Gå til innhold

macrorain

Medlem
  • Innholdsteller

    1239
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Alt skrevet av macrorain

  1. Her er en fersk rapport med spådommer om el-bilen frem mot 2040: https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook/?src=social
  2. Grattis med ny, kul bil! Bilder bilder bilder!
  3. Helt enig, jeg synes det Tesla har fått til er kjempeimponerende, men vil jo fortsatt kjøpe den bilen som totalt sett oppleves som best uavhengig av dette. Det blir spennende å se hvordan Tesla holder stand når de andre begynner å komme med sine hel-elektriske biler. Jeg håper og tror at om ikke Tesla blir best, så at de hvertfall vil være gode nok til å overleve og utfordre.
  4. Ingen BMWer i sikte, men ser ut til å være mye bilkjøring hvertfall. Noe ala Transporterfilmene virker det til
  5. Vel, jeg er ikke overbevist, selv i Model S så er jo ikke kvalitetsfølelsen akkurat på BMW eller Mercedes-nivå, men jeg skal ikke si noe før jeg faktisk har sittet i en Model 3, bilder kan lyve
  6. Jeg må si jeg synes interiøret i Model 3 så litt kjedelig og billig ut. Jeg vet Musk har understreket at det er og skal være en billigbil, men blir spennende å se hvordan dette slår ut i praksis. De som har kjøpt Tesla så langt har jo primært vært bilentusiaster. Ikke så mange entusiaster som lar seg begeistre av det interiøret der tror jeg. Men de treffer vel en annen gruppe med denne bilen forhåpentligvis, og det er vel intensjonen også. Etter å ha sett de nyeste bildene inni en Model 3 er jeg hvertfall glad jeg valgte BMW i denne runden.
  7. Jeg skrev litt her og hvis du ikke fikk det med deg
  8. Spennende å endelig se lanseringen. Jeg stod på venteliste for Model 3 ganske lenge, men kansellerte til slutt og kjøpte 330e i steden. Jeg angrer ikke, men Model 3 blir nok helt sikkert en bra bil til prisen
  9. Nei den ser ut til å ha det meste
  10. Jeg har hatt Kuhmo på både BMW og diverse sportslige biler før, det er et godt alternativ til prisen
  11. Brukte ikke monopod, men det hadde nok vært fint ja. Husker ikke helt, men ikke umulig at jeg lente en arm på et rekkverk eller noe. Du får kjøpe deg en pickup og sveise fast et sete baki
  12. Tøffe bilder! Jo tregere lukketid, jo bedre opplevelse av fart fordi du får "fartsstripene" i vei og uklare hjul, men jo vanskeligere å få selve bilen i fokus. Så det gjelder å kjenne sine begrensninger og prøve seg litt frem hvis man skal prøve på dette. Man kan få lignende effekt uten å være i følgebil også (går ut fra at disse bildene er tatt fra en annen bil), ved å følge bilen med kameraet for å få effekten i veien. Da skal du nok være greit stø på hånda for å klare det med 1/60. Her er et par jeg tok på Gatebil for noen år siden jeg mener å huske er med 1/125 eller 1/250. Da blir riktignok ikke effekten på hjulene like kul som på lavere lukkertid slik som hos deg.
  13. Jeg har akkurat bestilt Kumho Ecsta PS71 og PS91 (måtte ha forskjellig foran og bak for å få dimensjonene jeg ønsket). PS91 har fått gode reviews rundtom. Begge disse dekkene er ganske like og er fornuftig priset.
  14. Teorien min er at det vil bli en illusjon av "hull" i fangeren og gjøre at den ser litt tøffere ut bakfra, men blir det rart er det jo en grei løsning å lakkere nedover også ja. Må jo prøve ut litt alternative løsninger 😛
  15. Vurderer sortlakkerte reflektorer bak. Ser litt mer aggressiv ut bak da. Et alternativ er i bilens farge også, men heller mot sort. Photoshopjobb under:
  16. OK. Jeppjepp. Vurderer å bestille i svart. Så det blir en detalj for å sprite opp fangeren litt bak, siden det er mye mørke/svarte detaljer på bilen forøvrig (alt av krom er jo svart og grill er svart, og du har mørke hull/partier i fronten. Litt ala det han her har gjort (selv om dette er en m3 da) Kjapp(!) photoshop av min med svarte reflektorer under.
  17. Jepp, endret tittel til F3x, er vel mer presist
  18. Ja, prisen var grei men det var like mye i frakt så jeg. Hva kom det på totalt med moms inn osv? 1500kr eller noe?
  19. Kvaliteten på HK-anlegget og/eller diskusjon rundt stereoalternativene i F3x og hvilke man bør velge har kommet opp i et par-tre forskjellige tråder i det siste, og jeg har i de jeg har vært involvert i sagt at dette anlegget er ganske bra, da det er førsteinntrykket mitt etter å ha hatt bilen et par måneder. Men jeg har i grunn ikke hørt veldig dedikert på det og stort sett i fart. Jeg satt meg derfor i garasjen med motoren av for å høre litt på dette HK anlegget så jeg kan kommentere det litt mer objektivt. Det er nok ikke så bra som førsteinntrykket mitt etter å ha bare spilt diverse under kjøring de første par månedene med bilen. Alle slike lytteinntrykk blir jo litt subjektive, så først to ord om meg selv og min "hifi"-bakgrunn for å sette det i perspektiv. Jeg er tildels lidenskaplig opptatt av lyd, men på samme måte som bilinteressen har den i det siste vært litt på hold da jeg har hatt små barn. Jeg har likefullt stereoanlegg til 50-60,000 i stua, hodetelefoner til 4,000 for å høre på musikk til og fra jobb, og har bygd flere anlegg i bil. De beste høyttalerne jeg har hatt (har ikke disse nå) er B&W Nautilus 804s for de som har noe forhold til de. Så til HK-anlegget i min 2016mod F30: BASS: Det spiller villig ganske mye bass, men det går ikke spesielt dypt, og jeg synes også det går ganske fort tomt for "krutt". Man kan spille ganske høyt, men noe særlig over halv styrke synes jeg det begynner å miste litt kontrollen, så praktisk maksnivå er lenge før maksnivå på spilleren. Som med mange andre anlegg/høyttalere hvor bassen er litt uryddig, hjelper det å bruke EQen til å skru bassen litt ned rundt 200hz, da oppleves 100hz og nedover litt renere. Totalt sett er det et stykke unna hva jeg ville forventet av en dedikert basskasse si med en 12" og egen forsterker. Det spiller hverken like dypt eller like høyt. Det er altså et stykke igjen fra dette anlegget til et "selvbygg"-anlegg. MELLOMTONE/DISKANT: Når man spiller høyt blir også diskanten litt hard og metallisk, så litt reduksjon i toppen er også greit hvis man spiller høyt. Vokal og akustiske instrumenter synes jeg generelt låter bra. Lyden generelt er relativt bra, men ikke så oppløst som du ville fått hvis man kjøpte et litt påkostet komponentsett og erstattet originalelementene. Så også på dette området vil nok et litt påkostet selvbygganlegg låte bedre. OPPSUMMERING: Det spiller ganske bra ut av boksen, men med litt mye bass, hvertfall når man sitter stille. Jeg har nå EQ på -3 på 200hz, -1 på 5khz og -2 på 10khz, ellers flatt. Har også skrudd den generelle basskontrollen (bass/diskant) to hakk ned. Vet ikke på hvilken frekvens eller hvor bredt denne jobber. Jeg synes nesten anlegget spiller bedre på rock og akustisk enn på elektronisk musikk, litt usikker på hvorfor. Vanligvis er det motsatt på mellomgode anlegg. Kanskje fordi jeg savner den riktige "saftigheten" og trøkket i bassen. Det er mye bass men jeg får den ikke til å sitte helt. Hele lydbildet mangler litt trøkk når man drar på med house/dance. Ved kjøring er det naturligvis også et problem at F30 har såpass mye vind/veistøy. Skal man være tabloid nok til å prøve seg på et terningkast så var nok førsteinntrykket mitt 5, men etter å ha sittet med avslått bil og lyttet en times tid, blir nok endelig terningkast 4. Som andre har nevnt er HK-anlegget et dumt valg hvis man tenker å oppgradere anlegget selv, da forsterker og headunit kommuniserer digitalt på dette anlegget. Så da er spørsmålet om man trenger å oppgradere hvis man velger HK. Svaret må nesten bli at man må lytte til alternativene for å vite dette. For meg spiller det "godt nok" til at jeg er fornøyd i hverdagen, men heller ikke så veldig mye mer. Det spiller vesentlig bedre enn typiske standardanlegg, og har trolig nok bass for de aller fleste ved normale lyttenivå. Nå er jo også pakkene på F30 sånn at man har "lounge pack" med sidegardiner i bakgrutene og soltak + HK-anlegg, som nok er et populært tilvalg. Så jeg er fornøyd med å ha valgt HK da det nok uansett ikke hadde vært aktuelt å begynne å bygge om anlegg her, men det hadde ikke gjort noe om det hadde spilt enda litt bedre. Vet ikke om dette hjalp noen, men da har jeg hvertfall delt mitt inntrykk
  20. Som småbarnsfar til to gutter selv, så forstår jeg ikke hvordan man får tid til et slikt prosjekt med 1 og snart 2 unger - men all ære til deg, dette ser tøft ut!
  21. Burde startet gruppekjøp på de rear reflector-greiene der nesten, sikkert mange som vil ha. Det var populært da jeg hadde japsebil, er det ingen som driver med det på dette forumet? (beklager veldig off-topic her)
  22. Høres jo bra ut. Ser de har paint front reflector set hos ind også, men skjønner ikke helt hvor de er. Har vi ikke de i europa kanskje?
  23. Nice, sånne har jeg også lyst på. Hvordan byttes/festes de? Klips? Ser "install/pry kit" var en option?
  24. Så du fikk godkjent et stedsnavn som custom skilt? Ikke verst
  25. Hvis tillegget koster like mye for skinnet i 3 og 7 serien (evt noe justert mtp mindre mengde i en 3-serie), så er det vel ikke noe å bli grinete av?
×
×
  • Opprett ny...