Gå til innhold

strukt

Medlem
  • Innholdsteller

    80
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

strukt vant dagen sist Mai 16 2023

strukt hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjøretøy
    X5 M50d F15

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hvor mange hk var det sa du? fikk det ikke helt med meg. Tenkte på en annen ting som irriterer meg litt når jeg ser på annonser, som feks: selges med særs blandede følelser. Selges med tungt hjerte. Nå må dessverre godbilen få ny eier... Skal man synes synd på selger eller? Ja verditap er ganske vanlig i en bil-transaksjon dessverre. Men det vet jo alle.
  2. Denne dekker absolutt vårt behov. Staselig sak.
  3. Bilen har vært en drøm i sommer, kjørt nesten 2 000 km uten noen dramatikk. Vi skulle egentlig kjøre fra Trondheim til Larvik og så ta ferje derifra til Danmark men ferja ble innstilt. Så vi kjørte rundt istedenfor, ble langt gitt men men. Forbruket var ikke så galt heller, lå på 0,8 i snitt. Fikk strekt på hjula på Autobahn også. Men mye ferie-trafikk der nede i Tyskland. Vi var tydeligvis der når Tyskland OG Nederland starter sin "fellesferie". Vi var noen dager i Berlin, hadde hotell midt i sentrum. Trodde det skulle være stress å kjøre i Berlin men det gikk greit. Bortsett fra disse lyskryssene jeg ikke helt ble venn med spesielt når man sto fremst... Men det gikk da på et vis, hjelper å ha norske skilt! Har tatt noen nye bilder av bilen, har vurdert om jeg skal bytte til iX men ikke sikker på det enda. Hører at iX er bra biler teknisk sett, men så var det utseendet da. Hvis noen er interessert er det bare å ta kontakt.
  4. Da har jeg levd med bilen i ca 100-200 mil og dette er noe som funker helt knall for å ta med familien på tur og meg selv alene enkelte ganger. Har begynt å sette den i sport, men kun velge at chassi skal påvirkes av sport-modusen, ikke drivverk. Synes bilen blir mye mer tight og forutsigbar på Norske svingete veier i denne modusen. Jeg kjører stort sett lengre strekninger. I comfort synes jeg den sporer/vandrer noe mer. Barn/ungdommene bak kunne uoppfordret informere meg om at de synes det var mye bedre å være med på tur i denne. Mer plass bak selvsagt, sammenlignet med en X3. Og så slipper man tunnellen i midten. Litt bilder fra siste tur over til Sverige: Kona måtte bare ha noe på den andre butikken, så da venter vi litt. Booker du hotell kan det være lurt å sjekke om de har parkering, det hadde de, som var opptatt alle sammen. Da ble det en kommunal parkering midt i byen over natta. Likte ikke det helt, men det gikk bra. Er jo Østersund vi snakker om og ikke Malmø... Kostet ikke mye heller, kanskje 60-70kr for 15h. Dette med bilpleie er jo noe jeg har interessert meg for ganske lenge egentlig. Problemet er tiden det tar å få et greit resultat. Man skal vaske, fjerne metallpartikler og deretter clay. Så må man helst polere opp og beskytte før bilen blir tatt i bruk. Det har jeg ikke tid til å gjøre alene, så det må gjøres i etapper. Da bilen er i bruk i det daglige. Det ble ikke så mye bilder, mye pga det nevnt oven. Men her har jeg startet med clay av førerdør. Heldigvis er det ikke mye gørr i lakken her. Så var det å prøve seg på litt polering. Maskinen jeg har er en DA maskin fra jula. Pad er Turisimo #2 Heavy Cut Pad. Sonax Profiline Perfect Finish poleringsmiddel. Da prøvde jeg først på denne: Resultatet etterpå ble slik: (det ser faktisk bedre ut på bildet enn i virkeligheten) Inspiserer man lakken er det en del riper fortsatt etter denne komboen. Jeg har forhørt meg litt rundt og folk sier at BMW lakk er såpass hard at jeg bør prøve med ull pad istedenfor. Noe jeg har tenkt gjøre, men det blir ikke i denne oppdateringen. Siden det tross alt er en bruks-bil og ikke noen show-piece så kommer jeg nøye meg med et ca 80% - 90% resultat og det tror jeg skal få til, men det vil ta en del tid. NyesSkvettlapper er ankommet, men det er samme greia her at jeg vil gjøre det helt rent rundt der de skal monteres først. Det blir en annen oppdatering! Takk for oppmerksomheten denne gang.
  5. Dette er nok det mest korrekte svaret i denne tråden. Jeg kjøper original BMW olje og filter, men jeg er litt teit sånn sett. Trenger vel ikke det egentlig.
  6. Takk! Det er grei fraspark hvis man ønsker det. Takk! Velkommen innom. X5 er kanskje ikke overrepresentert her nei. Takk
  7. Takk! Ja det er bare å følge med. Takk! Oljeskift vil skje ca hver 10 000 km og når / hvis iDrive melder om at bilen skal ha service skal jeg levere den inn hos forhandler. Slik at det blir logget i iDrive ja.
  8. Med en familie på snart tre tenåringer følte jeg at det var på tide å prøve noe (for meg) nytt. Dette med å velge en bil er kanskje en enkel oppgave for noen, men for meg er det en evig kamp mellom fornuften og om lommeboken skal vinne eller kanskje noe annet. Selv har jeg kjørt BMW i over 20 år nå og kom frem til at denne X5 var en bil jeg bare måtte eie. Og et kjøretøy jeg kan håndtere servicemessig selv på enkelte punkt. Lommeboken og fornuften vant altså ikke. Vi har jo prøvd litt forskjellig i de siste ti årene. E61 530i - 2007, 530e sedan - 2018, iX3, X3 20d - 2014. Har sett på X5 en stund, det er jo mye å velge i. X5 45e for eksempel har stått på lista lenge og nå kommer også brukt-prisene ned. Det som taler for 45e er den lange rekkevidden på el (7-10 mil er mulig på sommerstid). Nyere årsmodell til en billigere pris. Det som taler mot er litt mindre plass i bagasjerommet. Mye «død» vekt hvis du kjører lange turer og bruker opp batteriet og lange turer skjer ganske ofte hos oss. Her kunne BMW reddet seg inn med litt hurtigere lading på sine hybrider. Potensiell fler feilkilder med elmotor, batteripakke. Forbruk er gjerne på rundt en liter om ikke mer med utladet batteri også. Død vekt stort sett. Man kan jo diskutere dette med valg av bil opp og ned og egentlig aldri komme frem til en konklusjon. Men jeg mener at enten blir det el, eller fossil for oss. Ikke en hybrid, da kan man heller ha en billig leaf eller noe sånt i tillegg. Da tenker jeg vi stopper der og heller går på selve bilen som tråden handler om. Om noen lurer på bilene over så er det egentlig bare å spørre. Formålet med denne tråden er å ha en slags logg for min del, og for andre som kanskje lurer på hvordan denne bilen er å eie for en familie. Tanken er at tråden skal få leve så lenge jeg eier bilen og gjør jeg noe som kanskje er interessant blir det en oppdatering her. Data om bilen: BMW X5 M50d 2017 / 57 200 km på kjøpstidspunktet. Solgt ny i Norge. Jeg er tredje eier. Farge individual lakk: Azurite Black Metallic Interiør: Leather Nappa Enhanced Mokka 7-seter Noen synes interiøret til BMW er litt kjedelig, jeg synes dette er helt strøkent! Love it. Fun fact: Den går inn i garasjen, heldigvis. Jeg målte åpningen og sjekket specs på nettet før bilen ble kjøpt. Men prøvde aldri «live». Kona mente jeg var litt gal, men det gikk jo bra. Fullstendig utstyrsliste: S337 M Sports Package S710 M Leather Steering Wheel S715 M Aerodynamics Package S402 Panorama Glass Roof S413 Luggage Compartment Net S417 Roller Sun Visor, Rear Door S423 Floor Mats Velours S428 Warning Triangle And First Aid Kit S430 Interior/Outside Mirror With Auto Dip S456 Comfort Seat With Memory S488 Lumbar Support, Driver And Passenger S493 Storage Compartment Package S494 Seat Heating Driver/Passenger S496 Seat Heating, Rear S4DD Fine-Wood Trim Fineline Pur S4NB Autom. Climate Control With 4-Zone Ctrl S4NC Auxiliary Heating/Ventilation S4U1 Ceramic Application, Control Elements S4UB 3rd Seat Row S609 Navigation System Professional S610 Head-Up Display S654 DAB Tuner S6AC Intelligent Emergency Call S6AE Teleservices S6AK Connected Drive Services S6AM Real-Time Traffic Information S6AP Remote Services S6F2 Bang&Olufsen High End Surround Sound S6NS Comfort Telephony W/ Enhanced Smartphone S6UH Traffic Information S6UK Night Vision With Person Recognition S6WB Multifunctional Instrument Display S7S8 Interior Design Pure Excellence S502 Headlight Cleaning System S508 Park Distance Control (PDC) S536 Auxiliary Heating S548 Kilometre Speedo S552 Adaptive LED Headlight S563 Light Package S575 Additional 12V Sockets S5A3 BMW Night Vision With Dynamic Light S5AC High-Beam Assistant S5AG Lane Change Warning S5AL Active Protection S5AR Traffic Jam Assistant S5AT Driving Assistant Plus S5DA Passenger Airbag Deactivation S5DL Surround View S22Y BMW LA Wheel Double Spoke 599M - 21" S230 Extra Package, EU-Speciifc S233 Increased Towing Capability S248 Steering Wheel Heater S258 Tyres With Runflat Properties S2PA Locking Wheel Bolt S2TB Sport Automatic Gearbox S2VB Tyre Pressure Display S2VF Adaptive M Chassis S302 Alarm System S322 Comfort Access S323 Soft-Close-Automatic Doors S3AC Trailer Coupling S3AG Reversing Camera S3AT Roof Rails Aluminium Satinated S3MB Indiv. Ext. Line, Burnished Aluminium S842 Cold-Climate Version S877 Omission Of Non-Combined Operation S8A7 Language Version Norwegian S8AW On-Board Literature, Norwegian S8KA Oil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car Ident. Number Visible From Outside S8TF Active Pedestrian Protection S8TG Thiefproofing Device S8TH Road Sign Detection S8V1 Information Plate S776 Roofliner Alcantara Anthracite Her har man altså krysset av bortimot alt på utstyrslisten i bestillings-tidspunktet. Jeg skulle helst hatt en sort grill, men kan nok leve fint med hvordan den ser ut nå. Oljeskift: Det er en bjørnesterk dieselmotor i denne som har tre stykk turboer. Dette er jo noe man bør ta vare på slik at levetiden og potensielle feil blir minimert. Hyppige oljeskift kan være en billig forsikring mot slike ting. Jeg har forsøkt finne ut når bilen har fått sine oljeskift. Og ut fra det jeg ser i iDrive er det på 17 086 km og 31 786 km. På 45 554 km sto det kun oppført bremseklosser foran og bak. Slik jeg tolker det er det altså over 25 000 km siden siste oljeskift. Forhandler bekreftet også at bilen har fulgt BMWs serviceintervaller som er ca 30 000 km mellom hvert oljeskift. Sikkert ok å ha det slik i garanti-tiden, men vi er jo noen som vil ha bilene litt lenger enn det. Derfor ble det kjøpt inn original BMW olje fra KOED, nytt oljefilter og ny bunnplugg. Denne bilen skal ha LL12 FE 0W30 olje og den er litt dyrere. Trenger man å toppe opp en liter etterpå var det «lov» å bruke LL04 olje ifølge brukermanualen til bilen. Men skifter du, er det LL12 som gjelder. Da var det bare å kjøre opp bilen på plastramper fra Biltema. Sette på håndbrekk og stoppeklosser bak. Og sette i gang med oljeskift. Jeg klarte for øvrig ikke å skru ut bunnpluggen for hånd. Den som skiftet olje sist har dradd den til såpass hardt at ikke en gang muttertrekker på 110nm klarte å få den ut. Måtte sette muttertrekker på over 200nm før skruen rikket seg. Trodde jeg skulle knekke hodet på skruen en stund der, men fikk den ut til slutt. Heldigvis. Utover det gikk oljeskiftet fint, den nye bunnpluggen ble dradd til med litt mindre kraft, filter er byttet og kjørte en halvtimes tid for å få motor varm og oljenivået er målt rett på maks-streken. Spill oljen blir tatt hånd om på behørig vis og innlevert til det lokale renholdsverket. Da blir det ca 10 000 km - ish til neste oljeskift, det vil nok bli til høsten tenker jeg. Bilpleie: Jeg liker å ta vare på eksteriør/interiør på bilen også. Men det er en bil som er i bruk i det daglige som betyr at man må slå fra seg tankene om perfeksjonisme. Vi bor i Norge, et land hvor det er sparsommelig med sommer, det er mye søle, regn, snø sørpe og salt. Sånn er det bare. Men noe kan man alltids gjøre! Uansett, jeg har kjøpt en del Carpro bilpleieprodukter og har tatt en grundig vask av bilen. Bildet av felgen nedenfor viser resultatet etter en runde med Carpro Trix. Dette er en blanding av Iron X og tjærefjerner i ett produkt. Den fant ingenting på felgen etter vask, så det lover bra i hvert fall. Noe jeg ikke likte var det du ser på bildet nedenfor innenfor de røde markeringene: Ved første øyekast kan man tro at det der er støv, skitt er litt vanskelig å se på bildet. Men det er det ikke. Bilen er HELT REN på dette bildet og dette er sannsynligvis skader i klarlakk som kommer etter kjøring, støv og grus som virvler opp langs med siden på bilen. Det kan nok bekreftes enda mer etter dagens kjøretur som viser hvor søle legger seg. Det ble da å surfe inn på KOED en tur og handle skvettlapper til bilen. Det vil ikke bli like pent, men jeg mener det er en nødvendighet for en bil som blir brukt på disse breddegrader. Før skvettlappene monteres, må skaden(?) utbedres. Til det formålet har jeg også handlet inn pads, polish og en del utstyr for å forhåpentligvis kunne polere vekk dette. Det blir nok en senere oppdatering i denne tråden. Veldig fornøyd med bilen så langt, svært god å kjøre, massevis med krefter og selv da et fornuftig forbruk. Takk for oppmerksomheten! Dette blir enden på første innlegget her som ble langt nok! Nye oppdateringer blir publisert med svært ujevne mellomrom!
  9. Er det noen som har erfaringer / tanker å dele om denne modellen? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297330969 Er vel ikke en vanlig bil kanskje, men tenker mest på teknisk og lignende. Er klar over at det generelt sett er lite kjente feil på modellene som er fra 2015 og oppover. Har straks tre tenåringer så greit med noe som har litt plass. Har en 2015 X3 nå. Er klar over at det finnes mange andre modeller og el-varianter som dekker behovene. Men utstyrslisten var ganske lang på denne... dytter man på slikt utstyr på andre BMW modeller blir det jo fort veldig dyrt. Er vant med å gjøre noe service selv på mine biler ved behov og hvis jeg gidder. Skiftet topdeksel på en E61 530, oljeskift og litt annet. Så noe kan jeg gjøre selv ihvertfall dersom det er mulig.
  10. Rekkevidden på 50e må vel bli bortimot 12-14 mil på en grei dag. BMW legger ikke på noe særlig i sine rekkeviddeestimat. Hadde iX3 en periode og jeg kunne kjøre litt over annonsert rekkevidde i den. Nå har vi en X3 2015 mod med minste motor og lever godt med det i noen år. 50e koster litt ja, men jeg tror nok ikke BMW vil ha noen store problemer med å selge den. Den har jo det meste folk vil ha. Særlig de som kanskje ikke helt ønsker å ta skrittet over til el, men som kanskje kan kjøre el i hverdagen. De som ønsker en "X5 elbil" har jo muligheten å velge iX, som er billigere. Men med et interiør jeg i hvert fall synes blir litt for rart hvis man skal legge ut over 1+ mill. Vi ser jo litt av det i 50e, med curved display og luftdysene som du nevner, men resten er slik det skal være i hvert fall.
  11. Kollega til meg hadde en X5 45e 2019mod. Han fikk kjørt den bortimot 8-10mil på strøm. På sommeren riktignok. Holder seg greit i verdi disse. Men ja, med dagens rentenivå og priser er det lurt å tenke seg om et par ganger. En X5 kan man jo bruke til det meste da, men kanskje ikke de trange gatene nede i Europa… 😉 Sikler på en 50e, intill jeg så prisen. 1,3mill er det vi betalte for vår første leilighet for ikke så «alt for mange år siden» 😂
  12. Da kjører vi en push av tråden. Bilen er nå lagt ut for salg.
  13. Blir nok lekker denne! Av en eller annen grunn takler jeg grillen MYE bedre på i4, kontra iX f.eks. Passer bedre, på noe vis.
  14. Går helt fint Det er nok lurere for de aller fleste å kjøpe et globalt indeksfond hvis man ikke har peil på enkeltaksjer.
  15. Helt riktig, men som du sier er dette forbundet med risiko. Det at vi gjør det sånn, betyr ikke at det nødvendigvis er så lurt for alle å gjøre det samme.
×
×
  • Opprett ny...