Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Felgpussen har stoppet noe opp, men satser på å få gjort litt i helga, ikke lenge igjen til vinterdekk. Fikk endelig fikset noe annet i dag. Hadde ikke gjort noe mer etter å ha byttet sirkulasjonspumpa på Webasto, så den var fortsatt dysfunksjonell. Utgangspunktet var som følger: Det var allerede bekreftet at sirkulasjonspumpen var kaputt og da er det naturlig at en kode for "Heater Locking" blir satt. Når sirk-pumpa er i stykker så har du ikke lyst på at brenneren skal starte i 30 sekunder og skru seg av rett etterpå ved hver kaldstart. Hadde det vært sånn måtte man fort ha byttet mye mer enn kun pumpe for å få den opp igjen. Dermed låses hele systemet fram til feilen er fikset. Låse opp gikk helt greit via Launch X-431. Prosedyre for test/oppstart fikk jeg også kjørt: Det var mulig å høre at det foregikk action i hjulbrønnen og det luktet diesel. Den første testen feilet og genererte en kode for "No start". Ettersom systemet har stått i sikkert 5-10 år så var jo ikke det så rart. Husker at det ikke kom ut én eneste dråpe diesel da jeg koblet fra drivstoffslangen i sommer. På neste forsøk så fyrte det opp! E71D fra klimapanelet ville derimot ikke la seg slette. Jeg kunne heller ikke kommandere AUX-pumpa til å skru seg på fra IHKA-modulen, noe som gikk fra Webastoen. Forsøk på å skru på Webasto fra iDrive endte dermed opp med at "haken" for å skru den på bare hoppet rett ut . Da var ståa slik: sirkpumpe fungerer ok og kan styres fra Webasto, dette kunne jeg høre. Den kan ikke styres fra IHKA. Ergo kommunikasjons- eller software-problem. Tenkte tilbake på at bilen hadde i sin levetid fått utført noe spennende koding. Da jeg kjøpte den så klaga M-ASK'en på at "programmeringa var feil" ved hver oppstart. Kan da hende at kodinga på IHKA er føkket noe opp også. Hentet ProTool og factory-kodet IHKA. Da var plutselig den koden historie. Nå kunne jeg starte Webastoen fra iDrive, uten at haken "hoppet ut". Live data (og lydene fra hjulbrønnen) bekreftet at det skjedde ting: Motor har vært av siden i går kveld. 16 grader ute: Og 40 grader ut av ventilen: Det var nå kjekt 😁 Alltid greit når ting er såpass lette å fikse, men det hjelper langt på vei å vite historikken og ha nok diagnoseverktøy og kunnskap om ting. Hvor ofte må du re-kode klimapanelet når dieselvarmeren ikke starter liksom? Nå tenker jeg at det blir kjekt å se på litt fjernstartmuligheter for framtiden.
  2. Det er enkelte som har hatt "Power reduction"-utstyrskode (deriblant min) som man kunne vel bare kode tilbake til full effekt (+14 hk). Da var det tydelig strupet med at bilen "slutter å dra mer" etter et visst turtall. Altså ikke en fysisk begrensning av komponenter. Eller var de mest kjente eksemplene 116d der de strupa helt ned til 90hk, men dette er jo ikke trimming for meg. Da legger du inn en annen software-versjon tilgjengelig fra produsent. Du har jo ikke optimalisert noe som helst, lastet inn en annen "diskett".
  3. Anbefaler å lese posten over, men det sier jo egentlig seg selv. Hvis en bilprodusent kunne ha levert en motor som slipper ut mindre (co2, nox og partikler), samtidig som den leverer mer kw og bruker mindre drivstoff så hadde de vel gjort det? Da hadde disse vært mye lettere å selge enn konkurrentene? Hva er liksom oddsen for at det er Billy Bubba fra BygdasBesteTuning AS som har gravd frem den remappen som endelig får ut alle de ønskelige egenskapene fra motoren som hele BMW ikke greide?
  4. Er det "ikke strøm" eller "skrur den seg ikke på"? Normalt sender vel spilleren kun et signal til forsterker om å skru seg på, mens selve strømmen til forsterkeren mates inn direkte via en sikring. Kan hende den nye spilleren din ikke er koblet opp for det? Slik at signalet til forsterkeren om å skru seg på ikke kommer opp?
  5. Er det snakk om original forsterker og original spiller? Eller har du ettermontert noe annet?
  6. Blir nå i alle fall lett å se frekvensen du skal ha på den nye
  7. Til tross for at denne her vurderte resten til 0% AI-innhold så stiller jeg mer litt skeptisk. Virker som at AI har omskrevet en fact-sheet.
  8. Så bra. Ja, det er fort gjort noe strømsparing med i bildet her. OBD2-standarden er jo et krav for fossilbiler pga utslipp. Generiske utslippsrelaterte koder skal da kunne leses ut av "alle", så en elbil har ikke noe krav til å ha en slik plugg en gang (Tesla har ikke dette). Så sånn sett kan det fort være noe funky her. Du kan også prøve med bilen tilkoblet strøm/lader.
  9. Haha, ja den eska ble ut av proporsjoner stor. Hadde maks lengde hos Posten vært 125-130 cm så hadde det vært en betydelig mindre en. Men da vet dere det: Med litt Pythagoras og mange nok pappesker til å lage en custom eske så kan dere få den lengste E6x lista til å passe innenfor 120x60 cm. Med god margin 🤣:
  10. Med nyere android er det sikkert relevant å sjekke at det ikke er noen strømsparingsgreier hit og dit også. Plutselig skrur den seg av.
  11. Noe for meg disse her, som ikke har pusset og lakkert ferdig felgene enda
  12. Varierer nok en del, men klart flere brune E9x enn E6x etter min oppfatning. E8x og E9x har også hatt problemer med rust i travers. Også oftere rust bak i hjulbuer, men ikke helt så ille som E39.
  13. Suger inn falskluft? Sjekket hvordan pluggene ser ut? Ikke uvanlig med litt vel drukna plugger på gammal bensin bimmer.
  14. Er det ok fysisk kontakt i bil? Har adapteren kontinuerlig strøm, slik at det lyser i den konstant? Du kan prøve på en mobil til? Selv om jeg er enig i at hvis det er ok på i4 så burde det også være her.
  15. Hmm, litt rart. Regner med at "tenninga" er på?
  16. Fancy med lys i spaken! Var det blant "popular coding" for bilen? Mener de hadde en slik seksjon (har ikke vært i protool på noen måneder). Er det bare i3en adapteren ikke vil på? Tenker du synlig fra app eller wifi-tilkobling? Kan ellers nevne at bimmergeeks har en supportgruppe på FB og de svarte rimelig kjapt da jeg hadde behov for det. Du kan også søke på i3 der for å se om noen har hatt tilsvarende problem.
  17. Har du kjørt tilsvarende bil før? BMW er ofte betydelig tyngre på rattet enn en del andre bilmerker.
  18. Virker litt typisk for kommunikasjonsfeil på noe protokoll/buss. Med ISTA har du gjerne systemtegninger for ulike moduler og hvilke busser de er koblet på. Da kan du lese mer angående ICM og måle på aktuelle pins med oscilloskop og se om signalet er normalt. Normalt signal (known good) for en slik buss finner du garantert på youtube. Når det gjelder motstand i en ledning (som du har målt i ohm) så var det en test for kontinuitet. På et sted med signal er det sikkert greit, men her skal du overføre last for å utføre noe arbeid. Dermed er ikke en slik test som du gjorde 100 % dekkende til formålet, her bør man teste med noe last i den andre enden. Typisk lyspære, etc. Sånn til fremtidig feilsøking. ABS-sensorer kan du selvsagt teste, men det holder å måle rett på DSC med oscilloskop og snurre hjulet. Dette er vel PT-CAN for (drivverk), lyset er trolig på en annnen CAN. Du hadde også sannsynligvis fått flere feil enn disse, men klart - du har ingenting å tape på å koble det fra for test.
  19. Kan også gå inn på GS og skrive reg.nr. og deretter gå på "Væskemengde".
  20. Kommer ikke langt med 45 lapper i E36-markedet om dagen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=318606794
  21. Såpass. Sjekket litt priser nå. Virker å være 5-6000 kr /stk. per Bosch-injektor hos GS/Koed og 3500-4000 kr hos Autodoc. Piezo ser faktisk ut til å være billigere enn de "klassiske" CR hos Autodoc. Rart at bare en pakke med deler skulle koste mer, men det blir vel heller ikke billigere av å bruke norsk arbeidskraft til å overhale vs. å gjøre det i utlandet. Blir nå en solid pris å bytte dyser preventivt på høy km-stand.
  22. Er det noen andre produkter enn vaksiner du vil anbefale folk å holde seg unna? Jeg har hørt at BMW kan man krasje stygt med. Bare se hva som skjer med M-bilene i Drammen...
  23. Finnes nå tull med bensinmotorer også, men man leser eller hører ikke like mye om det når 70-80% av de solgte bilene her på berget er diesel.
  24. KSG begynner å miste det nå. Nevnte ikke 5G med ett ord.
×
×
  • Opprett ny...