Gå til innhold

Brandy

Medlem
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW F11

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Nei, jeg fikk ikke snakket med mekaniker og kun kontordama. Etter at de hadde reinstallert/reprogrammert softwaren på hele bilen så kom de frem til at det var FRM modulen som er defekt og må byttes. Jeg fikk ingen nærmere begrunnelse, men med den prislappen de presenterte så ser jeg meg om etter alternativer. Som du sier så kan man ikke stole på merkeverksted heller men får håpe at de har konkludert riktig med at FRM modulen faktisk er defekt. Jeg har forsåvidt dårlig erfaring med Bavaria i Ålesund men i dette tilfellet måtte jeg bite i det sure eplet og be dem fikse, men de får ikke 10 lapper for den jobben
  2. Takk takk, glimrende. Jeg fant forresten et verksted som repararer FRM moduler. Vil man da i så fall slippe noe koding eller er det mulig at den under reparasjon mister VIN nummeret og dette må inn på nytt, eller blir det sannsynligvis plug and play når man får den tilbake fra reparasjon? Beklager teite spørsmål men har dessverre liten kunnskap på dette
  3. Det viste seg at det var FRM modulen som hadde tatt kvelden. Bavaria skal ha den nette sum av 10,000 kroner for å bytte denne så jeg vil da se om jeg kan få gjort dette noe rimeligere. Kan man kjøpe en brukt FRM modul fra et hoggeri og bruke den uten noen problemer eller er der ting man på sjekke for å være sikker på kompatibilitet?
  4. Takk for glimrende svar.
  5. Verkstedet gav meg ikke feilkoden, kun sa at feilkoden beskrev en komunikasjonsfeil. De hadde tydeligvis ike notert ned spesifikk feilkode. Takk for svar. Fint å vite at ny bryter ikke må kodes inn.
  6. Jeg fikk ikke allverdens med info fra verkstedet, men det ble sagt at der var kun en feilkode angående lysbryteren og den gjaldt kommunikasjonsfeil. Nå hadde de ikke kodet inn ny lysbryter men forstod det slik at dette må gjøres?
  7. Hei, jeg opplever en feil på hovedlysene på min F11 (både foran og bak). Bilen hadde vært avskiltet en periode på grunn av motortrøbbel som nå er fikset men har nå et problem med at hovedlysene ikke slår seg av via lysbryter. Lysbryter ble prøvd byttet men dette hjalp ikke på problemet. Om man kobler seg på med PC og gir kommando til å slå av lysene via denne så responderer lysene normalt og lar seg slå på og av. Er det noen som har hatt et lignende problem eller kan si noe om hvor problemet sannsynligvis ligger eller hvordan dette kan fikses?
  8. Takk for svar. Jeg har ikke funnet så mye selv annet enn det med kompresjon. Takker for tips med realoem men jeg har ikke så mye greie på motorer så jeg får ikke så mye ut av det. Jeg får kanskje prøve å ringe noen Bavaria verksted og høre om de kan bidra med litt input. Jeg har en helt ubrukt motor på hånden for 6000 Euro men er litt skeptisk på på bestille den før jeg har dette avklart.
  9. Er det ingen som har et innspill på denne?
  10. Hei hei, jeg må bytte motor på min bensindrevne 520 F11 (2012) siden motoren havarerte. Det står en N20B20B motor i den og jeg har letet rundt etter en grei byttemotor og har omsider funnet en kandidat, men det er en N20B20A. Så mitt spørsmål er om man kan sette inn en 20A direkte eller om det er noen deler som ikke vil passe så man må påregne ekstra kostnader? Beklager om dette har blitt diskutert tidligere. Jeg gjorde et søk i forumet (og på Google også forsåvidt) uten å finne et klart svar så jeg prøver meg med en ny post.
  11. Fikk en oppsummering av verkstedet og de hevder at kompresjonsfeil på sylinder skyldes slitasje. Er dette troverdig og har verkstedet alt på det rene her? Er jo litt besynderlig at dette oppstår rett etter reparasjon av regsiterkjede. Kunde klager på lampe som lyser og tikkelyd fra motor. Lest ut feilkoder. Ligget lagret feilkode 168001 Bankesensor 1, motorstøy for høy. Prøvekjørt bil og hører tikkelyd ved svakt pådrag. Lyd kan minne om slakke i registerkjede. Pratet med bmw-mekaniker som anbefaler å starte med å sjekke timing på register. Sjekket timing på register; her passer ikke låseverktøy i kammer. Demontert kjede, dette har strekt seg. Montert nytt kjede inkl strammer og glidere. Låseverktøy passer fortsatt ikke i kammer. Her er også feil på vanos. Skiftet vanos. Nå passer innstillingsverktøy. Montert sammen bil og tatt prøvetur. Kjørt ca 25km før motorlampe tenner igjen og feilkode som vi hadde før kjedebytte kommer tilbake i tillegg til feilkode på feiltenning, spesifikt på sylinder 1. Bestilt inn og byttet coil. Dette hjalp ikke. Sjekket kompressjon på sylindre. Her finner vi at kompressjon er manglende på sylinder 1 og ellers svak på spesielt sylinder 2 og 3. Inspisert sylinder 1 med kamera. Her ser vi tydelige striper i sylindervegger. Dette er slitasje over tid og et vanlig problem på denne motor-modellen. Motor må byttes.
  12. Tusen takk for alle svar her folkens. Jeg får ta en ny runde med dem når de åpner igjen etter ferien og skal oppdatere tråden med utfall av dette. Er fast bestemt på å ikke betale ett øre mer enn det som var avtalt for den originale reparasjonen og involverer advokat om nødvendig.
  13. Jeg hadde en ny prat med dem i dag og fikk litt mer detaljer. Det var ikke sagt noe spesielt før de påbegynte reparasjon. De Saksgangen på dette gikk som følger: - Bil levert inn med feilmelding på displayet og tikkelyd når man gav gass. - Det ble konstatert at man måtte bytte registerkjede og senere fant de at det måtte til ny vanos også. - Motoren ble satt sammen igjen og ble tatt på prøvetur. De hevder at bilen ble kjørt omtrent 4 mil før det kom opp feilmelding om kompresjonsfeil på sylinder 1 og mente at dette kunne ha oppstått "tilfeldig" og ikke på grunn av noe de hadde gjort. - De sa i dag at i verste fall må motoren byttes men de har bestilt kamera for å kunne se inn i sylinderne så de kan konstatere mer nøyaktig omfanget av skade. De var litt mer på gli angående hvem som skal ta videre kostnader. Jeg kontakter NAF og får litt veiledning fra dem og evt en takstmann eller lignende som kan se over motoren om det har noe for seg.
  14. Jo har kun fått spesifikasjonene på utført arbeid muntlig, men det er nok på tide å få en skriftlig oppsummering fra dem. Det er ikke en 520d men en bensinmotor (gått rundt 165,000). Det gjorde absolutt vondt å få vite at reparasjonen kostet 35K og vondt verre med 7 til på toppen (bad pun) av det hele, og ja jeg hadde jo absolutt ikke påbegynt reparasjon på en motor som var defekt, men de hevdet at denne siste feilen er noe som kan oppstå og indikerte i den korte praten jeg hadde med dem at dette nok var en feil som hadde oppstått "av seg selv" så de indikerte at jeg måtte ta kostnadene videre også, så jeg har vært ganske fortvila. Jeg snakka litt med en kompis med litt erfaring og han mente iallfall at dette var ganske tydelig en feil gjort av verkstedet, mest sannsynlig dårlig justering av register.
  15. Hei E.C. jeg har ikke betalt noe enda, men de antydet rundt 35,000 for bytte av registerkjede og 7,000 for den andre delen. Bilen står enda på verksted (har stått der siden Mai) og de har nå tatt ferie så det blir ikke gjort noe mer før de er tilbake siden det siste problemet dukket opp denne uka. Jeg er dessverre ikke medlem i NAF men satt akkurat og så på medlemsfordeler Siden jeg ikke var medlem når skaden oppstod får jeg visst ikke gratis advokathjelp, men uansett så er det nok sikkert veien å gå så slenger inn et medlemsskap i kveld. Setter stor pris på tilbakemeldingene, E.C. og FransErik.
×
×
  • Opprett ny...