Kan godt utdype ja 😎👍 Dette er et hot tema i bransjen om dagen, så her kommer en litt mer utfyllende oppdatering på problemstillingen:
Kostnadene på manuell øker betraktelig i forhold til for 5-10 år siden. Det som står i artikkelen stemmer, man får jo ikke kjøpt manuelle biler nye lenger.. Ergo må vi holde på de gamle bilene som har gått langt og ikke lenger har garanti. Vi kjører X4 20d som manuellbil på skolen vår, herav er 2 av dem importert fra Sverige (av oss) ettersom det ikke var å oppdrive i Norge på det tidspunktet vi hadde behov. Nå har vi byttet klutsj&svinghjul på alle 3, noe som kostet 100k hos verksted.
Utover dette så dukker det støtt og stadig opp nye "småting" som må utbedres, (foringer, bremser og feil på andre mekaniske komponenter). Dette er selvfølgelig å regne som "slitedeler" i hovedsak, men, problemet for en trafikkskole er at når bilen må på verksted, så koster det ikke bare for reparasjonen, men det er også stillstand og tapt inntekt.
Ofte når det oppstår feil som fører til driftsstans på bilene, så skjer dette uten forvarsel. Hvem går dette utover da, utenom økonomisk tap for trafikkskolen? Jo, elevene.. De får ikke kjørt sine planlagte timer, noe som igjen kan gå utover allerede bestilte førerprøver til elevene. Det er veldig kjedelig å måtte flytte på oppkjøring fordi at bilen havarerte og står på verksted på feilsøking (Ja, dette kan jo skje nye biler med garanti også, men dette skjer i mye større grad og oftere med den eldre delen av bilparken vår med 150-200k kjørte km!).
Neste punkt er jo hvordan trafikkskolene løser dette problemet best mulig. Svar: Elevene må betale for det! Som i alle virksomheter, når produksjonskostnadene øker, så dyttes kostnadene over på forbrukeren. Ergo blir det dyrere for elevene å velge manuell på trafikkskole. Mange trafikkskoler har dyrere timespris på manuell, kontra automat, noe som er fullt forståelig mtp. Ekstra utgifter.
Så har vi problemet med mengdetrening og øvingskjøring hjemme. Færre og færre har tilgang på manuell bil hjemme, så all øving må skje hos trafikkskole. Dette betyr kort og godt at førerkortet blir særdeles kostbart. Som trafikklærer er det etisk viktig å gi elevene realistiske forventninger til hvor mye øving de trenger og ca. Hva det vil koste (helt nøyaktig er sjeldent mulig å forutse). Vi ser oftere enn før at mange som begynner med manuell, går over til automat når de hverken har mulighet til å øve hjemme eller ser det store behovet for kunne kjøre manuell. Dette er heldigvis et valg som eleven tar selv, vi kan bare være realistiske, informere og oppfordre.
De fleste elevene som går over fra manuell til automat underveis, tar valget pga. Det reelle manglende behovet for manuell. Ikke har de manuelt gir hjemme, ikke trenger de det i forbindelse med jobb. De slipper unna med langt færre timer, som igjen gjør det mye billigere for dem.
Når det kommer til leiebiler, så skal det vel godt gjøres å ikke kunne leie en bil med automatgir i 2025, så dette er vel ikke noe reell problematikk lenger?
Mtp. Arbeidsbiler, så er det fremdeles noen bedrifter rundtom som krever at en har lappen til manuell, så det er igrunn her det eneste problemet oppstår. Jeg bor i en industriby (Mo i Rana) og vi ser heldigvis en positiv endring her også, der bedriftene kjøper nye biler, selvsagt med automatgir. Om noen år vil denne problematikken mest sannsynlig (forhåpentligvis😅) være historie.
Det er generelt stor enighet i bransjen om at den tyske modellen (der alle siden 2021 kjører opp med automat, deretter har muligheten til å ta et kurs på trafikkskolen, for så å bli godkjent av trafikklæreren til å kjøre manuell) er en bedre måte å gjøre det på, selv om noen uante krefter i bransjen fremdeles ønsker å ha det slik som det er idag.