-
Innholdsteller
9373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Uten at jeg har gjort direkte oppslag akkurat nå så mener jeg at du kan stappe inn "hva som helst" fra F30 og kode inn HK. Regner med at forsterkeren har digital inngang via MOST-buss her.
-
Gå inn på modulen og sjekk ut tilgjengelige funksjoner. Gjorde det på e39 i sin tid og det var ganske rett frem. Sikkert noen som har laget en Youtube video også om du leter litt der.
-
Tror det er plug and play, men du må kjøre høydejusteringsprosedyre i INPA eller ISTA. Du kan dog sikkert defaultkode modulen i NCS, det er en god praksis. Og endre VIN på modulen om du skal ha ting 100 %.
-
ble vel kjøpt for 265k i 2020
-
Jeg har lest litt om det i TIS i sin tid og det virket egentlig som at det var en helgardering for å slippe å få bilen inn igjen etter å ha utført garantijobb.
-
https://www.finn.no/306361996 Kjedelig å ikke ha en halv mill til overs på sparekontoen nå.
-
Blir kronekurs + moms ja. Prisen er i det høyere laget, en 540i med manuell derimot, da hadde du hatt en god deal.
-
Har du fått riktig del med servotronic?
-
Kjør litt og se, men de burde muligens ha resatt adapsjoner på verkstedet. Får du sjekket feilkoder selv og bekreftet at dette er den samme feilen?
-
650 mil i snitt per eier, best å få solgt før man må skifte olje
-
E60/E61 er på en del måter den første generasjonen av "de mer avanserte" nye bilene der du ikke kan bytte et batteri uten å koble inn en datamaskin. Hvilken som helst E6x er en moneypit om den skal innom verksted for å fikses og da kommer S85 på toppen av det igjen. Dyr(e) motor(deler) dyr girkasse, EDC-dempere etc. Nå er jo de fleste problemene relativt kjent og mange biler har fått ting utbedret, men skal man holde en E6x i topp stand og innlevere på et verksted som kun setter på nye bmw-deler (som gjerne de første eierne utenfor garanti måtte gjøre) så blir det mye penger. Jeg har gjort overslag over hvor mye mine reparasjoner på min E61 hadde kostet om jeg hadde kjøpt alt 100% fra BMW og etter boka og det var tall som begynner å bli litt. Gikk vel fort forbi 100k.
-
Det bør vel ikke være vanskelig for et kompetent verksted å skru ut en tennplugg og teste kompresjon på alle sylindre.
-
Du bør uansett kunne forlange en spesifikasjon over hva som er utført og feilsøkt av verkstedet. Enkelte verksted virker å bytte deler fram til ting er fikset og fakturere alt til kunden. Hvis det er snakk om en 520d så nærmer man vel seg verdien på bilen om motorbytte kommer på toppen av påløpte/estimerte kostnader. Dette er neppe en reparasjon du hadde påbegynt og i alle fall ikke brukt 42 000 ut av vinduet på deler til en motor som skulle kasseres.
-
Hva har du betalt så langt? Kan ikke de gi deg en oversikt over arbeidsordre? Der de beskriver sin feilsøking og hva de har byttet og reparert? Hvis du er medlem i NAF så er det bare å henvnde seg dit med en gang.
-
Sjekket igjen nå, den flaska som er tydelig utett er den jeg fikk med brukt, den har litt skade på gjengene. De to nye blir tette (den ene bare 99% ish) så hadde forventet litt bedre til prisen.
-
Får 2L flaske på R+M, så da kan den vare litt lengre. Får se om det er brukerfeil på meg. Tenkte at det kanskje var slik for at det ikke skulle bli overtrykk, men produktene kommer på forseglede flasker i utgangspunktet, så det gir ikke helt mening. Ellers har jeg lært meg å løpe fort med ST-73, da holder den kanskje 4-5 runder, men det går fort minst 200 mL per gang ja.
-
Har du noen ekstra flasker til R+M'en? Jeg kjøpte noen ekstra for å kunne bytte mellom innhold, men får ikke korkene tett ved normal stramming. Lurte på om det er meg det er noe feil med eller korkene, eller om de "skal være sånn". Tror også at det er lurt å blande ut litt ekstra i flaska, selv om man setter på størst fortyinning på kanonen.
-
Er det R+M ST-73 du har på det øverste bildet?
-
Kommer ikke på det sånn umiddelbart, jeg har hatt et annet problem i kulda, men der er symptomene annerledes. Jeg vil foreslå å logge litt live data (med grafing). Nå som problemet ikke er der (varmt vær) og når det oppstår igjen i kulda, for å se om det er noen forskjeller. Luftmasse, dieseltrykk, etc.
-
Så den klypa om dagen. Først trodde jeg at det var for å sitte i passasjersetet og styre rattet på motsatt side.
-
-
Trenger da ikke være verre enn at de har kjøpt den for 321k eller at de har medregnet frakt og lagring, etc. Hadde bare byttet alle væsker og kjørt, kun om sommeren selvfølgelig.
-
Har vel litt med hvordan man fremlegger seg og hva man spør om. Statens vegvesen skal gå god for ting som blir godkjent og jeg skjønner godt at standardsvaret er "nei" når det som regel kommer løse forespørsler om å "putte en sånn og sånn del på bilen min". Bare se på forumet her, mange som skal putte motor x i bil y uten å gjøre noe basic research på forhånd angående hvilke deler som går sammen eller hva som er forskjell i deler mellom en 320i og 328i E36 (tatt som et eksempel). Fort mange sånne spørsmål som sendes inn til SVV også. Jeg jobber i staten selv (ikke hos SVV) og det er klart at du kan få veldig forskjellig type hjelp avhengig av hvem du møter på. Samtidig er det slik at det kan fort gå noen timer til å vurdere enkeltsaker (spesielt de dårligere fremlagte) der man ikke kan bruke alle slags mulige tommelfingerregler på alt som blir forespurt (f.eks. tillatt hk/tonn, tillatt %-økning i effekt etc.). Hvor mye skal man sitte og researche som saksbehandler på noe slikt? Av erfaring vet jeg at selv "enklere", korte svar kan ha ganske mye oppslag bak seg før de sendes tilbake til den som har henvendt seg. Det er bruk av skattepenger og mange av de påtenkte prosjektene blir det heller aldri noe av, så jeg skjønner at enkelte forespørsler som fremstår som dårlig fremlagt, dårlig dokumentert eller direkte urimelige fort havner i sylinderarkivet og får et "nei". Jeg personlig har søkt om ombygging én gang (320iA til 328i manuell E36) og i svaret så var det største "kravet" å dokumentere hvor motor kommer fra. Sett vekk fra svakt språk i svarteksten fra saksbehandleren så ble det faktisk tommel opp og jeg hadde en helt kurant opplevelse med å søke og få et innvilget søknad. "Selvfølgelig" skjedde aldri ombyggingen. Det er mulig å støte på "feil folk" og en del ting kunne sikkert ha vært bedre, men send realistiske forespørsler og skriv bra teknisk begrunnede søknader, så går nok det meste i boks. Ikke sånne: "Naboen min Jim-Bob har 500 hk i sin Volvo, hvorfor kan ikke jeg bare bygge 350 hk utgave i min bil, som er nesten lik?" eller "Hvorfor vil dere ikke godkjenne 500 000 lumen xenon-lys som tåkelys, sammen med 5% folie i frontruta? Jeg har kjørt sånn i 5 år og det fungerer strålende for meg".
-
Hardykobling pleier man å kalle det, 96 mm er avstand mellom bolthull på motsatt side (6 stk).
