Da ble bilen endelig kjørbar igjen, og det gikk egentlig veldig bra. Motor hevet med krok/talje i forkant ca 4 cm, se bilde. Satt 2x4 fra golv mot tak så takbjelkene bøyes minimalt. Travers måtte løsnes helt på alle 6 bolter, ikke plass til å lirke den ut. Sikkerhets støtte under motor, valgt område der bunnpanne og tilhørende braketter er, fordele vekten. Ikke optimalt men bare som sikkerhet om motor løsner og faller ned. Ellers jekke travers sakte ned og opp igjen. Boltene på travers løsnet lett og ingen problemer med å feste de igjen. Noe av dette arbeidet er kjekt å være to stk 😊.
Alt festet til travers må fjernes, noen slanger, ledninger og fester må fjernes og. Være nøye på dette og ta gjerne bilder så alt monteres riktig og ikke kommet i klem ved montering.
Jeg sørget før og etter arbeidet at ratt stod riktig og la stort vater fra hjul begge sider og målte avstand fra fast punkt på dør til vater. Veldig lurt å ha dette ok, jeg låste også rattet med stropper. Vær nøye på dette med sentrering tannstang og at rattaksel treffer riktig. Nedre rattaksel mot tannstang kan bare guides inn en vei mot en fast plast kant (denne plast kanten må da settes i riktig posisjon mot sentrert tannstang). Ikke tenk at tannstangen er ok, men test sentreringen. Da gjenstår øvre rattaksel som var litt verre å løsne og montere. Husk at rattaksel kan beveges ut og inn som et teleskop så d er enkelt å bevege den mellom øvre og nedre fester.
Flushing av servoolje tok lang tid, myyye luft i hele systemet. Mått bruke sugepumpe på returrør for å få nok olje inn i rørene før jeg kunne begynne å flushe med å bevege ratt. Fremdeles mye surkling, startet motor og pumpe noen ganger. Ble ikke helt kvitt luften før etter noen kjøreturer.
Men etter noen problemer med kapping av muttere og påfølgende nye endeledd, bærearm etc gikk arbeidet ok. Beholder med filter for servoolje bør absolutt skiftes ut. Bare å ta seg tid og tenke litt HMS.
Sverre