Gå til innhold

Brandy

Medlem
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW F11

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fikk en oppsummering av verkstedet og de hevder at kompresjonsfeil på sylinder skyldes slitasje. Er dette troverdig og har verkstedet alt på det rene her? Er jo litt besynderlig at dette oppstår rett etter reparasjon av regsiterkjede. Kunde klager på lampe som lyser og tikkelyd fra motor. Lest ut feilkoder. Ligget lagret feilkode 168001 Bankesensor 1, motorstøy for høy. Prøvekjørt bil og hører tikkelyd ved svakt pådrag. Lyd kan minne om slakke i registerkjede. Pratet med bmw-mekaniker som anbefaler å starte med å sjekke timing på register. Sjekket timing på register; her passer ikke låseverktøy i kammer. Demontert kjede, dette har strekt seg. Montert nytt kjede inkl strammer og glidere. Låseverktøy passer fortsatt ikke i kammer. Her er også feil på vanos. Skiftet vanos. Nå passer innstillingsverktøy. Montert sammen bil og tatt prøvetur. Kjørt ca 25km før motorlampe tenner igjen og feilkode som vi hadde før kjedebytte kommer tilbake i tillegg til feilkode på feiltenning, spesifikt på sylinder 1. Bestilt inn og byttet coil. Dette hjalp ikke. Sjekket kompressjon på sylindre. Her finner vi at kompressjon er manglende på sylinder 1 og ellers svak på spesielt sylinder 2 og 3. Inspisert sylinder 1 med kamera. Her ser vi tydelige striper i sylindervegger. Dette er slitasje over tid og et vanlig problem på denne motor-modellen. Motor må byttes.
  2. Tusen takk for alle svar her folkens. Jeg får ta en ny runde med dem når de åpner igjen etter ferien og skal oppdatere tråden med utfall av dette. Er fast bestemt på å ikke betale ett øre mer enn det som var avtalt for den originale reparasjonen og involverer advokat om nødvendig.
  3. Jeg hadde en ny prat med dem i dag og fikk litt mer detaljer. Det var ikke sagt noe spesielt før de påbegynte reparasjon. De Saksgangen på dette gikk som følger: - Bil levert inn med feilmelding på displayet og tikkelyd når man gav gass. - Det ble konstatert at man måtte bytte registerkjede og senere fant de at det måtte til ny vanos også. - Motoren ble satt sammen igjen og ble tatt på prøvetur. De hevder at bilen ble kjørt omtrent 4 mil før det kom opp feilmelding om kompresjonsfeil på sylinder 1 og mente at dette kunne ha oppstått "tilfeldig" og ikke på grunn av noe de hadde gjort. - De sa i dag at i verste fall må motoren byttes men de har bestilt kamera for å kunne se inn i sylinderne så de kan konstatere mer nøyaktig omfanget av skade. De var litt mer på gli angående hvem som skal ta videre kostnader. Jeg kontakter NAF og får litt veiledning fra dem og evt en takstmann eller lignende som kan se over motoren om det har noe for seg.
  4. Jo har kun fått spesifikasjonene på utført arbeid muntlig, men det er nok på tide å få en skriftlig oppsummering fra dem. Det er ikke en 520d men en bensinmotor (gått rundt 165,000). Det gjorde absolutt vondt å få vite at reparasjonen kostet 35K og vondt verre med 7 til på toppen (bad pun) av det hele, og ja jeg hadde jo absolutt ikke påbegynt reparasjon på en motor som var defekt, men de hevdet at denne siste feilen er noe som kan oppstå og indikerte i den korte praten jeg hadde med dem at dette nok var en feil som hadde oppstått "av seg selv" så de indikerte at jeg måtte ta kostnadene videre også, så jeg har vært ganske fortvila. Jeg snakka litt med en kompis med litt erfaring og han mente iallfall at dette var ganske tydelig en feil gjort av verkstedet, mest sannsynlig dårlig justering av register.
  5. Hei E.C. jeg har ikke betalt noe enda, men de antydet rundt 35,000 for bytte av registerkjede og 7,000 for den andre delen. Bilen står enda på verksted (har stått der siden Mai) og de har nå tatt ferie så det blir ikke gjort noe mer før de er tilbake siden det siste problemet dukket opp denne uka. Jeg er dessverre ikke medlem i NAF men satt akkurat og så på medlemsfordeler Siden jeg ikke var medlem når skaden oppstod får jeg visst ikke gratis advokathjelp, men uansett så er det nok sikkert veien å gå så slenger inn et medlemsskap i kveld. Setter stor pris på tilbakemeldingene, E.C. og FransErik.
  6. Hei FransErik, mulig det ikke var kamaksel, men de sa iallfall at selv når de justerte inn registeret riktig så gikk det ut av sync så det som autojusterer regsiteret var gåent og måtte byttes, noe som kom på 7000 kroner ekstra. Det var vel kanskje ikke kamaksel de men noe annet? Og ja, har vært inne på tanken om å kontakte advokat om de fremdeles insisterer på at jeg skal betale noe utover registerkjede og den andre delen, for det er vel ikke tvil om at det med sylinder er noe som må utbedres av dem uten videre kostnad for meg. Det var ikke bastante på at motorten måtte byttes enda, men at det var godt mulig. De måtte visst inn med et kamera og sjekke sylinderne og noe slikt før de kunne konstatere dette men uansett så var dette noe de mente på at jeg skulle dekke.
  7. Hei folkens. Jeg sliter noe med et verksted som tok inn min 2012 F11 for å sjekke en tikkelyd under kjøring og en feilmelding (husker ikke i farta hva det var). Anyway, de konstaterte feil med registerkjede og måtte bytte dette. Etter dette var gjort fikk de ikke til å justere skikkelig timingen så måtte også bytte en del til (kamaksel)? Så langt var jeg med på notene, men etter at de hadde montert dette og hadde den på prøvekjøring så fikk de feilmelding på compression på sylinder 1 og mener nå at motoren sannsynligvis er ødelagt og må byttes og at jeg skal betale for dette også. Siden bilen ble levert inn uten å ha meldt om noen feil på sylinder så er vel dette noe som man må anta har skjedd under reparasjon (unøyaktig innstilling av register eller noe?) så jeg kan vel forlange at denne feilen blir utbedret uten ytterligere kostnader for meg? Jeg er dessverre ikke noen stor mekaniker og vil slite med å diskutere det tekniske rundt dette med mekanikeren på verkstedet. Om noen kunne gitt noen tips og råd om hvordan jeg best håndterer dette hadde det vært supert.
  8. Førersetet på min 520i 1998 er meget slitt og jeg er derfor på jakt etter et nytt et i bra stand. Dette er den grå typen i stoff. Etter det jeg leste i en DIY tråd her inne så går det an å flytte over setetrekket fra passasjersete til førersete, så jeg er interessert selv om du har kun et passasjersete.
  9. Hei godfolk, jeg skal bytte ut min gamle E39 og har sett meg ut et aktuelt kjøpsobjekt i denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95527598 Nå er jeg ikke noen ekspert på biler så jeg tenkte jeg skulle sjekke litt med BMW eliten og få litt tips Jeg har snakket med eieren og fått tilsendt ekstra bilder som viser et par mindre striper i lakken og et noe rustent stag på bakluke etc, noe som man selvsagt må regne med på en bruktbil. Serviceboka viser at servicene er fulgt, de fleste på merkeverksted. Vi har blitt enige om at han setter den inn på NAF for en kjøpstest (for min regning) så vi kan (forhåpentligvis) få avdekket eventuelle feil og mangler før vi skriver kontrakt. Jeg har også sett litt på eierskifteforsikring fra NAF til 2100 kroner. Har noen erfarnig med dette og kan si om det er noe vits i en slik eller om det er bortkastede penger? Ellers, om NAF testen ikke avdekker noen større mangler, ville dere sagt at prisen (118,500 inkl årsavgift og omregistrering) er okay? Litt pruting må man jo alltids prøve seg på uansett men greit å vite om dere synes det er i utangspunktet en okay pris eller om dette er overpriset. Kommentarer og tips mottas med takk
  10. Jeg har jo også brukt nøkkelen i en god stund siden fjernkontrollen røk men fikk ikke problemer før nå. Noe må iallfall ha utløst startsperren og verkstedet mente som sagt at det sannsynligvis var noe med nøkkelen som trigget alarmen og derved utløste startsperren. Hva kan utløse startsperren da? Greit å kunne fått sjekket det opp så dette ikke skjer igjen.
  11. Det kan se ut til at dette er relatert til startsperre. Får nok få meg en ny nøkkel med tilhørende fjernstyring til sentrallås. Verkstedet mente på at siden jeg brukte nøkkelen til å låse opp så ble det noe kluss med alarmen som aktiverte startsperre og anbefalte at jeg fikk meg ny nøkkel/fejrnkontroll til sentrallås.
  12. Hei, jeg har problemer med å få start på min BMW E39 520i Touring 1998 bensin. Den gikk helt fint uten noen nykker frem til en morgen jeg skulle på jobb. Da ville den ikke starte. Jeg hører at startmotoren går når man vrir om tenning, men den tenner ikke. Har prøvd å bytte plugger (NGK). De gamle så ikke noe særlig ut. Sotete og fæle. Har videre fått konstatert at der er gnist på pluggene samt at bensinpumpa går. Har fått koblet til en scanner men der er ingen feilkoder. Har dere noen tips på hva som kan være problemet?
×
×
  • Opprett ny...