Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nydelig... og nettopp E30 M3 er i min verden like ikonisk som en klassisk Porsche 911 urmodell eller g-serie. Det vi mangler er en Magnus Walker eller en Rob Dickinson som makter å markedsføre BMW´en på en tilsvarende kul måte som disse gutta gjør det med 911. Når dette er nevnt finnes det også en nesten like fin moderne variant av E30 M3... nemlig E82 1M Coupé. Den er definitivt blandt mine all time favoritter og selvfølgelig på ønskelisten over "vil ha" biler... small is beautiful... :)

 

gallery_38233_76_40003.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at AC Schnitzer tilbyr en performance upgrade på F30/31 320i som øker effekten fra 184 HK og 270 Nm til 245 HK og 350 Nm, men umiddelbart så tilbyr de ikke tilsvarende for 316i. Finnes det seriøse tuningfirmaer som tilbyr noe lignende for denne modellen? Jeg ser for meg at 316i kan få like mye effekt som en standard 320i eller i det minste som en 118i... :)

Jeg leste nettopp en test i BMW Car av 116I AC Schnitzer, i tillegg til felger og lett styling så var det hentet ut 204 hester av motoren. Det skulle være rart om ikke dette også skulle være mulig å få tak i til 316I, da snakker vi 0-100 på under 8,5 sekunder og Toppfart på over 220 km/t 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En biltype jeg alltid har likt og funnet fascinerende er Baja Bugs. Jeg har hatt løse planer, men det nærmeste jeg har kommet var en Boble for rundt 20 år siden. Her i DK er Baja Bugs ganske populære inkl. forskjellige pendanter basert på Citroën 2CV. På vestkysten er det bl.a noen store sandstrender man kan kjøre på, men det finnes også ulike baner rundt omkring i landet. Det ser utvilsomt ganske kult ut... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er åpenbart dagen for spesielle biler. Jeg kom tilfeldigvis over denne Wheeler Dealers episoden der en polsk FSO/FSM Syrena 105 er i fokus. Med nesten 100000 polakker bosatt i Norge burde den ha en viss interesse også her inne. Bilmodellen har en løs forbindelse til BMW i form av at den tresylindrede motoren egentlig er en Wartburg konstruksjon. Som navnet lyder er den med andre ord tysk eller mer korrekt østtysk fra byen Eisenach i delstaten Thüringen.

 

Automobilwerk Wartburg daterer seg tilbake til 1896 da man begynte å bygge den franske bilmodellen Decauville på lisens. Finansielle problemer medførte imidlertid at franskmennene sa opp avtalen allerede i 1903 og bilfabrikken begynte istedenfor å produsere en ny bilmodell med navnet "Dixi". Under første verdenskrig (1914-18) produserte fabrikken våpen og da krigen var over medførste finansielle problemer en fusjon med Gothaer Waggonfabrik AG. Aktivitetene baserte seg primært på lisensproduksjon av britiske Austin 7 som også ble kalt for "Dixi". I 1928 kjøpte BMW bilfabrikken inkl. rettighetene til produksjon av "Dixi" og bilmodellen ble deretter kjent som BMW Dixi (senere BMW 3/15). Selve bilfabrikken skiftet samtidig også navn til BMW Werk Eisenach.

 

Da den andre verdenskrig gikk mot slutten i 1945 havnet byen Eisenach i sovjetisk okkupasjonssone og fom. 1949 i staten Østtyskland. Produksjonen av BMW modeller ble uten BMW´s godkjennelse tatt opp igjen (primært førkrigsmodeller bygget på rester av produksjonsutstyret fra før krigen), men allerede i 1952 ble navnet på bilfabrikken endret til Eisenacher Motorenwerk (EMW). Spesielt EMW 340 som var basert på førkrigsmodellen BMW 327 ble populær med over 21000 stk. produsert. Noen av disse fant også veien til Skandinavia og Norge. 

 

Året etter i 1953 ble navnet på bilfabrikken igjen endret. Denne gangen til Automobilwerk Eisenach og fom. 1956 ble navnet endret til Automobilwerk Wartburg. Den aktuelle tresylindrede motoren i Syrena 105 kom på markedet 9 år senere da modellen Wartburg 353 ble introdusert. Automobilwerk Wartburg ble som en følge av murens fall i 1989 overtatt av Opel AG i 1991 og produksjonen ble deretter lagt ned.

 

Selve byen Eisenach og borgen Wartburg er ellers kjent for å være byen/stedet der Martin Luther i 1521 oversatte det nye testamentet fra gresk til tysk. Johann Sebastian Bach ble også født i Eisenach.      

 

http://www.youtube.com/watch?v=-NZqXGjoPmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s "Wide Open Throttle" er etter min mening det beste bilprogrammet på nettet idag. De har en svært informativ og praktisk tilgang til hvordan man bør analysere bilbransjen samt vurdere ulike strategiske disposisjoner i den sammenhengen. I denne episoden er det verdt å legge merke til hvordan de vurderer verdien av merkevaren Mitsubishi og hvordan japanske bilprodusenter generelt har tapt pusten og mistet fokus de siste 20 årene. Vel verdt å bruke litt tid på... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s "Roadkill" med Finnegan og Freiburger er helt klart et av de mest morsomme bilprogrammene på nettet. Denne gangen er målet å bygge en 1968 Dodge Charger med deler fra bl.a en campingbil. Enjoy!... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farten og de alvorlige ulykkene på veiene øker voldsomt for tiden. Det er over hele linjen og i hele Skandinavia. Politiet i både Norge og Sverige peker på ren egoisme som en viktig årsak til at antall ulykker øker på veiene. Folk forstår hverken alvoret eller konsekvensene når de bryter fartsreglene og ikke viser alminnelig aktsomhet i trafikken. Jeg registrerer den samme tendensen her i Danmark og jeg liker ikke utviklingen. Noe tyder på at moderne biler ganske enkelt isolerer føreren for mye fra omgivelsene utenfor bilen. Folk sitter i en slags "boble" der alt og alle bare har å flytte seg vekk hurtigst mulig. Flytter folk seg ikke fort nok foretar man bare en forbikjøring uansett hvor farlig eller hasardiøs den er. Jeg har en klar følelse av at ikke alle har den nødvendige respekten for all den motoreffekten penger kan kjøpe idag. Det engelske uttrykket "more money than common sense" passer bra i denne sammenhengen. Min oppfordring til dere alle i jule og nyttårstrafikken er derfor... slapp av og nyt heller samværet med gode venner og/eller familien... :)

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Stor-okning-i-antall-dode-i-trafikken-7377419.html#.UrWTGLRU3LQ

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131220/grov-vardsloshet-i-trafik-blir-allt-vanligare

http://www.b.dk/nationalt/antallet-af-draebte-paa-de-danske-veje-stiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jay Leno´s Garage setter fokus på Singer Vehicle Design med et grundig portrett av firmaet, bilen, mannen og visjonen (bedre sent enn aldri). At jeg liker Singer´s 911 er velkjent, men Jay Leno sier også mye fornuftig i filmen om hvorfor han bl.a liker bilen som jeg er 100% enig i. Fokuset på lett, hendig & agil kan ikke overdrives. Jeg sier også takk for oppmerksomheten i tråden igjennom året som har gått. Det har vært både interessant og morsomt å rette et skråblikk på bilbransjen generelt og hva slags forskjellige markeder BMW er en del av både direkte og indirekte. Tusen takk til alle som har bidratt med fine innlegg og interessante kommentarer.

 

Jeg føler imidlertid at trådens potensiale på mange måter er brukt opp her inne. Det er naturligvis en del gjentagelser og med mindre tråden skal sprenge rammene helt for hva dette forumet handler om tror jeg at vi bør avslutte mens leken er nogenlunde god. Som en privat hobby og interessetråd er tråden svært godt besøkt og med over 4100 innlegg i løpet av knapt 2,5 år må man vel kunne si at den også har skapt et konkret engasjement. Dette er jeg både stolt og beæret over. Tusen takk alle sammen... :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jay Leno´s Garage setter fokus på Singer Vehicle Design med et grundig portrett av firmaet, bilen, mannen og visjonen (bedre sent enn aldri). At jeg liker Singer´s 911 er velkjent, men Jay Leno sier også mye fornuftig i filmen om hvorfor han bl.a liker bilen som jeg er 100% enig i. Fokuset på lett, hendig & agil kan ikke overdrives. Jeg sier også takk for oppmerksomheten i tråden igjennom året som har gått. Det har vært både interessant og morsomt å rette et skråblikk på bilbransjen generelt og hva slags forskjellige markeder BMW er en del av både direkte og indirekte. Tusen takk til alle som har bidratt med fine innlegg og interessante kommentarer.

 

Jeg føler imidlertid at trådens potensiale på mange måter er brukt opp her inne. Det er naturligvis en del gjentagelser og med mindre tråden skal sprenge rammene helt for hva dette forumet handler om tror jeg at vi bør avslutte mens leken er nogenlunde god. Som en privat hobby og interessetråd er tråden svært godt besøkt og med over 4100 innlegg i løpet av knapt 2,5 år må man vel kunne si at den også har skapt et konkret engasjement. Dette er jeg både stolt og beæret over. Tusen takk alle sammen... :)

 

 

 

Jeg har i-hvert-fall hatt glede av tråden den korte tiden jeg har fulgt den. Jeg har ikke anledning til å se alle videoer som legges ut men har sett en god del. Er det egentlig noen grunn til å legge tråden død? Er det ikke bare å justere oppdateringsfrekvensen til et lavere nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... helt klart og tusen takk for hyggelige ord. Jeg må bare finne et litt annet format på tråden. Mitt mål er å være tidlig ute med nyheter og opplysende informasjon som kan være interessant for forumet. Hvis jeg har muligheten ønsker jeg også å gi litt bakgrunnsinformasjon samt enkle analyser knyttet til det jeg poster i tråden. Basert på hvor mange som faktisk leser i tråden tror jeg at dette kan ha en ganske stor interesse.

 

Tråden har inntil nå vært et slags speilbilde av hva jeg har funnet interessant når det gjelder biler og bilbransjen generelt (derfor alle videoene). Jeg vil gjerne være mer selektiv på dette området samtidig som jeg knytter flere relasjoner og koblinger når det gjelder den konkrete informasjonen. Det er dette som er interessant, men det er også dette som krever litt ekstra kunnskap og overblikk. Kort fortalt ønsker jeg å heve nivået på tråden. Jeg vil gjerne gjøre den litt mer analyseorientert enn "feature" orientert. Dette vil naturligvis medføre en lavere oppdateringsfrekvens iom. at det også krever en større innsats fra min side.

 

Et viktig poeng i denne sammenhengen er at jeg finner konseptet interessant. Jeg må føle at tråden gir mening for min egen del. Tilsvarende er det også i "leasingtråden", "hydrogentråden", "WW2" tråden etc. Skal jeg bruke mye tid og ressurser på trådene må de være interessante for meg. Derfor er jeg avhengig av å finne et nytt konsept for denne tråden... :)

 

http://bimmers.no/topic/570589-privatleasing-en-ny-m%C3%A5te-%C3%A5-finansiere-en-bmw/

http://bimmers.no/topic/541519-hydrogenwasserstoff-som-et-alternativ-til-fosilt-drivstoff/

http://bimmers.no/topic/524086-ww2-og-milit%C3%A6re-fremkomstmidler-marine-museet-i-laboe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering av tråden i forbindelse med det nye året mens jeg tenker ut et nytt konsept vedr. hvordan tråden skal utvikle seg videre. Rally har for meg alltid vært den mest interessante motorsporten. Dette var en arena der Porsche og BMW kunne gjøre det bra med standardbiler (relativt). Til og med Mercedes-Benz har vært involvert i rallly med ikke minst C107 SLC som et glimrende eksempel før Audi kom med 4x4 og revolusjonerte hele sporten. Enjoy!... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...