Gå til innhold

Kolstad Jr.

Medlem
  • Innholdsteller

    1549
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    10

Kolstad Jr. vant dagen sist November 30 2024

Kolstad Jr. hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Mo i Rana
  • Kjøretøy
    E36GTR / 640d Gran Coupe

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. https://www.finn.no/423548878 Voksen km. Stand.
  2. Gratulerer med ny bil, igjen! 🤩😉 Håper å få se den live på ACR i september da 🤔😁
  3. https://www.finn.no/422073472 Hva skal man si, "rustklumpen" selges 😂
  4. Nydelig tur dere har hatt da!😁 Bra du ikke stoppa innom, hadde bare villet kjøpe den vakre skuta tilbake! 😍 Og jeg sier det igjen: E65 er bedre på å være 7-serie enn F01. 🙈
  5. Kan godt utdype ja 😎👍 Dette er et hot tema i bransjen om dagen, så her kommer en litt mer utfyllende oppdatering på problemstillingen: Kostnadene på manuell øker betraktelig i forhold til for 5-10 år siden. Det som står i artikkelen stemmer, man får jo ikke kjøpt manuelle biler nye lenger.. Ergo må vi holde på de gamle bilene som har gått langt og ikke lenger har garanti. Vi kjører X4 20d som manuellbil på skolen vår, herav er 2 av dem importert fra Sverige (av oss) ettersom det ikke var å oppdrive i Norge på det tidspunktet vi hadde behov. Nå har vi byttet klutsj&svinghjul på alle 3, noe som kostet 100k hos verksted. Utover dette så dukker det støtt og stadig opp nye "småting" som må utbedres, (foringer, bremser og feil på andre mekaniske komponenter). Dette er selvfølgelig å regne som "slitedeler" i hovedsak, men, problemet for en trafikkskole er at når bilen må på verksted, så koster det ikke bare for reparasjonen, men det er også stillstand og tapt inntekt. Ofte når det oppstår feil som fører til driftsstans på bilene, så skjer dette uten forvarsel. Hvem går dette utover da, utenom økonomisk tap for trafikkskolen? Jo, elevene.. De får ikke kjørt sine planlagte timer, noe som igjen kan gå utover allerede bestilte førerprøver til elevene. Det er veldig kjedelig å måtte flytte på oppkjøring fordi at bilen havarerte og står på verksted på feilsøking (Ja, dette kan jo skje nye biler med garanti også, men dette skjer i mye større grad og oftere med den eldre delen av bilparken vår med 150-200k kjørte km!). Neste punkt er jo hvordan trafikkskolene løser dette problemet best mulig. Svar: Elevene må betale for det! Som i alle virksomheter, når produksjonskostnadene øker, så dyttes kostnadene over på forbrukeren. Ergo blir det dyrere for elevene å velge manuell på trafikkskole. Mange trafikkskoler har dyrere timespris på manuell, kontra automat, noe som er fullt forståelig mtp. Ekstra utgifter. Så har vi problemet med mengdetrening og øvingskjøring hjemme. Færre og færre har tilgang på manuell bil hjemme, så all øving må skje hos trafikkskole. Dette betyr kort og godt at førerkortet blir særdeles kostbart. Som trafikklærer er det etisk viktig å gi elevene realistiske forventninger til hvor mye øving de trenger og ca. Hva det vil koste (helt nøyaktig er sjeldent mulig å forutse). Vi ser oftere enn før at mange som begynner med manuell, går over til automat når de hverken har mulighet til å øve hjemme eller ser det store behovet for kunne kjøre manuell. Dette er heldigvis et valg som eleven tar selv, vi kan bare være realistiske, informere og oppfordre. De fleste elevene som går over fra manuell til automat underveis, tar valget pga. Det reelle manglende behovet for manuell. Ikke har de manuelt gir hjemme, ikke trenger de det i forbindelse med jobb. De slipper unna med langt færre timer, som igjen gjør det mye billigere for dem. Når det kommer til leiebiler, så skal det vel godt gjøres å ikke kunne leie en bil med automatgir i 2025, så dette er vel ikke noe reell problematikk lenger? Mtp. Arbeidsbiler, så er det fremdeles noen bedrifter rundtom som krever at en har lappen til manuell, så det er igrunn her det eneste problemet oppstår. Jeg bor i en industriby (Mo i Rana) og vi ser heldigvis en positiv endring her også, der bedriftene kjøper nye biler, selvsagt med automatgir. Om noen år vil denne problematikken mest sannsynlig (forhåpentligvis😅) være historie. Det er generelt stor enighet i bransjen om at den tyske modellen (der alle siden 2021 kjører opp med automat, deretter har muligheten til å ta et kurs på trafikkskolen, for så å bli godkjent av trafikklæreren til å kjøre manuell) er en bedre måte å gjøre det på, selv om noen uante krefter i bransjen fremdeles ønsker å ha det slik som det er idag.
  6. Du har tydeligvis ikke så mye innsikt eller peiling i hvordan det er å drive trafikkskole i 2025..😅 Kunne skrevet et langt innlegg nå og forklart deg litt mer om problematikken vi har på kjøreskolene, men det kan vi evt. Ta over melding hvis ønskelig 😉
  7. Original Neon Blue Design Edition E30 318i. Kun produsert 150 av disse.
  8. +1 hvis du leter rundetider 😆 Neida, man klarer sikkert å kjenne en liten forskjell med eller uten soltak/pano.. Men 50-80kg var vel å ta i. Selve pano-kassetten veier 29kg. Så inkl. Motor og kanskje litt forsterkning, - stålet som ellers ville vært der, så havner vi vel på godt under 40kg vil jeg tro? Jeg kjøper kun BMW med soltak, med mindre det ikke er et valg fra ny. Men nå er jo jeg soltakpatriot til 1000 😆
  9. Og utenfor et lokalt karosseriverksted her i byen ser vi da en helt normal F80 i sitt aller mest naturlige habitat. 20-år gammel eier som har hatt bilen ca. 1.5 mnd
  10. Flott arbeid!😁👏 Jeg husker hvordan det var før, det var jo bare sort/grå skjerm.. 😅😂
  11. Tilsynelatende rimelig M4 med lav km, hvis du tør 😅 https://www.finn.no/414282198
  12. https://www.finn.no/mobility/item/404555954?ci=15 Kjenner eieren, dette er en flott bil! Legg merke til noe ekstra i motorrommet som ikke står oppnevnt i annonsen 😉
×
×
  • Opprett ny...