Min snart 90 år gamle far bestod ikke legesjekk for å fornye førerkortet sitt våren 2023, og han hadde derfor ikke lenger bruk for sin 2016 225xe. Jeg tok derfor kontakt med en av konkurrentene til Nettbil for å selge den for han på en enkel måte. Det ble sendt bilder, ble forklart at bilen var kjørt 18.000 av en gammel mann med skrantende syn og at den derfor hadde en del "gammelmannsriper" og skavanker, og var generelt dårlig fulgt opp med servicer. Bilen ble EU-OK samme uke som jeg begynte å hjelpe pappa med salget. Jeg var veldig tydelig på at jeg ikke har disponert bilen og at jeg ikke visste noe mer annet enn nevnte skader og hvem som har brukt bilen. Jeg gjorde oppmerksom på at bilen ikke var i min besittelse og at jeg kun tok meg av det praktiske for min far. Jeg tilbydde å kjøre til bilen for å gjennomføre en videovisning, som de takket nei til. Bilen ble solgt for 40.000,- under hva den laveste tilsvarende modellen lå til på finn.no, pappa ville bare bli kvitt den "problemfritt og uten overraskelser".
5 uker etter salget fikk jeg en sms der de ville ha tilbakebetalt for å dekke utbedring av skader. Jeg husker ikke beløpet nå, men det var på lave fem sifre.
Etter litt frem og tilbake frafalt de etterhvert kravet.
Så mitt innspill er om man ønsker å bruke "enkle" bilsalgstjenester ville jeg tenkt meg om to ganger før man bruker tjenester som gjør tilstandsvurdering uten å kunne fremlegge en rapport ala NAF-test. Det var fristende å slippe å få bilen levert til NAF slik som Nettbil gjør og vi valgte derfor noe annet, nå med litt bismak selv om det løste seg.