penger i tiden E39, E60, F10 og G30 var på banen, og det er først i senere tid og med G60 at trenden har snudd. Elbilutviklingen må nok ta en del av skylden for dette, men jeg tror problemet til BMW er at de mistet fokus (feil folk på feil plass) og ønsket å melke samtlige markedsområder. Vi hadde kanskje ikke hatt behov for å øsle noen hundre millioner av kroner på biler som 5-serie GT, 3-serie GT, 2-serie AT/GT og en miniatyr av X6 i samtlige modellklasser. Det fremstår etter hvert som ganske tydelig at dette har vært feilslått politikk, ettersom BMW økser modellutgave etter modellutgave nå når dagens generasjoner går ut.
  25. Det er latterlig. Det kommer på ingen måte som noen overraskelse at han konkluderer med dette. G60/G61 er, objektivt sett, et stort tilbakeskritt i 5-serie sammenheng. Hva gjelder vekt, vet jeg faktisk ikke hvem av dem som imponerer, men differansen på kun 195kg fremstår som relativt lite gitt volumet til G60.
×
×
  • Opprett ny...