Hvis timingen på tenningen ikke er justert for det har du ingenting igjen for å bruke 98. Greia med 98 er at den er mer stabil enn 95, og dermed kan sylinderne tenne ørlite tidligere, og dermed får man mer effekt. Risikoen med 95 er at den tenner for tidlig, og da kan man få motorbank. Alle nyere motorer som er beregnet på 98 kan kompensere for dette (bankesensor), men da mister man noe effekt/drivstofføkonomi.
Motorer som er optimalisert for 95 kan man gjerne fylle 98 på, men man sparer ikke drivstoff på det og får heller ingen økt effekt. MEN, 98-oktan er gjerne tilsatt en del rensestoffer som forhindrer oppbygging av slaggstoffer i sylinderne og ventilene. Jeg ville heller fylt en tank med 98 i ny og ne enn å tømme på tilsetning fra biltema. Ved å fylle 98 er du sikker på å få en veltestet blanding som renser motoren og i alle fall ikke gjør noe skade. På f11 535i'en jeg hadde pleide jeg å fylle 98 omtrent hver 3. tank for å hjelpe til å rense opp.