Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24970
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Siden du spør og svaret mitt vil vel heller ikke overraske deg. Men jeg synes at bilen ser helt forferdelig stygg ut stort sett fra alle vinkler, særlig opp mot G20 og G26 som designmessig er målestokk for moderne biler i dette segmentet. Når en bil må pyntes med enkelte farger og store felger for å ta fokus bort fra elendige designmessige løsninger så er noe helt galt. Galt er det også at bilen ikke ser ut som en premium bil, den ser ut som noe som stiller i samme klasse som VW. Hvis Trabant fortsatt var i business og produserte biler så ser jeg for meg at dette er slik en moderne utgave at dette Øst Tyske merket ville sett ut i dag. Premiumpreg har derimot Mercedes fått til med sin C-klasse, som ellers heller ikke er noen høydare. Jeg har heller troen på ICE versjonen av vanlig 3-serie, spionbildene avslører at proporsjonene her er lagt bedre. Teknisk sett derimot så virker i3 veldig lovende. Nå er både ladetid og rekkevidde på plass for å faktisk kunne være ett fullgodt alternativ til fossilbil. Hvis kvaliteten også følger det man kan oppleve i iX3 så er det ett løft, jeg sier ikke at det er bra fordi her man fortsatt en vei å gå. Her må BMW igjen se til Mercedes og legge mer finesse i detaljene som gjør helheten. Totalt sett en veldig bra elbil, teknisk sett så blir nok dette en målestokk. Det er også positivt at den sparker mot kinabilene, her viser BMW at Europa kan lede hvis vi vil. Men dette er ikke bilen du snur deg og ser på når du forlater den på en parkeringsplass.
  2. Jeg tenker også at jeg tar Skien 16/5, men jeg er absolutt med på @sveigis sitt forslag om å ta det uti Juni. Om ikke det er straffarbeid så er det litt forberedelser som må gjøres til helgen i forbindelse med 17. Mai. Så ett BMW treff denne helgen tror jeg holder for husfredens skyld.
  3. Det hadde vært så rått om det stemte, da skulle jeg nesten tilgitt BMW 👍
  4. Høres ikke ut som de har helt den strategiske strukturen på plass i organisasjonen i Norge. I 2012 åpna de jo Porsche Center i Arendal…av alle plasser. I 2020 ble denne flyttet til Kristiansand som i utgangspunktet er en mer fornuftig plassering. I 2012 var dette eneste forhandler mellom Stavanger og Oslo så de solgte greit med bil, i ettertid har Porsgrunn også kommet til på strekningen. Gardermoen plasseringen er merkelig, Hamar hadde passer mye bedre. Etter Gardemoen så er ikke neste forhandler lags E6 før man kommer til Trondheim. Det som er litt merkelig med Cayenne nå er at den nye modellen er helelektrisk mens den "gamle" har fått sin andre facelift og skal selges videre. Alle tror at Cayenne nå kun er elbil men den gamle kan fortsatt kjøpes både som ren ICE og PHEV. Litt som med Volvo XC90 og EX90… For ett surr og rot bilfabrikkene holder på med nå.
  5. Det ser bra ut, men for å være pessimisten her så blir det vel en one off konsept bil også blir det med det. Alternativt så blir det litt det samme som Skytop, en greie som skal lages i 20 eks til 2 mill EUR per stk. Fraværet av Neue Klasse er iallfall befriende å se. Neue Klasse stilen må være noe av det værste som har skjedd med BMW i merkets historie. Vi trodde G11 facelift var ille, vi trodde G70 var ille…men så kom Neue klasse designet..for ett lavpunkt. Men om dette er en Alpina only modell som skal produsenters i serie, har ett kvalitetsnivå på høyde med hva som forventes og kommer med enten V8 eller V12…da snakker vi 👍
  6. Jeg må jo bare si at dette synes jeg i såfall er veldig kult, hadde aldri trodd jeg skulle se den dagen hvor en 520 igjen ble en sekssylindret motor. Veldig ulogisk med tanke på at det må da være lettere å få en to liters firer til å bruke og slippe ut mindre. Men BMW har vel sine grunner. Dette kommer til å slå godt an blant firmabil kundene i Europa.
  7. Ja man kan spørre seg hva man skal med tre Porsche sentere rundt Oslo, ta med Son og Fredrikstad også så er det hele fem Porsche senter på det sentrale østlandsområdet. Det er like mange som det er Porsche senter i hele Danmark… Det virker som de har bygget ut sitt forhandler nett ut ifra at den Taycan bølgen som var for noen år siden skulle vedvare hvert år. Macan mistet fort nyhetens interesse kombinert med at det er færre folk der ute som vil bruke 1 mill på ny bil. Taycan er blitt for dyr, nye elektriske Cayenne har ikke solgt i nærheten av så mange som forventet. Når de som har penger og skal ha det nyeste har handlet seg ferdig så blir det på nytt stille i salgslokalet. 911 salget er stabilt men volumet er alt for lavt til å kunne holde ett slikt forhandlernett gående. I April ble det regget 10 stk 911…egentlig ikke dårlig men alt for lavt volum. Vanlig Cayenne virker det som om rikfolk er litt lei av, etter 4-5 Cayenne på rad så ser jeg stadig flere av dem i G-Wagen og nye Range Rover.
  8. Man får X5 med 3500 kg hengervekt, men ikke alle har det så sjekk nøye før du handler. Ja det er klart at hvis man føler man kan leve med elbil så hvorfor ikke. Jeg har jo som kjent kjørt en litt annen løsning og gått for en ladbar hybrid (X5 45e) med lang elektrisk rekkevidde (80 km). Det er blitt rutine å plugge den inn enten jeg parkerer hjemme eller på jobb så i det daglige så kjører den like mye elektrisk som alle andre elbiler. Eneste forskjellen er at jeg har en klassisk rekkesekser bensin jeg kan starte hvis jeg føler for det (og det føler jeg jo for når man har glidd lydløst rundt for lenge). Beste fra begge verdener 👍
  9. Det jeg føler jeg oftere ser er at enkelte husstander oftere nå har en elbil til hverdags også en eller annen slags entusiastbil på siden. Der man før hadde to litt kjipe fossile biler som brukiser så har flere gått over til en kosebil som nr 2 bil. Naboen til svigers er ett godt eksempel, de har hatt ultra kjipe brukiser i alle år. Men så bytta de ut Passaten med en Mustang Mach-e, da gikk det ikke lang tid før nr 2 bilen…en gammel Peugeot 308 ble byttet ut med en E89 Z4 23i. For ett par år siden så ble Z4’en byttet ut med en relativt ny Mustang GT 5,0 Cab. Samtidig har de oppgradert fra standard Mach-e til Mach-e GT. Så de gikk fra å ha en døll bilpark til å ha ganske kule biler på få år. Jeg tror nok mange ser en besparelse i bilholdet ved å gå over til elektrisk bruksbil og sånn kan forsvare å kjøpe den drømmebilen de alltid har hatt lyst på.
  10. Nei i dag får man vel kanskje ett rep objekt av en E39 for disse pengene. Denne var fullt kjørbar og veldig hel og fin, litt patinert selvsagt men i bunn en veldig solid og god bil har det vist seg 😀
  11. Gratulerer så mye med flott folkevogn 😎 Jeg liker veldig godt 991 generasjonen, synes den har ett veldig fint interiør kontra 997 som jeg kikker litt på. Begynner å bli akseptable priser på 991 også. Veldig artig å være med i aktive lokalklubber også, ser ut som aktivitetsnivået er veldig høyt både i Porsche klubben og NSK. Du får blogge litt om livet med denne bilen , er interessert i høre åssen dette er å leve med 👍
  12. Fordelen med E63 er jo at det mer eller mindre er en todørs E60, så deler hiver de etter deg over alt. Med N52/53 motoren er den relativt driftsikker også selv om den blir litt tam i forhold til utseende. V8’en er jo så som så…
  13. Dette er egentlig ikke overraskende, Norge må jo være det landet i verden med flest Porsche forhandler per innbygger. Ett fremragende eksempel på at det har vært veldig gode økonomiske tider i dette landet. Dette er jo egentlig et tegn i tiden, i dagens usikre økonomiske tider og med tuttifrutti gjengen på Stortinget så stoppet økonomien veldig opp. Folk har mindre penger å rutte med, renta er uforutsigbar, levekostnadene øker og folk med penger er mer forsiktig med å bruke dem. Nå la nettopp Anton Martin ned sin forhandler i Oslo, jeg tror flere Porsche forhandlere kommer til å lukke. Neste ut blir enten en av de to i Oslo eller i Kristiansand. De som kanskje ville kjøpt en ny Macan kjøper nok heller en iX3 og 911 kundene sitter enten på bilen de har eller kjøper brukt.
  14. Bimmers dyrt? Kjøpte denne for 18 000,- for 15 år siden, kjører den fortsatt 😂
  15. Skal vi ha eget forum for oss som kjører BMW med bensin motor og de som kjører BMW med dieselmotor også? 😅 Jeg tenker at en BMW er en BMW samme hva slags drivstoff den går på, og at man må slutte å behandle elbiler som noe helt annet enn alle andre biler. Elektrisk drift er en fremdriftskilde på lik linje med bensin og diesel, ingen grunn til å gjøre forskjell fra den ene eller andre veien.
  16. Mange takk for det 😀 Ja vi kjører gjerne E34 eller E39 til hverdagslige gjøremål. Særlig E39 ettersom den tilbyr bedre plass 👍 Mange takk for hyggelige ord 🤩
  17. Det her fanken meg unikt... Bruktbil til salgs: BMW 5-Serie - 1994 - Sølv - 192 hk - Sedan | FINN.no Norsksolgt E34 525iX sedan med kun 80 000 km på telleren. Den har til og med den opprinnelige Egil Stenshagen AS skilt holderen... Edit Dette ble interessant, kikka litt i eier historikken på denne bilen. Denne bilen ble kjøpt ny av Haakon Haraldsen, ingen ringere enn storebror til Dronning Sonja. Han døde i 2016 hele 95 år gammel, det samsvarer bra med eier historikken som viser at bilen da ble overført til en annen med etternavnet Haraldsen.
  18. E34 E34 slapp ut av vinteropplag 7. April, og ble mer eller mindre kjørt rett til Bavaria. Jeg ga opp å prøve å finne årsaken til dårlig gange selv. Det er helt fantastisk at man kan ta en 32 år gammel bil til ett merkeverksted som har alt av feilsøkings utstyr og manualer til disse bilene. Midt i rushet av nye iX3 på teknisk klargjøring brukte de ikke en time en gang på å konstantere at kamsensor var defekt. Ny del lå på lager i Sverige og bilen var oppe og gikk etter to dager. Vi med gammel BMW har det godt, prisen var heller ikke avskrekkende 🤩 Vi her heldige her i Arendal, ikke bare har jeg ett merkeverksted som faktisk kan fikse de gamle BMW’ene mine. Men vi har kanskje Norges billigste 98 bensin, her fylles tanken for 18,49,- per liter 👍 Det er nå hele 7 bensinstasjoner i kommunen som tilbyr 98 bensin i byen her. Tror jeg skal klare meg med fossilbil i noen år til ja 😅 Kjører 98 bensin på alle bilene nå, mest for det at det føles riktig men også for å bidra til å holde etterspørselen oppe. 95 E10 kan de bare droppe for min del…oppvaskvann! Første treff med E34 sammen med @sveigis. Ett lite Cars and Coffee som avholdes hver søndag på Tangen. Litt grått i været denne dagen. Alt i alt så var det trivelig å kjøre E34 igjen. Den er jo så latterlig komfortabel å kjøre, mulig nye biler er overlegene på det meste med ren og skjær komfort går aldri ut på dato 👍
  19. Tid for update igjen, fortsetter der jeg slapp på kamerarullen. Innser nå at vi må helt tilbake til jul og nyttår 😬 Alpina Høsten og vinteren var tør, har aldri kjørt denne bilen så sent på året før. Her har jeg faktisk bilen på julegave shopping på lille julaften 😅 Men ett lite stykke ut i Januar så kom vinterstormen. Dette bildet her tatt på Fevik ble tatt bokstavelig talt 20 minutter før stormen traff sørlandskysten. Vindkasta begynte å ta tak i tretoppene i bakgrunnen i det jeg satte meg på huk for å ta bildet. Her var det bare å evakuere hjem i garasjen, på E18 hjem begynte det så smått å snø så det var i grevens tid å komme seg i hi. Dagen etterpå var det hvitt på bakken 😅 Men..14 Mars så var vinterlagringen over igjen. Da var bilen klar for ny sesong 🤩 Ny sommerdekk lå klare på lageret til montering 👍 Jeg er jo svak for Michelin, ble Pilot Sport 5. Det passer fint på denne bilen 👍 Så da var det å hive de i planet på F150’n og suse til Hjulius på Stoa for omlegg. Med hjem fikk jeg de gamle Federal dekka fra 2019, med 6 mm igjen så ble de solgt til en fra Bosnia som skulle ha de på en gamme E-klasse 😂 Bilen ble merkbart bedre å kjøre, Pilot Sport skuffer aldri 👍 Vask, måtte gi bilen en liten shine for å få bort litt lagringsstøv 😅 Også har jeg fått ett tiltalls tilbakemeldinger på denne i løpet av vinteren/våren 😀 Artig at de ville bruke bilen i en reklamekampanje for selveste Hörmann 🤩 1. Mai var det vårslipp i Arendal, i strålende sol og opp i mot 25 varmegrader 😀 Men se på disse bilene og variasjonen av biler som deltar. Jeg tør på stå at Norge er det eneste landet i verden hvor variasjonene er så store på ett biltreff. Spreke onkel Walter på 79 år godkjente B10en, gammel BMW mann som han er 👍 Han hadde E34 518i rundt slutten av 80/starten av 90 tallet. Så litt Peugeot, 605 og 406 før han havnet på en ny E90 316i i 2005, så en E91 318i noen år senere før det ble F30 320d xDrive. Han synes det var litt vanskelig å gi fra seg nøklene igjen 😂😂 Fra onkel på snart 80 til min yngste på snart 3 år…teach them young 😍 Veldig stas å sitte på fanget å styre de siste meterne til garasjen. Pappa må hjelpe litt så vi ikke havner i hekken eller tar med oss postkasse stativet 😂 Alpina glede for alle aldere 🤩
  20. Dette er ett sånn tilfelle hvor jeg tipper at annonsen ikke yter bilen rettferdighet. En god runde detaling og noen gode bilder hadde gjort denne langt mer salgbar tror jeg. Med tanke på kvaliteten på E39 med M52 så er dette mye bil for pengene. Her har man ypperlig bruksveteran i sommerhalvåret.
  21. Jeg rakk det ikke…dessverre 🙁
  22. Jeg velger også stort sett de to til venstre 😅 Når man har kjørt moderne BMW hele vinteren er det godt å kjøre edel årgang igjen. Jeg liker meg sort sett best i biler produsert mellom ca 1990 og 2010, føler de fleste biler peaket i dette tidsrommet 👍 E34’en har hengt med meg i 15 år nå, still going strong 😎
  23. I helsikken for en pris du fikk? Ser ut som at If liker meg bedre enn deg 😅 Jeg tenker at 1700,- i måneden er helt greit for å kunne ha motor og drivverksdeking på en M6 med S63 motor. Dette var vanvittig fristende 😬
  24. Veldig mørke bilder i annonsen, umulig å få med seg detaljer både innvendig og utvendig. Her får nok noen seg en overraskelse når de drar for å se på bilen…
×
×
  • Opprett ny...