Gå til innhold

macrorain

Medlem
  • Innholdsteller

    1239
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Alt skrevet av macrorain

  1. Regner med du svarer til Danskiii. Jeg har også noe vindstøy/vislelyder av og til, usikker på om det kommer fra speilene. Vedrørerende faktisk støynivå så har jeg en DB-måler, så jeg skal ta meg en tur ut på motorveien med den en dag snart og måle f.eks 100km/t. Har vi i så fall noen anelse om hva som er fornuftig db-nivå i slik fart? Eller er det evt en annen referansehastighet som er "vanlig" å måle? EDIT: Fant denne http://www.auto-decibel-db.com/ - så da har vi et sammenligningsgrunnlag. På den virker det ved første øyekast som E90 og F30 er ganske lik, det virker merkelig basert på min erfaring. Må i så fall være noe med typen lyd/frekvenser og ikke bare nivå som gjør det så plagsomt. Blir spennende å sammenligne min måling med det der hvertfall.
  2. Om de har gjort noen justeringer så er det hvertfall ikke mye det har hjulpet, jeg har en 2016 modell. Basert på det jeg har lest på andre tråder hos folk som har prøvd begge deler virker det ikke til å være nevneverdig forskjell. EDIT: Fant denne bildetråden av et eller annet firma som har lyddempet en F30, kanskje den kan være nyttig hvis man ønsker å forsøke seg selv. Hva resultatet ble i praksis her vet jeg jo ikke da men. http://www.todayter.com/bmw/bmw3.php
  3. Jeg hadde opprinnelig Continental Contisport4 (?) runflats (225/40R19 foran og 255/35R19 bak). Kjører nå på Kumho Ecsta PS71 / PS91 (235/40R19 foran og 265/35R19 bak). Kumhoene er en god del bedre, slik at man nå hører mer vindstøy og noe mindre veistøy.
  4. Dette er rett og slett en liten rante-post, og kanskje en liten advarsel til de som driver og leter etter en F30 (dvs nyeste 3-serien) om dagen. Vei- og vindstøyen inn i bilen er rett og slett helt dust ille i motorveihastigheter! Det ble vesentlig bedre etter å ha byttet vekk fra runflats, men det er fortsatt rett og slett slitsomt å holde en samtale gående i motorveihastigheter. Jeg har tidligere hatt E46 og E90, og begge var VESENTLIG stillere enn F30. For å si det sånn, bruksbilen vi hadde før denne var en 2007 modell Peugeot 307SW, og selv DEN var vesentlig stillere enn F30. I BMWen må jeg jevnlig be ungene i baksetet snakke høyere for å høre hva de sier, og tro meg når jeg sier at det at disse ungene snakker for LAVT er IKKE et normalt problem. Jeg kan rett og slett ikke huske å ha kjørt en bil med mer støy. KANSKJE 1998 200SXen jeg hadde for typ ti år siden hadde mer støy, men den var laget av aluminiumsfolie og papp. Det jeg ikke skjønner er jo A: Hvordan har BMW klart dette, og B: hvorfor blir de ikke SLAKTET i alt av reviews? Søker man på "f30 road noise" eller "f30 wind noise" på google er det en million tråder om dette. At de ikke har klart å fikse det når faceliften kom heller er jo helt banan. Hadde jeg visst på forhånd at det var så mye støy i kupeen så tror jeg faktisk jeg seriøst hadde vurdert en annen bil, men det falt meg ikke inn at dette skulle være et problem. Dagens utblåsning..
  5. Jeg kan trøste deg med at å kjøpe brukt BMW ER vanskelig, rett og slett fordi det er så utrolig fritt når man konfigurerer ny bil, at når man skal kjøpe brukt er det nesten helt umulig å finne nøyaktig den spec man ønsker. Når du endelig finner en bil som virker perfekt kan du banne på at det er EN ting fra kravlisten din som han løken som opprinnelig kjøpte bilen ny har glemt å ta med. Og hvis den har perfekt utstyr, så er den signalrød eller er importert fra Tyskland og har mintgrønne skinnseter 😄 Dermed må man enten inngå kompromisser med utstyret, eller ha tålmodighet. 😊
  6. Vet ikke.
  7. Da har den nok ikke sportsunderstell. 225 Standard suspension dukker bare opp hvis man aktivt har valgt bort sportsunderstell på en bil som egentlig kommer med en pakke som har det (typisk m-sport)
  8. Ja, på M-sport står det typisk slik: 704 M SPORT SUSPENSION Se også opp for denne (da har kunden som opprinnelig bestilt bilen valgt bort sportsunderstell selv om det opprinnelig var del av pakken): 225 BORTFALL AV SPORTSUNDERSTELL
  9. Jeg synes den første fronten var kul. Disse sideskjørtene ala M-performance med et blad som stikker ut ser kult ut men må jo være veldig upraktisk mtp å holde rent i norsk sølevær(?).
  10. Synes den første var litt tam ja
  11. Nå har Ventura tuning lagt ut installasjonsdokken til 330e på nett for de som måtte være interessert i å se detaljert hvordan den installeres http://www.venturatuning.nl/documents/BMW330eEngels.pdf
  12. Som en kuriositet (?) kan jeg nevne at min som nå har gått 13000km ønsker seg oljeskift på 19000km i følge kjørecomputeren. Vet ikke om det er kjørestilen min som gjør det eller om den vil ha de raskere på første skift?
  13. Jeg synes både E60 og F90 låt mye bedre enn E39 i det klippet. Men så er jeg gammel riskokerfan da, så at går litt urent og smeller litt er bare positivt i min bok. Smaken er som baken etc!
  14. Interessant Tesla-test. Omtrent samme opplevelse jeg har. Model S er en imponerende bil på alle mulige måter, men valget falt likevel på BMW fordi den topper både kjøreopplevelse og opplevd kvalitetsfølelse.
  15. Om den er 10mm høyere eller lavere enn en annen er kanskje ikke så viktig, hvis du har en konkret bil i kikkerten så da har du vel bilder så du kan se hvordan den ser ut Skal du ha det stiveste understellet du får fra BMW så må du vel ha en M-sport. Selv den er ikke ekstremt stiv (avhengig av hva du er vant til og ønsker deg, alt er relativt)
  16. http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=598632 <- i følge denne står det visst at "sport suspension" er standard, hva nå det måtte bety. @vegard89 Angående høyde så er selv M-sport understellet bare 10mm lavere enn originalt. Vet ikke om sportline også er lavere. Ønsker du mye senk må du nok ettermontere. Hvis du ringer eller mailer en BMW-forhandler så kan de sikkert svare helt konkret.
  17. Det står ingenting om understell i beskrivelsen når man legger på sportline i konfiguratoren på BMW nå hvertfall.
  18. Nei, det er det såvidt jeg vet ikke.
  19. @stian987 Velkommen til forumet og grattis med fin bil! Bra selvkontroll å kjøre så mye på el! Jeg synes det er såpass gøy å kjøre litt "inspirert", at på mange av de kortere turene går bilen rett i sport+ for å få motoren god og varm før det er over i litt mer aktiv kjøring. Så på de turene blir det 0% elektrisk (utover at den hjelper til underveis). Men til turer til familie og kjøpesentre i nærområdet med familien på slep så blir det mye eldrift, og det er jo helt supert. Mange mener jo PHEV er tull fordi folk ikke lader, men jeg har garasje med strøm, så jeg lader hver natt. Sparer nok endel drivstoffutgifter, men jeg husker fortsatt sist jeg fylte ja.
  20. Er det en spesiell bruktbil du titter på siden du spør om sportline? Hvilken? Mitt råd å er å kjøpe en M-sport utgave. Den både ser bedre ut både inni og utenpå, og vil være lettere å selge igjen i etterkant.
  21. Det ene hornet er en svakhet , det har jeg akkurat vært og byttet, og lest om andre som har gjort det samme. Utover det har min bare gått 13000km, så den har vel ikke vært utsatt for så mange svakheter enda. Ellers googlet jeg nå litt før jeg kjøpte og det dukket ikke opp noe spesielt rent teknisk. Funksjonell svakhet den har er jo STØY. Tror knapt jeg har kjørt en bil med mer vindstøy, helt utrolig av en så ny BMW. Ikke bare vanlig vindstøy, men også tidvis "vislelyder", jeg har også dette. Noen har letet seg gal på dette (du finner tråder på 30 sider på enkelte forum med folk som har letet etter dette og byttet speil og byttet frontruter osv osv). I praksis er det nok bare slik bilen er. Det var også svært mye dekkstøy med de originale runflatene, men det ble mye bedre med vanlige dekk. Nå overdøver vindstøyen støyen fra dekkene i litt hastighet, på godt og vondt. Jaa, også har vel de eldre bilene (frem til 2014-2015?) N20 motor istedenfor B48, og den har problemer med registerkjede som ryker. Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i problemstillingen siden jeg har B48-motoren, men det er nok et issue som er lurt å sette seg inn i hvis man skal kjøpe en F30 med den motoren. Sikkert noen andre her på forumet som kan oppsummere det. Det er eneste mer alvorlige issuet jeg har hørt om som jeg kan komme på.
  22. Da er alt av ECUer og datastyring endelig oppdatert til siste versjon hos BMW. Dermed er Venturaboksen tilbake i bilen, foreløpig med Map 3 (annet og mer moderat fuel map enn Map 5 som er standard). Etter en frisk tur i dag er det ingen feilkoder, men skal kjøre en stund med dette for å se at det ikke dukker opp noe før jeg går tilbake til Map 5. Har forsøkt å få ut av Ventura hva slags effekt bilen har på Map 3, men de har visst feriestengt ut September.
  23. BMW postet video av X7 concept for 1 time siden, blir nok populær i USA denne ja. https://twitter.com/BMW/status/906094935983742976 Og BMW Motorsport postet denne: https://twitter.com/BMWMotorsport/status/906103771650027522
  24. Digresjon, og kanskje har noen spurt deg før, men er det ikke en s14a i profilbildet ditt? Lenge siden du hadde det? Hadde en slik selv (svart) for typ ti år siden. Veldig morsomme biler
  25. Poenget mitt er ikke at dette MÅ skje, men at det er greit å ha i bakhodet at det KAN skje. Hvis man kjøper maks man har råd til og ender med å måtte selge en defekt bil man ikke har råd til å reparere vil man tape mange penger, spesielt hvis man i tillegg har lånt penger til bil. Ikke helt sikker på hvor mange biler jeg har hatt, men kanskje rundt 10, og hatt førerkort siden 1996, og den girkassa er vel det dyreste jeg har vært borti. Det skjer med andre ord ikke hver dag. Hvis man kjøper biler som i utgangspunktet er godt holdt og man er forsiktig med dem selv, så vil det stort sett gå bra. Uansett er det mer sannsynlig at noe går galt hvis man kjøper en 10 år gammel BMW som har gått 175,000km enn om man kjøper en 3-4 år gammel Hyundai eller Kia som har gått 50,000km (som man får til samme pris og som fortsatt har 3-4 år igjen av nybilgaranti). Dette er jo grådig trøtte greier i forhold til en BMW, selvsagt. Hvis femserie er drømmebilen så for all del kjør på, bare greit å ha et forhold til at det er en dyr bil man kjøper.
×
×
  • Opprett ny...