-
Innholdsteller
2383 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
9
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Rune-K
-
Jeg har ofte fundert på dette med hvordan motor og gir er skrudd sammen. Noen bruker kun noen få bolter mens andre igjen må ha en 10-15 for å gjøre den samme jobben. Jeg skulle jo tro det har litt med motorstørrelse og dreiemoment å gjøre men det virker ikke slik. Husker spesielt Subaru. De brukte konsekvent 4 bolter selv på de verste turboutgavene mens andre fabrikanter virket som de hadde tømt delelageret for og skru fast girkassen på en liten 1 liters symaskin motor. Honda var ekstremt, der var det braketter i tillegg som holdt delene sammen. Et mareritt for en stakkars høgger. Nå var jo Subaru spesielt på en annen måte også. De er den eneste fabrikanten jeg vet om som brukte pinnebolter med mutter for og skru sammen motor og gir. Utrolig lettvint både å demontere og skru sammen igjen.
-
Det viktigste er og bruke for diffbrems hvis du har det. Så lenge oljen er innenfor spesifikasjonene så er det greit. Regner med at du ikke skal leke deg mange runder rundt ringen uansett med denne. Og husk at stort sett all olje du får tak i i dag er bedre enn den de hadde for 30 år siden, til og med den billigste fra Biltema.
-
Godt du er tilbake igjen @Bimmerlorris Håper nesten du ikke får solgt og beholder bilen i mange år til men hvis det går så galt så håper jeg du fortsatt stikker innom. En god diskusjon er aldri feil.
-
Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Søndags upd.
emne svarte i Rune-K sin sveigis i BMW-prosjekter
Se først om det har sluttet og lekke før du gjør noe mer. Kan ikke tenke meg du får lirket inn nye pakninger uten og løsne den store mutteren. Det sitter jo også et par styrehylser der som stikker ut en 4-5mm. Det er jo også greit å bytte simringen når du først holder på. I følge verkstedhåndboka til BMW så skal det holde og løsne øvre deksel og medbringeren til svingningsdemperen for og få av nedre deksel. Bunnpannen kan sitte på bare vær forsiktig så du ikke ødelegger korkpakningen. Du må låse veiva og bruke veldig lang arm for og løsne den store mutteren. Du kan se i tråden min på syvern hvordan jeg gjorde det. Glemte en ting. Du må antagelig også løsne brakettene til ac pumpe og dynamo. Kort sagt. Det er noen timer skruing for og bytte de to pakningene. -
Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Søndags upd.
emne svarte i Rune-K sin sveigis i BMW-prosjekter
Da har jeg lært hvordan man lager asfalt. Først trenger man en godt brukt M30 som lekker olje også tar man det derifra. Minner meg på når jeg var høgger å måtte ta ut gamle Mercedes dieselmotorer. Da var det bare og begynne å grave fram skruene først. Der var som regel hele motoren dekt av oljegrus. -
Rød X4 og blå Z4 - vinterferie i Florida s. 57
emne svarte i Rune-K sin awt i Bilder og filmer / Show-off
Hvordan fungerer det og kjøpe varmepumpe på Jula nå? Er det ikke noe med at man ikke kan montere den selv lenger? -
Er det virkelig noen som betaler full pris for dekk? Husker godt første gangen jeg kjøpte sommerhjul for sikkert 25-30 år siden. Da fikk man beskjed om at prisen var så og så også slår man av 30% på det for og finne ut hva man skal betale. Sånn var det over alt.
-
Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Søndags upd.
emne svarte i Rune-K sin sveigis i BMW-prosjekter
Jeg skal ikke si, hva var det jeg sa, men jeg har vel nevnt det for deg noen ganger. -
Husk også at hvis du tenker ombygning så må da ha papirer på motoren ellers får du det aldri godkjent.
-
Det enkleste er jo og bytte servooljen først for å se om det hjelper. Det kan jo også være noe mekanisk. Har du prøvd å jekke opp framhjulene og styre da med motoren av?
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Rune-K sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Dette må være den dårligste sladdingen av biltype noen gang. 🤣 https://www.smaalenene.no/mann-i-20-arene-ble-palagt-a-parkere-bilen-jeg-synes-det-var-for-strengt/s/5-38-1544333 -
De ser bra ut de på toppen der men jeg har erfart at montering og plassering av kompressor bør tenkes igjennom. Da jeg byttet kompressor for noen år siden så skapte den vibrasjoner i hele låven, føltes som at betongen skulle riste i stykker, Jeg måtte kjøpe noen slike og sette under https://www.clasohlson.com/no/Vibrasjonsdempere/p/30-9687 ellers var det umulig og oppholde seg der. Man kan heller aldri få for stor tank, da slipper du at den starter og stopper hele tiden. Regner med at du vil være kamerat med naboene så slike ting som man ikke tenker på kan være viktige.
-
Slik har det vært i mange år så du har nok en dårlig sak her dessverre. Det har bl.a med utslippskrav og gjøre. Du kan ikke ha en nyere bil som er godkjent med visse utslippskrav også vil du sette inn en eldre motor som potensielt forurenser mer.
-
Nesten morsomt at du sier det men akkurat på samme måte opplevde jeg min E34 525Ix i de årene jeg kjørte den. En fantastisk bil på mange måter men litt tung og treg. Det er en bil jeg fortsatt savner litt men jeg savner ikke deleprisen på de delene som var spesifikke for Ix modellen. Synd den ikke tålte den østlandske vinteren med mye saltlake.
-
Det er den som originalt er en 520 ja.
-
Er det noen som vet hvor mange E28 Schultz som ble tatt inntil Norge? Det er forbausende mange tatt i betraktning hvor få som ble laget, tror det var under 50 stk. Jeg har sett i vertfall 4 på norske skilt. En sølv 525i, en fjordblå 525i, en blå 520i som jeg tror det er byttet til en større motoren og den i annonsen her. Felles for de jeg har sett er at de ruster på taket der skjøten er mellom original taket og forlengelsen. Men den i annonsen er vel en 535 ikke en 532? Virker rart hvis de har tatt seg bryet med og sette inn en større motor også velger de den ukurante 3,2 literen.
-
De må jo ha et sted å lagre våpnene sine.
-
De laserlysene jeg har på Z4en fungerer i værtfall helt utmerket. Det er en fryd og se de jobbe på en mørk svingete landevei. Når til og med folk jeg har med meg som ikke er bilinteressert bemerker hvordan lysene virker så har BMW gjort noe riktig. Eneste jeg ikke liker er at automatikken skrur av fjernlysene under 40 km/t. Litt upraktisk når man har 500 meter med svart gårdsvei for og komme hjem. Det burde være en innstilling på akkurat dette.
-
Det er helt riktig. Jeg husker jeg regnet litt på det når bensinprisen begynte å stige. Jeg måtte jobbe ca. 6,5 time for og fylle 100 liter da jeg begynte å jobbe på midten av 90 tallet. Det må jeg gjøre nå også. Med andre ord så har ikke prisen på bensin fulgt prisstigningen før den brått tok den igjen de siste par årene. Jeg synes slike ting er interessante å se på når folk klager på at alt er blitt så dyrt.
-
Takk, med andre ord så var både Peugeot og BMW billigere i 1984 enn de er nå. Nesten rart når man tenker på hvor høye bilavgiftene var på den tiden.
-
Men hvor dyr er denne egentlig? Fant noen gamle annonser nå og i 1984 så kostet en 528i fra 245000. Til sammenligning så kostet den dyreste Peugeot 205, 79000. Med andre ord så fikk man litt over 3 stk Peugeot for en 5 serie. Nå koster en Peugeot 208 litt over 300 000 så man får fortsatt litt over 3 stk. Peugeot for en 5 serie. Kan noen som er flinkere enn meg se på hvordan dette står seg i forhold til inflasjonen som har vært i disse årene?
-
Helt riktig, det er en mekanisk bryter integrert i viskermotoren. Edit: Også pleier man og si at ledningen går fra viskermotoren og til grunnmodulen når signalet kommer fra motoren. På samme måten som at ledningen går fra speedometeret og til grunnmodulen når signalet kommer fra instrumentene.
