Gå til innhold

Sverre_BMW525d

Medlem
  • Innholdsteller

    89
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW525d 2009 (2008)

Nylige profilbesøk

836 profilvisninger

Sverre_BMW525d's Achievements

  1. Da er min sønn og jeg så smått igang. Er jo et festepunkt der jeg peker på et av bildene. Det kan vel brukes til å heve ca 3 cm ? Vi er usikre på å bruke takkrokene og da støtter vi uansett de takbjelkene (7 meter lange) med 2x4 fra golv mot tak. Om ikke finner vi noe greit ala motoråk, lage noe brukbart. Ene casterstag sitter mutter så inni h. Her prøver vi å finkutte mutter uten å ødelegge bolt. Håper dette går bra etterhvert. De casterstagene kan beveges litt når du vrir, ikke i lengderetning. Normalt ? Kanskje halv cm.
  2. Ok der lærte jeg noe nytt, ja får se etter det. Veldig bra å forberede seg. Aldri gjort slikt prosjekt. Tusen takk så langt.
  3. Fantastisk 😊 Bare en krok i forkant da 👍 Lurte lenge på d ja. Og så heve noen cm i forkant før en begynner å løsne travers.
  4. Ja absolutt en løsning med det motoråket. Legge det over tårnene (for langt bak kanskje ?), eller lengre framover. Tåler vel å ligge der på sidene med støtte av litt treverk.
  5. Ja sånn jeg tenkte. Problemet blir d med å støtte og henge opp motor. Tenke på sikkerheten. Må bli noe slags støtter/paller under motor og så senke bilen med løftebukk en. Finner vel en sikker måte. Sikre også med stropper fra krok i takstolene i garasjen. Sverre
  6. Hei igjen Otis 😊 Ja tenkte nok d bare er å sette igang å skifte. Har sønnen min til hjelp. Han er flink nok, og gir seg aldri 👍 Den Bosch tannstang en fra GS var på lagersalg med førpris ca 30000. Tenkte d bare var løp og kjøp. Ser komplett ut opp til feste av nedre rattaksel. Jeg tar gjerne imot instruksjoner om du har, sikkert noen problemer som dukker opp her. Uten å ha begynt ser jeg for meg å bruke tosøyler bukken, paller under motor til støtte osv. Men gangen i det har jeg ikke klart for meg. Har ikke noe talje eller sterk nok krok fra takside.
  7. Mistet servostyringen igår, kjørte en par km hjem og fikk parkert. Sjekket tomt for servoolje i beholderen og det drypper ganske bra med servoolje ut fra mansjetten venstre side på tannstang. Altså der venstre indre styrestag går inn i og gjennom mansjetten mot tannstang. Har for måneder siden skiftet servopumpe, og det har gått fint uten problemer etterpå. Det har vært perioder før dette byttet der det føles lettere å svinge, for så å bli litt tyngre igjen. Etter byttet har det vært ganske stabilt, kanskje av og til lettere å svinge. Har nå bestilt Bosch tannstang fra GS bildeler til ca 5000 kr med pant på samme beløp ved retur av gamle. Tenkte dette ikke lar seg reparere ? Eller ? Er det repsett for dette, pakninger, simmering ? Enkelt å reparere. Oljen går jo åpenbart ut av noen tetninger. Eller er det bare å begynne å skifte tannstang en. Noen som har gjort dette, leser at travers må ned og motor holdes oppe. Jeg har løftebukk. Sverre
  8. Skal se på INA. Er litt synlige små sprekker eller rift. Litt bevegelse når en tar tak inn og ut, ikke noe i reimretningen. Er vel slik d begynner. Ingen merkbare bevegelser på Ridex demperen.
  9. Da har jeg byttet tilbake til original demperen, og alt ok. Den har snurret rundt i 330000 km 👍 så går vel litt til i påvente av ny demper som er i balanse. Vet ikke hva jeg skal velge, febi kanskje ? Takk for hjelp og støtte 😇
  10. Så skifte tilbake til gamle demperen og teste da ? Den har sett bedre dager, men ikke slike lyder. Gjør det senere, fint vær å kjøre mc nå 👍
  11. Ok. Den var jo helt ny av type Ridex fra autodoc. Så helt lik ut. Montert med 40 nm pluss 60 grader på de 4 skruene. Er vel ikke noe bestemt spor den skal inni. Virket som den gikk greit på. I samme område som lyden kommer er det også et løpehjul som burde vært skiftet. Men har ikke d enda. Men ingen ulyder når jeg snurret på d, bare litt slakk. Bare en tanke, jeg dro gamle demperen mot urviser en del. Regkjede tar vel ikke skade av det. Litt mystisk dette. Var jo helt fin før skifte. Er d noe mer bak demperen som skal skiftes ?
  12. Da er strammeren skiftet, men raslelyden er der enda. Ingen forskjell. Skiftet tilbake til gamlereima også, men samme ulyd. Ser d er kast i reima ut fra vibrasjonsdemperen og er ikke fornøyd med balansen på demperen heller. Jeg har ikke montert reima til AC enda. Er det d som er årsak til kast og raslelyd. Er d åpenbart årsaken ? Demperen får ikke balanse eller motvekt.
  13. Takk så langt begge to 😊 Så ikke de to boltene som jeg nå ser på siste bilde. Men dynamo må løsnes unna for å komme til skruen bakerst. Veldig trangt der ja. Skiftet reim, vibrasjonsdemper og ett løpehjul igår. Startet opp med raslelyder eller litt klunkelyder på tomgang. Borte ved økt turtall. Strammeren beveger seg veldig mye. Tror den ble verre med ny reim og bevegelser ved reim montering. Lyden kommer også i området der. Håper det er problemet.
  14. Hei, sliter litt med bytte av strammehjul og strammer på min E61 M57 525d. 2009 mod. Selve hjulet som reima går over har en arm som går inn i fjærbelastet mekanisme (selve strammeren) synlig ved siden av dynamo. Armen er festet med liten mutter og vanskelig å få grep på. Skal nok klare å få den av ved å løsne vannpumpe og dynamo. Noen som har gjort dette før. Og hvordan løsne de to to festene på selve strammeren som armen går inn i ? Er d på reimsiden skruene eller boltene er. Like ved strammehjulet og på samme side ?
  15. Da er denne saken løst. Takk til Otis for assistanse 👍 og gode tips fra dere alle. Det ble ikke så enkelt å kjøpe brukt modul, så jeg gikk for reperasjon av den som ble ødelagt. 1500 kr for rep og programmering av et lite firma på Lade i Trondheim. Kjapt gjort og funker helt ok så langt. Enkelt å ta modulen ut og inn. Sverre
×
×
  • Opprett ny...